Gå til innhold

LØST! Skiftet elektrisk varmer, koding? X5 E70.

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet elektrisk varmeelement i dashbordet på min x5 e70.

I manualen til bmw så sies det st man skal kode noe etter skifte. Men hva? Uansett så sies det å bruke ista p. Jeg har ikke det funksjonelt.

Finner ikke ut av hvordan man koder noe med ncs, eller å initialisere det med inpa/ista.

Har noen noe fornuftig å komme med? Eller må jeg bite i det sure eplet å ta bilen til en forhandler?

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Da fikk jeg lynraskt svar fra bimmerupgradenorway! De fikset det på ca 40 min, nå i kveld.

Det var en forsåvidt enkel oppgave, som jeg teknisk sett burde fikset selv. Men men. Noen ganger må selv jeg gå til noen over meg.

De har en fin bedrift gående tror jeg. Betaling med vipps og support ganske umiddelbart, må jo gi fornøyde kunder.

Jeg er ihvertfall fornøyd! 

Det var faktisk @SweetBMW som hjalp meg.

Så da skal problemet mitt være borte. Vi får se i morgen tidlig når jeg fyrer i gang, om jeg får varme eller ei. Hvis jeg ikke får varme, så er det dårlig feilsøking fra min side. Og IKKE bimmerupgradenorway sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en forsåvidt enkel sak å skifte. 
Men hele dashbordet og støtta til dashbordet må ut, ratt, rattaksel, midtkonsoll må bakover, hud må ut. Hanskerommet kan stå, men noen skruer inni der må bort. 
Totalt sett brukte vi 10 timer ink rigging og litt feiling, og det at jeg glemte å justere rattet i rett posisjon før demontering. Så tok det lang tid før jeg skjønte hva man må koble til rør rattet lar seg justere. Og det viser seg at rattet må vite at klima panelet framme må være koblet til!

Ellers er det mye skruer og ledninger som må ligge rett ved montering igjen. Bomma med noen kabler under hud, så da måtte brakett av igjen. 
Den ene skruen som er nærmest torpedovegg, øverst var blind, så den var litt vanskelig å finne. 
Jordkabel til varmeelement er under frontute trakten, så den må også av. 
Og har man 4 sone klima, så er det litt mer demontering på midtkonsoll. Har man skjermen bak i tillegg er det enda mer!

En kurant jobb, men mye å holde styr på. Men man sparer jo sikkert 5k eller mer. Vet ikke hva verksted tar for dette. 

Det positive er jo at jeg fikk varme i morges etter  1-2 min av klima, ved 8 grader i utetemperatur. Viften var på 3.dje øverste hakk etter 40-50 sekunder. Meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 11.35, Otis skrev:

Jeg synes det var en forsåvidt enkel sak å skifte. 
Men hele dashbordet og støtta til dashbordet må ut, ratt, rattaksel, midtkonsoll må bakover, hud må ut. Hanskerommet kan stå, men noen skruer inni der må bort. 
Totalt sett brukte vi 10 timer ink rigging og litt feiling, og det at jeg glemte å justere rattet i rett posisjon før demontering. Så tok det lang tid før jeg skjønte hva man må koble til rør rattet lar seg justere. Og det viser seg at rattet må vite at klima panelet framme må være koblet til!

Ellers er det mye skruer og ledninger som må ligge rett ved montering igjen. Bomma med noen kabler under hud, så da måtte brakett av igjen. 
Den ene skruen som er nærmest torpedovegg, øverst var blind, så den var litt vanskelig å finne. 
Jordkabel til varmeelement er under frontute trakten, så den må også av. 
Og har man 4 sone klima, så er det litt mer demontering på midtkonsoll. Har man skjermen bak i tillegg er det enda mer!

En kurant jobb, men mye å holde styr på. Men man sparer jo sikkert 5k eller mer. Vet ikke hva verksted tar for dette. 

Det positive er jo at jeg fikk varme i morges etter  1-2 min av klima, ved 8 grader i utetemperatur. Viften var på 3.dje øverste hakk etter 40-50 sekunder. Meget bra!

Må jo prøve å hjelpe til når jeg først kan, selv om jeg ikke er her inne så mye lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...