Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

1. Nytt batteri av samme type (AGM) og styrke (80 Ah): Skal registreres. Delte meninger om hvor viktig dette er, noen mener bilen finner ut av dette selv etter noen dager. Du kan jo høre med selger om de gjør dette for deg. Eller hør om det er noen på forumet som bor i nærheten av deg som kan bistå. Jeg brukte Carly.

2. Nytt batteri av annen type eller annen styrke: Må kodes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få skryte litt av et Mazdaverksted her nå 😅 Jeg kjøpte bilen der og rakk jo ikke ut porten engang før det gonget 😂 Så versted-duden deres kom ut med diagnosebrettet sitt og fant feil på glødeplugg nr1. Da fikk jeg beskjed av selger å booke time og få dette fikset på deres regning. Den timen var i dag og da jeg hentet bilen igjen, fikk jeg beskjed om at de hadde fått opp enda en feil, nemlig glødereléet. Så da tok de full fiks og skiftet likeså godt alle fire glødisene og dette reléet 🥳 Det må jeg si var dagens gladnyhet å få i all elendigheten som har preget denne dagen 😅

Hva var så elendig ? Jo jeg hadde tatt på meg å hente fatterns nye bil, en 1988-modell Chrysler Le Baron Cab 🥳 Denne sto på Flateby, utenfor Lillestrøm hos et verksted som heter Us Carservice. Så jeg reiste nedover i spenning og glede over å kjøre en halvgammal amcar hjem 😃

Men den gleden ble kortvarig 🤮 Da jeg forlot stedet og begynte å kjøre, syntes jeg den trakk relativt dårlig. Dette var daffe 144 turbohester tenkte jeg, men fortsatte ufortrødent i håp om at den slapp løs litt mer gamp etterhvert som den ble varmere 😅

Men etter ca ei mil,, i en rundkjøring, stoppet faenskapet 😡 Fikk klemt den i nøytral og startet opp igjen, men da var all kraft borte. Heldigvis var det en pendlerparkering 100 meter bortenfor rundkjøringa, men tror jeg brukte fem minutter på den strekka. Måtte ruse den opp i tre tusen omdr og slenge den i Drive flere ganger for å få jumpa den bort dit 🤮

Da jeg hadde fått parkert den, lot jeg den hvile en stund før jeg fyra den opp og da hørtes det ut som det var rådebank i motoren. Det hører med til historien at denne motoren er nyoverhalt for enorme summer, samt nyoverhalt automat hos Rats i Østfold og spella ny turbo fra Garret, så dette her skjønner jeg null og nix av 🙈

Det var en veldig overveldende situasjon å stå i der i fire grader og tåkegraut omtrent ned til bakken 😢 Men fikk tak i en på verkstedet (som forøvrig var stengt i dag pga koronasmitta ansatt) og fikk forklart sånn ca hva som var ståa. Og spurte om de kunne være behjelpelig med å få henta og kjørt bilen tilbake på verkstedet. Det var digg lettelse da han sa at det er null stress ❤️

Så da ble nøkkelene lagt på hjulet og så får jeg bare håpe at ingen drittunger gidder å finne dem og lage no krøll 🤞🙏 Bilen er uansett umulig å få flytta på, men kjipt om noen finner nøkla og skaper den slags problemer. Men i dette møkkaværet så får den nok stå i fred tenker jeg 😅

Så da var det jo bare å få hivi seg på bussen tilbake til Lillestrøm og toget hjem til Hamar igjen da 😅 En driiit slitsom dag og veldig veldig leit i grunn. For både fatter og meg.

Fatter har reist hjem til Spania igjen nå, så han er jo avhengig av min hjelp. Så krysser fingra for at noe positivt skjer. Enten at de finner feilen og at det ikke var dårlige råder jeg hørte, eller at de forteller at denne bilen er søppel og far da kan få hevet kjøpet 🤞 Sånn, da fikk dere den fortellingen gitt 🤣🤣🤣

Er ikke bare bare her i livet 😂🤪🥴

B51EE7A2-D553-4BDF-8E66-B8BA49B4CAE0.jpeg

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Basse Lusk skrev:

1. Nytt batteri av samme type (AGM) og styrke (80 Ah): Skal registreres. Delte meninger om hvor viktig dette er, noen mener bilen finner ut av dette selv etter noen dager. Du kan jo høre med selger om de gjør dette for deg. Eller hør om det er noen på forumet som bor i nærheten av deg som kan bistå. Jeg brukte Carly.

2. Nytt batteri av annen type eller annen styrke: Må kodes.

Det sitter ikke agm der fra før av, men tenkte å kjøpe det nå og i samme amp. Ja får høre med noen på bmw siden på face om noen kan registrere 🤞 Har ikke tenkt å kjøpe noe batteri med mer amp da jeg ikke ser hensikten. Skal ikke monteres no stereo elle no i den, så 80 holder 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, sveigis skrev:

Herregud så kjedelig med det nybilkjøpet😩😩

Håper det ordner seg greit for dere uten tull.

