Gå til innhold

Uttern S52


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

Har endelig fått tilgang på båtplass nær fritidsbolig og ser nå etter egnet båt. En Uttern S52 med 75HK Mercury (noe denne er ofte levert med) er noe jeg har sett litt på om dagen. Fordel att denne har midtsentrert konsoll. Noen som har tilsvarende båt eller lignende som vil dele erfaringer ? 

711EAF2F-7D07-46AA-9083-06F034B8DB02.jpeg

4E0385D2-9135-46ED-BDBB-BA30375F0ABA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Uttern D68 for en del år siden. Har inntrykket at Uttern er mye båt for pengene, men jeg husker jeg var veldig skuffet over sjøegenskapene og byggekvaliteten. Ting virket litt underdimensjonert og "billig" i forhold til f eks en Askeladden eller Nordkapp. Jeg kom fra nettopp en 18 fots Askeladden 565 Wasper, hadde Uttern D68 ett par sessonger så ble det Askeladden igjen. Denne gang en Z7 daycruiser, som natt og dag i forhold til kvalitet og sjøegenskaper. 

Uttern er sjøens Peugeot 😉

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Vi hadde Uttern D68 for en del år siden. Har inntrykket at Uttern er mye båt for pengene, men jeg husker jeg var veldig skuffet over sjøegenskapene og byggekvaliteten. Ting virket litt underdimensjonert og "billig" i forhold til f eks en Askeladden eller Nordkapp. Jeg kom fra nettopp en 18 fots Askeladden 565 Wasper, hadde Uttern D68 ett par sessonger så ble det Askeladden igjen. Denne gang en Z7 daycruiser, som natt og dag i forhold til kvalitet og sjøegenskaper. 

Uttern er sjøens Peugeot 😉

Med tanke på byggekvalitet og opplevd kvalitet går dette også på bekostning av vekt ? Har hatt litt båt men husker att for endel år tilbake så kjøpte jeg en Scand 25 Classic og den opplevdes utrolig solid. Selvsagt i andre enden av skala’n men det er vel en svunnen tid kanskje.Er Askeladden og Nordkapp i samme prissegment mtp størrelse/motor etc brukt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Askeladden 635 Freestyle, 150hk 2-takt V6 utenbords. Begynner å dra på årene disse nå da. God plass og midtmontert konsoll. Anbefales :) Må ikke forveksles med 635 WB. Vi er i samme marked som deg, ser litt på Nordkapp 20-23fot. Jeg synes det er greit med litt størrelse på skjærgårdsjeepen og viktig at det er en sjøgod båt, siden vi drar mye utaskjærs. Hater at den vipper ned til siden bare noen reiser seg. Fladen-dressen og skibrillene på så går det meste :D 

Noe ala dette:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184424547

men sikler mest på denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=198745792

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Marius2002 skrev:

Vi hadde en Askeladden 635 Freestyle, 150hk 2-takt V6 utenbords. Begynner å dra på årene disse nå da. God plass og midtmontert konsoll. Anbefales :) Må ikke forveksles med 635 WB. Vi er i samme marked som deg, ser litt på Nordkapp 20-23fot. Jeg synes det er greit med litt størrelse på skjærgårdsjeepen og viktig at det er en sjøgod båt, siden vi drar mye utaskjærs. Hater at den vipper ned til siden bare noen reiser seg. Fladen-dressen og skibrillene på så går det meste :D 

Noe ala dette:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184424547

men sikler mest på denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=198745792

 

 

 

Dette var flotte båter men langt utenfor hva jeg vil bruke i denne omgang 😊 Får jo en fin F01 for denne summen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Dette var flotte båter men langt utenfor hva jeg vil bruke i denne omgang 😊 Får jo en fin F01 for denne summen 😄

Skjønner, alt til sitt bruk som med alt annet :) 

Hva med 475 Freestyle?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=198425896

Eller kanskje 555 Vector?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=197317426

Synes Vectoren har fine linjer og Vector X var en "vil ha" båt i sin tid. :) Tror den er mye båt for pengene. 

Vurdering dette. Vi hadde i likhet med Fredrik en Uttern D68, og synes ikke Uttern stod mye tilbake, men klart noen detaljer skiller Askeladden, Nordkapp osv. fra Uttern. Flott weekend-båt som jeg savner. Akkurat denne var det mine foreldre som hadde, men fri tilgang.

Idag når familielivet har meldt sin anmarsj er det andre prioriteringer og derfor står jeg uten, skjærgårdsjeepen 635 Freestyle var den siste. Jeg og min far er litt i markedet om å spleise, derfor er de Nordkapp over aktuell. :) 

Lykke til med søken etter båt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tony Soprano skrev:

Med tanke på byggekvalitet og opplevd kvalitet går dette også på bekostning av vekt ? Har hatt litt båt men husker att for endel år tilbake så kjøpte jeg en Scand 25 Classic og den opplevdes utrolig solid. Selvsagt i andre enden av skala’n men det er vel en svunnen tid kanskje.Er Askeladden og Nordkapp i samme prissegment mtp størrelse/motor etc brukt ? 

