Gå til innhold

BMW X1 eDrvie25e F48 ladbar hybrid og batterikapasitet.


stimas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helt ny her og jeg håper dere kan hjelpe meg litt. Hvis jeg har havnet i feil "gruppe", så vær vennlig å si i fra.

I juli fikk vi vår nyinnkjøpte BMW X1 eDrvie25e F48 (hybrid). Oppgitt WLTP 52km. Fikk beskjed fra Bavaria at det ville ta noe tid før den kom opp mot denne rekkevidden. Og det stemte. I oktober lå bilen på jevnt 46-50km, med en topp på 51km. Men etter 17. oktober, skjedde det ett eller annet. Vet ikke hva. For etter denne datoen, har bilen lagt på jevnt 40-41km.
Har en kollega som kjøpte nøyaktig samme bil, på samme tid. Han ligger jevnt på 47-50km den dag i dag.

Her er noen fakta for sammenligning:
- bilene er identiske.
- kjørestil er så å si den samme. Han kjører kanskje litt "røffere" en meg.
- vi kjører til og fra jobb (ca 28km t/r), pluss litt på fritiden. Han bor rett i nærheten av der jeg bor.
- klimaanlegg ligger på ca det samme.

Forskjeller:
- JEG står og lader om natten i et oppvarmet garasjeanlegg i en boligblokk (15-18 grader). Lader med laderen som følger med bilen. Utetemperaturen har variert fra 2 til ca 16 grader hovedsakelig. Det samme for han.
- HAN står ute om natten og lader. I måleperioden; 6-12 grader. Lader med en vegglader (har ikke info).

Alt jeg har lest om å få mest mulig ut av batteriet, har jeg gjort. Rolig og planlagt kjørestil.
Bilen var nylig til sjekk hos Bavaria og de fant ingen feil. De sendte til og med saken til deres egen Kundeservice. De konkluderte begge med at alt var i orden.
 
Så mitt spørsmål ut til dere og gjerne til de av dere som har samme eller tilsvarende bil:
 
Har noen andre opplevd dette? VIKTIG å se på forskjellene her. I mitt hode, burde det ha vært motsatt.
Hvordan opplever dere batterikapasiteten?
 
TAKK for hjelpen!
-stimas
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være fordi han lader med wallboks som har litt mer kapasitet en nød lader? Med wallboks kan man stille inn bilen til å lade rett før avreise som gjør at batteriet er under optimale forhold før kjøring. Har du mye oppover bakker og lignende? Dekk type og felg størrelse kan vel og påvirke rekkevidden. 
 

og går du nå utifra hva som viser på displayet om hvor mange km du har igjen? Eller har du faktisk prøvd og kjøre batteriet helt ut. For displayet går bare utifra kjøre stilen der og da.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, stimas skrev:

 

Så mitt spørsmål ut til dere og gjerne til de av dere som har samme eller tilsvarende bil:
 
Har noen andre opplevd dette? VIKTIG å se på forskjellene her. I mitt hode, burde det ha vært motsatt.
Hvordan opplever dere batterikapasiteten?
 
TAKK for hjelpen!
-stimas
 

Jeg ville ikke lagt for mye i dette. 

Men gitt at dere har samme bil, dekk, utstyr, samme temperatur og stiller med samme prosent på batteriet, skal to biler ha tilnærmelsesvis lik rekkevidde.

Men samme person burde også kjøre bilene og bruke like lang tid på runden.

Men om vår 20’ i3 har +- 10 km ifht andre i3 bryr meg lite, bilen er til for å brukes, til forvarming og annet.

Kjør bilen som den er tiltenkt, bruk motoren også og kos deg med den.

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det. Har tenkt å teste hans lader.

Ellers er mye likt. Vi bor nesten på samme sted. Som nevnt tidligere, bilene er identiske.

Det er KM jeg ser på ja. Batteriet kjøres ut ofte.

Endret av stimas
Dette skulle være svar til Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det ble ikke kaldt denne dagen og du kjører med varme i seter, varmetråder i rute, full blås på frontrute osv.?  🤷🏼‍♂️

Eventuelt også det som Snagg over skriver.

Ikke noe unormal kjøring vil jeg si, men uansett burde vel batterikapasiteten øke igjen, eller er den "forringet" for evig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stimas skrev:

Ikke noe unormal kjøring vil jeg si, men uansett burde vel batterikapasiteten øke igjen, eller er den "forringet" for evig?

Nei nei nei, ikke forringet for evig :) men det jeg nevnte gir kraftig innhugg i kjørelengden, der og da. Velger du full blås på ruten så ser du at km gjenstående går litt ned og kan sprette opp igjen når du skrur av. :) 

Ellers: hør på @Ron Jeremy , hybridbilene gir mye bil og utstyr for pengene. :) Kjører selv BMW hybrid på samme plattform som deg(225xe), men pre-face med kortete rekkevidde. Storkoser meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Marius2002 skrev:

Nei nei nei, ikke forringet for evig :) men det jeg nevnte gir kraftig innhugg i kjørelengden, der og da. Velger du full blås på ruten så ser du at km gjenstående går litt ned og kan sprette opp igjen når du skrur av. :) 

Ellers: hør på @Ron Jeremy , hybridbilene gir mye bil og utstyr for pengene. :) Kjører selv BMW hybrid på samme plattform som deg(225xe), men pre-face med kortete rekkevidde. Storkoser meg :) 

Jo, skjønner det at det kan påvirke batterikapasiteten, men nå er det da snart gått 2 mndr og jeg ser ingen økning. Den er liksom låst på 40-31km.