Hadde følt meg rimelig svett i pannen da ja når den begynte å oppføre seg sånn .

 

Ja dette var rett og slett overveldende, men krysser fingrene for at dette ikke er noe fryktelig alvorlig 🤞 Forrige eier sendte meg nå for litt siden, en mail med bilder av overhaling av motoren. Her er alt i bunndelen ihvertfall, helt nytt. Borra sylindre, alt nytt av lagre, ringer og pakninger. Selger og en kyndig kompis har gjort jobben selv, men det ser jo bra ut. En haug med kvitteringer på alt sammen fulgte med. Så håper så inderlig dette ordner seg. Jeg vet ikke om en så gammel bil kan ha noe slags nødmodus i automatkassen ? Samtidig så virket det som om motoren ikke gikk på alle fire når turtallet nærmet seg 3k 🤷‍♂️ Ja ja håpe håpe 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn, da får jeg blogge litt siden jeg nå har fått klargjort bilen for årets vinter ☺️

Har fått skiftet olje og filter samt montert nytt batteri. Det gamle batteriet var orginalbatteriet fra bilen var ny i 2009 😅 Har drevet å fått opp symbolet "Bil på bukk" og når jeg holder resett-knappen inne så kommer feilkoden: CC-ID 415. Men dette kommer opp også nå etter batteribytte. Jeg fikk et råd om å vippe av IBS-kontakten inntil jeg får registrert batteriet. 

Nå venter jeg på å få registrert det nye batteriet hos en kar som har diagnosesystemet INPA men han sier han aldri har testet det på 1-serie, men det er vel sikkert plankekjøring ? 🤷‍♂️ 
 

Da jeg hadde montert det nye batteriet, så kom Welkome-lights på da jeg låste opp bilen. Men da jeg hadde startet den opp og stoppet den og låste, så kom de ikke på igjen da jeg låste opp på nytt 🤷‍♂️ Hva kan dette komme av ?

Ja ja, fikk rengjort festepunktene til de to plusskablene og pusset vekk irr og rust samt rengjort rommet der batteriet står  det så jo ikke ut 😳🙈 Så sprayet jeg litt sauefett, både der og også på noen el-punkter under bilen,  starter og jordledning mellom motor og karrosseri blandt annet. Dieselfilteret ser ihvertfall veldig rent og pent ut, så jeg venter til våren med å skifte det.
 

Dørlister er tørket rene og smurt inn med silikon 😃, så nå burde det ikke bli noe frosset fast  er spådd 10 kuldegrader mot helga, så greit å få gjort alt dette nå 👍

Deilig følelse å få dette gjort og ihvertfall det å få på ny olje og nytt filter. Har nesten ikke turt å presse motoren noe siden jeg kjøpte den siden jeg ikke stoler helt på hva tidligere eiere har holdt på med 😅

Så nå skal jeg få rævkjørt den litt siden jeg har hørt at dette er noe som er bra for Egr ? Få brent ut litt gammal sot og på den måten rense systemet ? Stemmer dette ? Blir jo altfor mye småkjøring siden jeg bor 3 km unna jobb og 7 km unna Hamar sentrum. Får ihvertfall ha en fast tur i uka der jeg kjører noen mil og da kjører den litt hardt på gira  ihvertfall det jeg har hørt er bra å gjøre 😅

 

DF831E9A-F026-49F7-820C-AB6857BAA7C4.jpeg

CFAF6FFD-506B-4019-BB7A-F43AE79EFE06.jpeg

173FF123-C4E3-49D5-A05F-9A181D6CCDA7.jpeg

DBE48781-3D58-4BD7-B864-71EECF283A10.jpeg

699B2724-26A8-4CC3-BBEE-F91345F2657C.jpeg

E1244C37-4F7A-49CA-9398-D8D43DE51A32.jpeg

C74A24E4-8697-4DB2-9FE6-D216A0FC5B20.jpeg

AA0866F4-2001-487D-ADA9-B7D57B342EA2.jpeg

E5ABBFD7-E06E-4256-93A7-47602D83A105.jpeg

3EF3BAE9-E10A-4EFC-B6FB-80303F9637EF.jpeg

6CF7B98D-1AC6-4B68-AB34-C9FC1B11B6EA.jpeg

408A1147-0444-4C98-BA76-7249C3B271E8.jpeg

E7012CCA-4642-45DC-9A04-48D29D65B274.jpeg

6A15F599-9479-4F1D-ADF8-674A8AF3AFC5.jpeg

8201C6FF-5411-4DD1-BD0E-656973F1BD7C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel rimelig standard at jordingskabelen under bilen eirer i stykker på disse 1 seriene. Ellers så er det veldig morsomme biler, har hatt to selv :)

Begynner det å knirke bilen nå, så er det bare å kjøpe silikonfjerner ;) Pakningene til BMW er ikke så glad i silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, mslello skrev:

Er vel rimelig standard at jordingskabelen under bilen eirer i stykker på disse 1 seriene. Ellers så er det veldig morsomme biler, har hatt to selv :)

Begynner det å knirke bilen nå, så er det bare å kjøpe silikonfjerner ;) Pakningene til BMW er ikke så glad i silikon.

