Øyvind L. Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 (endret) Hvor lang tid bør det ta for å få kjølevanntemp i en N57D30A opp i 88 grader ved vanlig rolig kjøring? Sjekket min i dag. Det tok nesten 20 minutter før vanntemp var på 86gr. Da kjørte jeg i 60kmt og litt i 80km. Er ca 4gr i lufta... Jeg syntes dett virket veldig lenge eller er det normalt på en 6er diesel? Motor er gått 97 tusen km så termostat burde jo ikke være dårlig allerede, men er jo ikke umulig. Endret Desember 12, 2020 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 Det faktumet at du faktisk kommer opp i den temperaturen under kjøring tyder på at termostatene fungerer. Dasse rundt i 60km/t uten noe særlig last vil ikke generere all verden med varme, samtidig så stjeler du en del varme inn i kupeen når du starter med en kald bil. Ville ikke sagt at rundt 20 min er nødvendigvis for lenge. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 Min gamle 530D med M57D30 brukte omtrent den tiden. Jeg har 17-18km til jobb med 60km/t og bilen oppnådde full driftstemperatur omtrent når jeg parkerte på jobb Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 Synes det hørtes normalt ut. Kjører jeg BMWen (som har temperaturgauge i instrumentpanelet) til jobb fra Tananger til Sola, som er ca 11-12km, så er temperaturnåla nesten på toppen/midten (90 grader og driftsvarm?) når jeg parkerer på jobb, med slike temperaturer som er ute nå. Det tar ca 15min med kjøring under lav belastning i 50, 60, 70- og 80-soner. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 Slenger meg på med min erfaring fra min F10. Har ikke eksakt hvor lang tid eller hvor mange km, men det skal litt kjøring til før kjølevannstemperaturen er der den skal være. Alt fra hvordan man stiller varmeapparatet til om man kjører på flatmark eller mye bakker påvirker iallefall min bil mye. Setter jeg IHKA på "auto" så stjeler den mye varme ettersom det blåser fra alle kanter, men justerer jeg manuelt så tar det kortere tid for motoren å få temp. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Desember 12, 2020 Share Skrevet Desember 12, 2020 I min 530 e61 har jeg som vane at jeg slår av klima når jeg starter bilen. Etter typ 5-10 min skrur jeg den på igjen før duggen tar sikten Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 12, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2020 Takk for bra tilbakemelding er alle sammen. Ja da kan det virke som at alt er som normalt hos meg. Ja er ingen tvil om at IHKA i "auto" stjeler mye varme. Det blåser jo voldsomt en første stunden. Og ja den 6eren surrer jo veldig rolig når man triller rundt i 60-70kmt så den produserer ikke mye varme. Syntes bare 15-20 minutter var veldig lenge. Er nok en grunn for at det er elektrisk varmeapparat i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå