Gå til innhold

1.5l forbruk på 320d?!


Public Enemies Co.
 Share

Anbefalte innlegg

Hallois. 

Tenkte å gi dette forumet et forsøk da det står helt stille hos meg 😫

Har en e91 320d som plutselig viser mellom 1.4-1.5l i forbruk og jeg kan ikke skjønne hvorfor.

Har kjørt flere Inpa diagnoser og alle verdier ser ut til å være som de skal + null feilmeldinger. 
 

Har ganske nylig renset innsug og egr + ny MAP og trykksensor til innsug. Maf er i orden og turbo virker ok. 
 

For ca. en uke siden var forbruk på ca 0.6-0.7 og dette virker til å ha kommet "over natta".

 

Noen smarte forslag??

Endret av Public Enemies Co.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E6x er det slik at hvis du resetter forbruket, står en halvtime på tomgang og kjører et par km så havner du på et ekstremt urealistisk forbruk. Bilen teller med drivstoffet forbrukt når den står stille. Jeg hadde resatt telleren og målt reelt forbruk. Helst over mange km for å minimere feilmarginen ved fylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Jeg har resatt forbruket flere ganger og den viste som sagt rundt 0.7 etter en stund med blandet kjøring.

Jeg ser at måleren i speedometer fortsatt måler ca 0.7 mens skjermen viser 1.5 så for meg så virker det som om det er en eller annen sensor et eller annet sted som ikke vil samarbeide lengre 🤔


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det vises momentant forbruk med en nål samt forbruk over tid, en på speedometeret og en i idrive. I tillegg kan du måle på tank via tripteller. Du gir svært mangelfull info angående hvordan du måler og forventer at vi skal gi deg noen gode råd. For alt vi vet så har du normalt forbruk, men har resatt den ene av tellerene og ikke den andre og nå får tall som ikke henger sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Mener du at forbruket inni idrive er for høyt?

Mens det du ser i speedometer er korrekt?

Jeg mener at speedometer viser ca samme forbruk som før, men at det plutselig hoppet oppover i skjermen.

 

4 timer siden, E.C. skrev:

Altså, det vises momentant forbruk med en nål samt forbruk over tid, en på speedometeret og en i idrive. I tillegg kan du måle på tank via tripteller. Du gir svært mangelfull info angående hvordan du måler og forventer at vi skal gi deg noen gode råd. For alt vi vet så har du normalt forbruk, men har resatt den ene av tellerene og ikke den andre og nå får tall som ikke henger sammen. 

Prøver å gi så mye info jeg kan. Jeg hadde ikke resatt forbruket i forkant. Jeg pleier vanligvis å følge med på dette ganske ofte i BC-skjermen når jeg kjører og visste at det vanligvis var på rundt 0.6-0.7. Også helt plutselig når jeg skulle sjekke så viste skjermen 1.5, så jeg lurer da hovedsaklig på hva som kan være årsaken :)  
 

Dette er en pre-lci uten idrive hvis det har noe å si. 

Endret av Public Enemies Co.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Har du forsøkt å nullstille forbruksmåler og sjekket om feilen er korrigert?

Jepp, har nullstilt og feilen er der fortsatt. Kjørte nettopp en Inpa diagnose til og fremdeles null feil verken i error eller shadow på både motor og girkasse... 

 

Når jeg tidligere har tilbakestilt forbruk i forkant av dette så har den falt ned på rundt 0.7 etter relativt kort tid, mens nå er den ikke under 1.2 en eneste gang 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Public Enemies Co. skrev:

Jepp, har nullstilt og feilen er der fortsatt. Kjørte nettopp en Inpa diagnose til og fremdeles null feil verken i error eller shadow på både motor og girkasse... 

 

Når jeg tidligere har tilbakestilt forbruk i forkant av dette så har den falt ned på rundt 0.7 etter relativt kort tid, mens nå er den ikke under 1.2 en eneste gang 🤯

Har du diesel lekkasje så vil vel rangen gå ned og forbruket opp? 🤔 Hadde akkurat diesellekkasje selv og da gikk forbruket over literen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Har du diesel lekkasje så vil vel rangen gå ned og forbruket opp? 🤔 Hadde akkurat diesellekkasje selv og da gikk forbruket over literen

Kan ta en sjekk på det, ikke merket noe til det hvertfall og lukter ikke noe 😅 Hvor var lekkasjen hos deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det virkelige forbruket ditt da? Har du fylt tanken og nullstilt tripptelleren? Det er den eneste måten og måle eksakt forbruk på. Hvis den virkelig bruker halvannen liter på mila så burde du jo nesten se tankmåleren flytte på seg mens du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...