Gå til innhold

BMW X1 eDrvie25e F48 ladbar hybrid og batterikapasitet.


stimas
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok du må teste hans lader og se da. :) Vi vil bare hjelpe og være samtidig realister. Haha.
Men har dere samme dekk og dekkstørrelse? Baggasje/vekt er lik? Du har ikke takboks? Dere kjører begge på samme klimainnstilling og begge kjører i samme modus(eco, comfort eller sport)? Du har ingen bakker, slake som bratte, som han ikke har? Høyrefoten deres er lik(altså du er ikke mer aggresiv enn han?). Tja, og siden han har veggboks så kanskje han har innstilt på avreise hver dag? Slik at systemet er klart. :) Altså mange faktorer som spiller inn, selv om bilene er lik. 

@Ron Jeremy sier noe svært viktig om glede. Jeg kjører aldri i ECO lengre, det er kjedelig: går ut over effekt og varmeapparat. Comfort er best og gir mest glede :) 
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stimas skrev:

Har prøvd med forvarming jeg også. Ingen endring. Synes også det er litt unødvendig da det er god varme i kjeller'n fra før.

Batteriet vil vel helst ha litt over 20 grader. Men veldig mange variabler her som de andre skriver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg tror nok du må teste hans lader og se da. :) Vi vil bare hjelpe og være samtidig realister. Haha.
Men har dere samme dekk og dekkstørrelse? Baggasje/vekt er lik? Du har ikke takboks? Dere kjører begge på samme klimainnstilling og begge kjører i samme modus(eco, comfort eller sport)? Du har ingen bakker, slake som bratte, som han ikke har? Høyrefoten deres er lik(altså du er ikke mer aggresiv enn han?). Tja, og siden han har veggboks så kanskje han har innstilt på avreise hver dag? Slik at systemet er klart. :) Altså mange faktorer som spiller inn, selv om bilene er lik. 

@Ron Jeremy sier noe svært viktig om glede. Jeg kjører aldri i ECO lengre, det er kjedelig: går ut over effekt og varmeapparat. Comfort er best og gir mest glede :) 
 

Eneste forskjellen er at han har sort bil og jeg hvit. Vi satt og "sydde" sammen disse to bilene på jobb... en gang i januar/mars. Jeg kan jo ikke si om at alt er helt identisk. Vekt som du er inne på. Jeg har f.eks. et stor og tungt hundebur bak...., det har ikke han. Jeg kan nevne (tror det er nevnt tidligere også), at han av og til vil teste hurtigheten og kjører derfor i Sport, men "all-over", mye likt.

Skal se om jeg får testet en hurtiglader (vegglader) ila helgen. Jeg klarer sikkert ikke å "bygge opp" noe ila ei lading, så det blir vanskelig å få det til. Men èn lading skal jeg få til. Det er den medfølgende laderen jeg har brukt hele tiden, også FØR denne datoen. Det kan jo være at det er noe med den....

-stimas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mslello skrev:

Batteriet vil vel helst ha litt over 20 grader. Men veldig mange variabler her som de andre skriver 

Ja, og han som har best "kapasitet", står ute i kaldt vær  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stimas jeg skjønner, prøvde bare å komme med diverse som spiller inn. Hundebur i seg selv er ikke vekt nok til å utgjøre store forskjeller. Full bil(3-4 personer) er derimot det. :) Høyst sannsynlig er batteriet varmet opp og "klart" på hans sin bil. Som @mslello skriver. Vi er flere med hybrider her inne og vi kjenner BMW hybrid på vinteren. Det mest ultimate er å ha en 08-16-jobb eller en jobb hvor dagene i uken er lik, slik at du har kartlagt avreise for alle dagene. Da har bilen "gjort seg klar" til dette tidspunktet. Ja, man mister fleksibiliteten man kanskje ønsker. Da må man bare koble til og lade med en gang og heller godta noen km mindre neste morgen. :) Hybrid er en mellomting mellom el og bensin, ikke best på noe, men bra på mye. For mitt vedkommende er BMW hybrid helt perfekt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nytt:

  • Testet vegglader (som min kollega bruker). Ingen forskjell.
  • Testet forvarmet bil i ei uke. Ingen bedring. Heller en "nedgang". Nå har den vært mellom 38 og 40.
  • Testet uten å bruke cruisekontroll (som min kollega ikke bruker aktivt). Ingen forskjell.

