Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet ja men med et lite forbehold om moderne biler. noen av de må aktivere ABS sentralen, noen holder det og lufte med tenning på. Hvordan det er med BMW er jeg ikke sikker på, det får andre svare på.

Når jeg bytter på sjuern pleier jeg og suge ut mesteparten fra beholderen og fylle den med ny væske før jeg begynner. Da slipper jeg og pumpe all den gamle bremsevæsken gjennom rørene. Etterpå så bare lufter jeg på vanlig måte. Begynner lengst vekk fra hovedsylinderen og jobber meg framover.

Det med ABS sentralen ble jeg først klar over for en 20 års tid siden når jeg hjalp en kamerat og bytte bakakselen på en Peugeot. Der luftet vi etter alle kunstens regler men når vi startet opp bilen etterpå tråkket vi pedalen rett i bunn så vi måtte lufte alt en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Rune-K skrev:

I utgangspunktet ja men med et lite forbehold om moderne biler. noen av de må aktivere ABS sentralen, noen holder det og lufte med tenning på. Hvordan det er med BMW er jeg ikke sikker på, det får andre svare på.

Når jeg bytter på sjuern pleier jeg og suge ut mesteparten fra beholderen og fylle den med ny væske før jeg begynner. Da slipper jeg og pumpe all den gamle bremsevæsken gjennom rørene. Etterpå så bare lufter jeg på vanlig måte. Begynner lengst vekk fra hovedsylinderen og jobber meg framover.

Det med ABS sentralen ble jeg først klar over for en 20 års tid siden når jeg hjalp en kamerat og bytte bakakselen på en Peugeot. Der luftet vi etter alle kunstens regler men når vi startet opp bilen etterpå tråkket vi pedalen rett i bunn så vi måtte lufte alt en gang til.

Forsøkte ved hjelp av en teleskop vaskekost å lufte selv. Det gikk sånn halvveis, men en kompis kommer bort etter jobb og hjelper meg. Men ser at jeg har fått den gule varseltrekanten på bremser i displayet. Mon tro om det er fordi jeg løftet ut flotøren på bremsevæskebeholderen 🤔 Har satt på lokket nå men ikke startet opp igjen, så kanskje varsellampen er slukket nå. 990BC2A5-B2DB-4DB8-93CE-EA06FD66D7E4.thumb.jpeg.f3ad86c74a7451ffb6f65a3546c56be4.jpeg

Blitt en del striper på skiva etter å ha hatt klossene klempt på og masse varmgang. Men skivene er i fra 2019 og null slitekant. Så får håpe det ikke er kast 🤞😅0826AD6D-E09D-4EB3-BD16-E38EAF3C59DF.thumb.jpeg.96dd878da0d9c02a3cfe6452d53e210b.jpeg

Klar for den "nye" caliperen ☺️FF573BE2-95A6-4B3B-9A07-73C973EDD655.thumb.jpeg.c77994bc8242dad7bd10779df312b115.jpeg

Caliper på plass, klar for lufting 😉914F8FA7-148B-423B-AFE1-1054A636D664.thumb.jpeg.6135adb3c9a4f683d833f999ecaa26a3.jpeg

Forsøkte med litt kreativitet å lufte selv. Det gikk ikke helt 100%, men får hjelp av en kompis senere i dag 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har kompisen og jeg fått luftet bremsene og testtur er tatt. Digg med fungerende bremser og kald felg ved ankomst hjemme igjen 🥳🎵

Da gjenstår det å finne ut hva den stygge dunkelyden bak på høyre side. Lyden kommer bare når jeg kjører over hull/issvuller eller hull i vegen. Så får jekke opp bak i morgen og se om jeg klarer å fremprovosere lyden ved å bruke ei slegge på undersiden av dekket 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mortenej skrev:

Bra du fikk rettet dette :) må være kjekt å ha et utvalg av huggere i sona. Her er det en og sjelden det er riktige deler der.

Må få skryte av Grønnvold Bilopphuggeri i Brumunddal som jeg aldri har gått tomhendt ut i fra. De har alltid det jeg har trengt opp gjennom årene 👍 Og ja, digg å få ordnet denne caliperen. Endelig er den helt vibrasjonsfri ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja ja, har fått en fæl gnage/skrapelyd ved venstre bakhjul. Lyden høres best og kommer verst når jeg sakker farten inn mot kryss og liknende. Lyden påvirkes ikke ved bremsing eller bruk av håndbrekk, så tipper det er hjullager ? 🤨🤷‍♂️ Håper ikke det er diffen 🙈 Men lyden mener jeg bestemt kommer fra venstresiden.
 

En annen ting er at den er veldig vinglete bak ved svinging. Kjenner det godt i rundkjøringer gitt. Så tipper det er noen utslitte foringer. Så nå blir det sikkert en fæl regning hos bildoktoren over påske 🤮 Ser demperene bak er fra bilen var ny i 2009, så kanskje på tide å få disse bytta også.