Ja det vil jeg tro, norske båter har som regel noe mer solide skrog, mer avstivninger i kjøl og tykkere skrog. Uttern båter og mange av dens like har litt sånn "masseprodusert" over seg. Jeg sier ikke at dette er dårlige båter, men kommer du fra en Norsk båt som Askeladden, Nordkapp eller Skibsplast så vil du merke forskjell. Men for å ha noe å dure rundt i skjærgården så er jo en Uttern ett bra og prisgunstig alternativ. Det blir litt som ett fremkomstmiddel på sjøen, den gjør nytten. Vi hadde veldig mye glede av Uttern D68, men i litt sjø så slo det en del og den kasta mye sjøsprøyt over båten. Motoriseringen besto av en 1,7 liters innenbords Mercuriser på 116 hk, forferdelig dau men også utrolig billig å kjøre med. Å kjøre fra Arendal til Lyngør og tilbake var liksom ett ett par hundrelapper i diesel hvis jeg lå i 23 knop hele veien. I dag, med en 30 fots Joda 290 Sport og Volvo Penta D4 på 260 hk så ryker det fort 600 kr på samme tur. Men på sjøen så teller man ikke kroner, da skal man bare nyte.

Scand 25 Classic er en solid båt, men de begynner å bli bra gamle nå. Scand laget bra båter, om designet ikke har tålt tidens tann like bra så holder båtene seg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt S52 i mange år, fin båt og relativt god i sjøen. Likte dog ikke ryggstøtten til styrekonsoll som ofte glapp i litt grov sjø. Den falt rett og slett av festet og datt langt bakover. Dette var noe som «ødela» noe av gleden med båten. Du bør ha minimum 75HK, men helst litt mer. Kan være tung å få i plan med mye last.

 

Edit: Vi vurderte Ryds som erstatter. Men kom aldri så langt. Har dog en 20fots plastsnekke enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Da ble det en Uttern S52 Exlusive😊 Vel heime  etter 127 mil. A8’n var en fantastisk trekkvogn 👍

Kom over en med kun litt over 100 timer gangtid fra ny. En eier og nyservet. Skal nå få litt TLC med polish av skrog. Blir ikke mye brukt i år da jeg snart reiser sydover. 
Tenkte jeg skulle prøve med avbildet polish men tar gjerne i mot tips på andre produkter.

D7B2920A-1DC2-4790-B72E-1E9E3FDED02C.jpeg

A5320A0C-501E-4662-9A9A-BCF82D46F32F.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny båt, har selv en 15 fot Theri og den har konsoll og batteri til høyre. Dårlig design men ellers kjekk båt. 

Jeg polerte den opp nå i vår før sjøsetting, brukte blå halvgrove puter på maskinen så det ble endel sliping. Den var veldig matt og hadde null beskyttelse. Resultatet ble veldig bra. Din båt trenger sikkert ikke sårlig sliping så da tror jeg den flasken du har valgt blir bra. Selv måtte jeg bruke begge disse etter 5 år med for lite omsorg. 

IMG_20210822_101957.thumb.jpg.c45225bbd3847fdccc5e411c59ab9b89.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Hpi skrev:

Gratulerer med ny båt, har selv en 15 fot Theri og den har konsoll og batteri til høyre. Dårlig design men ellers kjekk båt. 

Jeg polerte den opp nå i vår før sjøsetting, brukte blå halvgrove puter på maskinen så det ble endel sliping. Den var veldig matt og hadde null beskyttelse. Resultatet ble veldig bra. Din båt trenger sikkert ikke sårlig sliping så da tror jeg den flasken du har valgt blir bra. Selv måtte jeg bruke begge disse etter 5 år med for lite omsorg. 

IMG_20210822_101957.thumb.jpg.c45225bbd3847fdccc5e411c59ab9b89.jpg

Takker Hpi 😊 Har forstått det slik att blått skrog kontra hvitt ikke er like lett å holde pent. Angående Terhi så hadde jeg i mine ungdomsår en Terhi 415R med 55Hk Yamaha 😄 Husket dette som en fantastisk sjøbåt som tålte mye juling i røff sjø 👍 Har du link til hvilken pute jeg bør bruke ?

Tenkte kjøpe denne til båten ? :

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/elektriske-polermaskiner/poleringsmaskin-014137/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Takker Hpi 😊 Har forstått det slik att blått skrog kontra hvitt ikke er like lett å holde pent. Angående Terhi så hadde jeg i mine ungdomsår en Terhi 415R med 55Hk Yamaha 😄 Husket dette som en fantastisk sjøbåt som tålte mye juling i røff sjø 👍 Har du link til hvilken pute jeg bør bruke ?

Tenkte kjøpe denne til båten ? :

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/polering-og-voks/elektriske-polermaskiner/poleringsmaskin-014137/

Kjenner ikke til den maskinen men den gjør sikkert nytten og det er jo veldig greit med batteridrift 😊

Jeg bruker Turisimo puter til både bil og båt. De har 4 forskjellige grovheter etter hvor mye skader det er i lakk/gelcoat. De har fargekode og et nummer.  Nr.1 er utlragrov så den trenger du sannsynligvis ikke. Jeg bruker Blå nr.2 når det må korrigeres endel. For polering av flater som ser bra ut så kan du bruke Gul nr. 3. eller eventuelt grønn nr. 4. Jeg vil si du klarer deg med Blå og Gul. Er båten bra så hadde jeg tatt en runde med gule puter og sett om jeg ble fornøyd. 

Disse putene er ganske tynne og bøyer ikke av så lett på kanter så jeg liker de godt. Kommer i 2 pk, tror de selges på Bilxtra også

Vil anbefale å ha 4 rene puter før du begynner på en bil/båt. Da roterer du på putene slik at de ikke går varme så varer de lenger. 

https://www.garasjetid.no/turisimo/158390/turisimo-pad-130-140mm-effektiv-og-brukervennlig-poleringsputer

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...