Veldig fornøyd med bilen ellers, men jeg synes det er så rart at jeg ikke skal få mer igjen på antall KM. Som jeg har skrevet tidligere, så burde det jo ha vært motsatt? Ja ja... Tror ikke jeg kommer noe vei med dette.

Hadde vært kjekt å høre fra andre som har hybrid, hvordan det står til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Jeg tror @Snagg30 har rett. Han har wallbox og kjører sikkert forvarming av bilen ettersom den står ute. Da får han varme i batteripakken også som gir bedre forbruk.

Har prøvd med forvarming jeg også. Ingen endring. Synes også det er litt unødvendig da det er god varme i kjeller'n fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stimas skrev:

Har prøvd med forvarming jeg også. Ingen endring. Synes også det er litt unødvendig da det er god varme i kjeller'n fra før.

Jeg snakker ikke kun om forvarming av bilen innvendig, når jeg skal på jobb 0530 og ønsker mest mulig ut av rekkevidden så stiller jeg inn bilen til å lade opp batteriet til avreise slik at batteriet er i riktig driftstemperatur som da øker rekkevidden. Men lader du opp bilen til avreise pluss forvarmer kupéen så får du mest ut av det.
 

Men så må jeg slenge meg på det @Ron Jeremy sier. Jeg har bestilt ny bil og jeg har funnet flere forum tråder hvor noen klager over elendig rekkevidde også har du noen andre som sier de klarer 60-70km, så jeg er ikke så veldig bekymret. Jeg har selv eid F30 hybrid og det varierte godt til tider i rekkevidden bilen tenkte den skulle klare. Dekktrykk, kulde og regn spiller inn en rolle, og hvordan du lader bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg snakker ikke kun om forvarming av bilen innvendig, når jeg skal på jobb 0530 og ønsker mest mulig ut av rekkevidden så stiller jeg inn bilen til å lade opp batteriet til avreise slik at batteriet er i riktig driftstemperatur som da øker rekkevidden. Men lader du opp bilen til avreise pluss forvarmer kupéen så får du mest ut av det.
 

Men så må jeg slenge meg på det @Ron Jeremy sier. Jeg har bestilt ny bil og jeg har funnet flere forum tråder hvor noen klager over elendig rekkevidde også har du noen andre som sier de klarer 60-70km, så jeg er ikke så veldig bekymret. Jeg har selv eid F30 hybrid og det varierte godt til tider i rekkevidden bilen tenkte den skulle klare. Dekktrykk, kulde og regn spiller inn en rolle, og hvordan du lader bilen. 

Ok.

Hvilken bil har du bestilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stimas skrev:

Jo, skjønner det at det kan påvirke batterikapasiteten, men nå er det da snart gått 2 mndr og jeg ser ingen økning. Den er liksom låst på 40-31km.

Veldig fornøyd med bilen ellers, men jeg synes det er så rart at jeg ikke skal få mer igjen på antall KM. Som jeg har skrevet tidligere, så burde det jo ha vært motsatt? Ja ja... Tror ikke jeg kommer noe vei med dette.

Hadde vært kjekt å høre fra andre som har hybrid, hvordan det står til der.

Jeg tror du har en urealistisk tanke om at fullt batteri skal yte X antall km uansett.

Det er ganske vanlig blant førstegang kjøpere/eiere av sin første el/hybrid.

La meg ta min egen bil som et eksempel, jeg er på min andre i3, slik at det jeg opplevde med vår 16’, også gjelder for nåværende 20’. Dette gjelder også for alle hybrider og alle elbiler det ute.

Maksimal rekkevidde oppgitt av produsenten er beregnet med sol og medvind, samtidig er det under ideelle situasjoner, med over 20c på tørt sommerføre. 

Vår i3 har oppgitt 300km rekkevidde. Jeg har vært oppe i maksimalt 351 km rekkevidde under optimale forhold. Men i disse dager med fullt batteri, har jeg ca 225 km. 

Jeg har også rattet X1 hybrid, det var i sommer. Fikk elegant ut det produsenten oppgav, men ville ikke opplevd noe mer rekkevidde enn det du oppgir pr nå med tilsvarende forhold. Er du erfaren elbil/hybridbilist tror jeg under optimale forhold du klarer nesten 60km, men hvor mye glede du har av det er uvisst?

 

 

93D90BF5-56EB-439C-B3CF-857B730102A0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg tror du har en urealistisk tanke om at fullt batteri skal yte X antall km uansett.

Det er ganske vanlig blant førstegang kjøpere/eiere av sin første el/hybrid.

La meg ta min egen bil som et eksempel, jeg er på min andre i3, slik at det jeg opplevde med vår 16’, også gjelder for nåværende 20’. Dette gjelder også for alle hybrider og alle elbiler det ute.

Maksimal rekkevidde oppgitt av produsenten er beregnet med sol og medvind, samtidig er det under ideelle situasjoner, med over 20c på tørt sommerføre. 

Vår i3 har oppgitt 300km rekkevidde. Jeg har vært oppe i maksimalt 351 km rekkevidde under optimale forhold. Men i disse dager med fullt batteri, har jeg ca 225 km. 

Jeg har også rattet X1 hybrid, det var i sommer. Fikk elegant ut det produsenten oppgav, men ville ikke opplevd noe mer rekkevidde enn det du oppgir pr nå med tilsvarende forhold. Er du erfaren elbil/hybridbilist tror jeg under optimale forhold du klarer nesten 60km, men hvor mye glede du har av det er uvisst?

 

 

93D90BF5-56EB-439C-B3CF-857B730102A0.jpeg

Kan jeg driste meg å nevne at jeg her sammenligner 2 identiske biler? Og at all sunn fornuft tilsier at det burde ha vært motsatt (se min første post).

God helg alle sammen!

 

-stimas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...