Har på følelsen at det kan bli mye skifte av slitedeler fremover på denne bilen, så planene jeg hadde om å "fiffe" den opp litt, med tuning og evnt litt senk og kule felger, kommer jeg til å drite i i nærmeste fremtid 😅

Må si jeg sitter med en følelse av at disse 1-seriene må litt sånn "budsjett-bimmer" 🤷‍♂️😂

FCAB0B07-71E1-4C1B-A3F9-3C1D5F27F511.jpeg

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at du får enda en jobb på denne. Om det er en trøst, 12 år og muligens lite dele bytte oppigjennom årene, så har det en tendens til å komme tett. Ikke noe untak for en Bimmer heller.

Håper det ikke graver for stort hull i lommeboka, du har jo en E34 som og trenger litt kjærlighet å pleie

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 27.3.2021 den 22.48, Mortenej skrev:

Kjedelig at du får enda en jobb på denne. Om det er en trøst, 12 år og muligens lite dele bytte oppigjennom årene, så har det en tendens til å komme tett. Ikke noe untak for en Bimmer heller.

Håper det ikke graver for stort hull i lommeboka, du har jo en E34 som og trenger litt kjærlighet å pleie

Oi sorry seint svar 🙈 Fikk faktisk ikke noen mld om at det var kommentert her 😅 
 

Men da kan jeg jo oppdatere litt, for nå kan jeg med tydelig erfaring si at lyd i bil skal man ikke ta for god fisk at kommer derfra man tror.

Faktisk kan jeg si at jeg var 110% sikker på at ulyden kom fra vanstre side bak. Har hatt av hjulet flere ganger nå for å feilsøke. Men neida, da jeg tilfeldigvis fikk for meg at jeg ville skifte til sommerdekk og vaske bilen før jeg skal ha den på verksted i morra, så jeg straks jeg hadde av HØYRE bakhjul, at bremsekaliperen var løs !?!?!? 😳

Det ble montert nye skiver og klosser like før jeg kjøpte bilen, og trur du ikke at verkstedet enten ikke har skrudd på boltene eller at de har skrudd seg ut i løpet av vinteren 🙈 Uansett så er det en ræva jobb av dette verkstedet. For man bruker jo såklart locktite på slike bolter. Heldigvis hadde jeg boltene fra de kaliperene jeg kjøpte på huggeren så jeg fikk festet kaliperen skikkelig. Og vips så var ulyden borte gitt 😂👍

Men selv om dette problemet er løst, så hører jeg plutselig andre lyder 😂 For nå hører jeg at det knirker en del der bak. Så tipper dette er den såkalte knirkeforinga som visstnok er et kjent problem på nyere bmw. Så tenker jeg uansett tar den verkstedstimen og ber de ta en skikkelig undersøkelse av foringer og stag over hele bilen og gir meg en tilstandsrapport. Noe kan jeg sikkert fikse noe av dette sjøl ☺️ Så i dag er jeg veldig glad for at jeg fikk for meg å legge om til sommerhjul 🥳🤘

01DA5CB3-DA6E-4702-ACD4-6A3AB311AEC2.jpeg

5C14C4C1-A8E8-4735-B474-A3E523A816AD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at man bruker locktite på de boltene? På eldre biler så sier BMW ikke noe om at man skal bruke det. Mulig de spesifiserer det på nye, det skal jo uansett ikke løsne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

Er du sikker på at man bruker locktite på de boltene? På eldre biler så sier BMW ikke noe om at man skal bruke det. Mulig de spesifiserer det på nye, det skal jo uansett ikke løsne igjen.

Nei absolutt ikke sikker på det 😅 Men ser det var locktite på de boltene på kaliperene jeg kjøpte på høggern. Nå har jeg jo kjørt noen tusen km siden jeg kjøpte den i fjor høst og denne ulyden kom først for noen uker siden. Så aner jo ikke om de heldigvis har holdt seg på plass uten bolter eller om de har skrudd seg ut sjøl i løpet av denne tiden. Jeg har ikke hatt av hjulet på denne siden, siden jeg kjøpte den. Men nå sitter alt som det skal ihvertfall og ulyden er borte 🥳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, sveigis skrev:

Av og til ordner ting seg enkelt 😊

Dette var veldig godt om man kan si det sånn Tore .

Verksted kan og gjøre fadeser heldigvis ikke bare oss amatører .😊

Ja dette var heldigvis et rimelig problem 😃 Men velger å ta verkstedtimen i morra. Har fått knirk i noe 😅 Sikkert den berømte knirkeforinga, så derfor tenker jeg at jeg ber om at de går over alle foringer for sjekke om noe nærmer seg eller er på tide å skifte. Den skal ikke på neste eu før sept i 2022, så kan jo være greit å få en oversikt. Ja verkstedfolk er folk det også 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Otis skrev:

Brukes blå loctite på klave boltene.

Ja, det var det som var på de boltene jeg hadde liggende. Så jeg får få tak i dette og påføre så jeg kan føle meg helt sikker på at dette ikke skjer igjen 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...