Så etter nesten to uker, så vil jeg si at det bare går nedover.... he he.... Ja ja. Får se hva jeg gjør videre. Takk til alle som har svart. Ønsker dere alle ei God Jul!

-stimas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt hva vi har vært innom her.

Men bor dere på samme plass og er det bilen sitt gjettometer eller strekning faktisk kjørt på el?

Med såpass kort rekkevidde som det er på el i en hybrid, så kan det gi store utslag om du bor på toppen av boligfeltet og kollegan din i bunn. Gjettometeret tar jo hensyn til siste kvarteret av kjørte strekning i sitt anslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mslello skrev:

Nå husker jeg ikke helt hva vi har vært innom her.

Men bor dere på samme plass og er det bilen sitt gjettometer eller strekning faktisk kjørt på el?

Med såpass kort rekkevidde som det er på el i en hybrid, så kan det gi store utslag om du bor på toppen av boligfeltet og kollegan din i bunn. Gjettometeret tar jo hensyn til siste kvarteret av kjørte strekning i sitt anslag.

 

Vi bor på nesten samme plass ja. Ingen store utfordringer for verken den ene eller den andre. Vi kjører til samme arbeidsplass som tar ca 15-20 minutter (avstand; ca 15 KM) en vei.

I disse dager, har vår lagt på 38-39 KM. Kryper nedover. Samme forsiktige kjøring som ellers (som alle anbefaler for å få mest mulig ut av batteriet).

Jeg er ganske sikker på hvem som har kommet lengst (så fremt man kjører på samme måte) på samme strekning. Jeg ville ha veddet min kollega som ligger opp mot 51 KM, mot mine 38-39 KM. Eller?

I og med at bilen kalkulerer ut fra kjøring, så burde det kanskje ha vært mulig å "resatt" den? Slik at den kan læres på nytt? He he... bare en tanke.

-stimas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Kjører du mye på bensin? Eller for å snu det, kjører han mer enn deg på bensin? Jeg merker at om jeg kjører mye på bensin endag så er batterikapasiteten høyere enn før når jeg lader opp igjen. Altså vi snakker noen mil. :) Jeg aner ikke hvorfor.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Forresten. Kjører du mye på bensin? Eller for å snu det, kjører han mer enn deg på bensin? Jeg merker at om jeg kjører mye på bensin endag så er batterikapasiteten høyere enn før når jeg lader opp igjen. Altså vi snakker noen mil. :) Jeg aner ikke hvorfor.

Ja, det tror jeg han gjør. I morgen skal jeg på langtur (nesten 20 mil). Skal se om ting endres etter den turen. 

-stimas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper denne tråden her litt jeg ettersom jeg ikke fant relevante topics

Hentet ut min X1 hybrid igår. 
Og etter sikkert 10 tidligere bmw modeller så sjekka jeg aldri ut en ting som var vesentlig, nemlig størrelse bensintanken! Tok det for gitt dette var nogenlunde samme størrelse ettersom jeg har hatt, 1-6 serien. Jeg var mere opptatt av å huke av ekstrautstyr etter rammene som var satt. 
 

fikk bilen levert med halv tank og etter en liten langtur så fylte jeg opp bilen idag. Ble mildt sagt overrasket over hvor liten tank denne bilen har. 
Bilen er forøvrig en firmabil som skal dekke hele Østlandet så dette var en liten bommert 
Men å investere i en Circle K kopp nå,  det er helt sikkert og visst og burde ha fulgt med bilen! 

0061063A-53B9-44E8-AFAA-FE9626276F3A.jpeg

Endret av Kvakkster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...