Jordingskabelen har begynt å "grønne" seg litt, men den er veldig hel og fin ellers. Dynket den med tynnflytende sævv 😂 Ok, hva bør jeg heller bruke for å forhindre at pakningene ikke fryser fast i dørbladet da ? 😅🤷‍♂️

Ja jeg har likt bilen så langt, men hater gong og feilmeldinger 🤮 Skyr det som pesten !! Derfor jeg stort sett koser meg best i gamle analoge biler 😉 Men savna litt komfort og det moderne. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har en egen stift for gummipakninger, men husker ikke hva den heter. Min står i garasje, så jeg har ikke brukt noe på pakninger på mange år. Bare tørker av de når jeg vasker bilen når det er kaldt. Men klarer innimellom å vaske bilen med produkter som inneholder silikon. Så har silikonfjerner stående. BMW sin det også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så lite som skal til noen ganger !! 😡 Tok meg en skikkelig råkjørtur for å få blåst rent motor litt og da jeg hadde kjørt et par mil og kom inn i hamar sentrum, kjente jeg den kvalme lukta av varm fersk olje 🙈

Stoppa på bensinstasjonen for hadde tenkt å spyle den ren. Så sjekket under panser og ser at det er dritvått av olje nede i beskyttelsesplata under motor. Så kjapt feilen, da jeg av erfaring har klart også tidligere å ikke ha skrudd oljefilterlokket stramt nok.

Men det var nok ikke det om å gjøre denne gangen. Da jeg skrudde ut filteret for å bytte det her om dagen, så jeg at den oringen ikke satt helt oppunder kanten på lokket, men tenkte ikke noe nærmere over det. Så feilen jeg gjorde var at jeg klemte den oringen helt oppunder lokket da jeg monterte nytt filter, men det skulle jeg ikke ha gjort. For den oringen skal faktisk sitte litt nedenfor.

Det jeg oppdaget var at siden jeg hadde tredd den oringen helt oppunder kanten på lokket, så hadde den skvist seg utafor kanten og dermed kjempelekkasje 🙈 Så nesten en halv liter olje fikk tømt seg utover motoren og klint det skikkelig til 🤮

Så da var det bare å finne frem avfettinga og dynke på 😅 Lot det stå noen minutter og spylte deretter rent med hageslangen. Turte ikke bruke høytrykk pga alle kontakter som er overalt på disse moderne bila i dag 🥵 Men det ble rent, så nå lukter det ren avfetting og ikke ren varm fersk oljeklin 😉 Ja ja noe skal det alltid være 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg at dette er omdiskutert, men min mening etter å ha googlet timevis på temaet og sjøl opplevd et batteri som tok kvelden i løpet av kort tid, er at batteriskifte må registreres.

Videre var det sånn da jeg hadde E87 at du måtte kode om til AGM hvis du byttet fra bly til AGM, fordi AGM-batteriene ikke kunne lades med like høy spenning. Jeg ville sjekket om dette gjelder fortsatt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ogee1 skrev:

Nå veit jeg at dette er omdiskutert, men min mening etter å ha googlet timevis på temaet og sjøl opplevd et batteri som tok kvelden i løpet av kort tid, er at batteriskifte må registreres.

Videre var det sånn da jeg hadde E87 at du måtte kode om til AGM hvis du byttet fra bly til AGM, fordi AGM-batteriene ikke kunne lades med like høy spenning. Jeg ville sjekket om dette gjelder fortsatt.

Ok, skal sjekke dette med Sulland i morra. Takk for tipset 😃🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, hva bør jeg heller bruke for å forhindre at pakningene ikke fryser fast i dørbladet da ? 😅🤷‍♂️

Etter at du har vasket av silikonet, kan du bruke vanlig rapsolje fra kjøkkenet som "gummifornyer". Jeg bruker det også på gummimattene.

 

Videre var det sånn da jeg hadde E87 at du måtte kode om til AGM hvis du byttet fra bly til AGM, fordi AGM-batteriene ikke kunne lades med like høy spenning. Jeg ville sjekket om dette gjelder fortsatt.

Var det bly i din? For denne her er diesel, og har automatisk start/stop (opsion 1CC, som for øvrig kan kodes vekk), da mener jeg BMW må ha satt inn et AGM-batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Etter at du har vasket av silikonet, kan du bruke vanlig rapsolje fra kjøkkenet som "gummifornyer". Jeg bruker det også på gummimattene.

Var det bly i din? For denne her er diesel, og har automatisk start/stop (opsion 1CC, som for øvrig kan kodes vekk), da mener jeg BMW må ha satt inn et AGM-batteri.

Var dette spørsmålet til meg ? Jeg tror ikke min har srart/stopp-funksjon. Evnt hvordan kan jeg sjekke det ? Ville uansett ikke brukt den funksjonen siden jeg innbilder meg at dette sliter mye med på motor/starter 🤷‍♂️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...