Dogbox Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 Har et 1-serie-karosseri hvor jeg skal plassere en turboløs motor for bruk i bilcross(lavbudsjett motorsport, hvor målet er å få så høy effekt som mulig til ca 10.000,- motorkostnad). 1. Hvilken 1-serie-motor vil være beste utgangspunktet for rimelig trimming uten turbo? 2. Hvilken annen rimelig turboløs BMW-motor kan man få plassert i en 1-serie(kan tillate en viss modifisering av motorfester og torpedovegg)? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 Første jeg ville sjekke var om 1serie-karosseriet ble levert med M54-motor. Hvis så burde en M50-motor skli greit nedi. Burde være forholdsvis enkelt å få en slik til å gå med minst mulig trøbbel. M50B25 uten vanos med noen sugetrim mods burde vel funke bra i bilcross. Dogbox reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 Hvorfor skal motoren være "rimelig å trimme"? Det er jo rimeligere å kjøpe en større motor. 130i/125i så er bilen "ferdig" om du finner en rimelig sånn (skade, utland etc, motorpakker etc) Hvor mye er arbeidstiden din verdt? Det er fult mulig å få nedi eldre motorer, men jeg mistenker at det er mer lønnsomt å bruke timene på jobb, og heller kjøpe en 130i bil/motorpakke for eksempel. (n52 motor). Dogbox reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 (endret) Du skal bruke bilen som bilcross bil altså ,sånn type bil man må nødt til å selge om en vil kjøpe den ? Da hadde jeg aldri kjøpt noe svær og dyr motorpakke . Kjipt å koste på 1000 vis på motor og drivverk om en kommer og snapper den for noen få laken . Mulig det er regler som tilsier at du kan beholde den ,det vet ikke jeg noe om men .😀 Men er det bil som du skal bruke til annen type motorsport ,så hadde jeg gjort som TRF nevner . En m50 motor bør jo gå greit oppi der med litt modding ,samt gå greit i den lille bilen , Endret Desember 21, 2020 av sveigis Dogbox reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 bilcross kan det legges inn bud ja (men du kan også legge inn bud på egen bil = trekning). Folk bruker langt mer penger enn det bilene selges for. Poenger mitt er at det folk tror er billig ofte er dyrere til slutt. sveigis og Dogbox reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 5 minutter siden, TRF skrev: bilcross kan det legges inn bud ja (men du kan også legge inn bud på egen bil = trekning). Folk bruker langt mer penger enn det bilene selges for. Poenger mitt er at det folk tror er billig ofte er dyrere til slutt. Aha da gir det jo mer mening for min del . For husker en kamerat av meg drev med dette for lenge siden . Han bygde og bygde og bilene forsvant liksom fra han etter løpene . Den siste setningen gir jeg full støtte for helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 Jeg kjører bilcross med bmw selv. Det å finne en 125 eller 130 til 8000 kr er umulig. Husk at ferdig bygget med bur, elektrisk og diverse så bør ikke bilen overskride 15.000kr. Bud prisen er fast på 11.000 kr. M54 er ingen vits da denne har elektronisk gasspedalen og mye styr å få bygget om enkelt og diagnose fritt til bilcross. Motor med gasswire er det du bør ha. Da tenker jeg m44(?) fra e36 318is. Kvikk motor i forhold til vekt. Husk at over halvparten av bilcrossbilene på det budsjettet vi snakker om her, faktisk ikke går på sine fulle fem. Det å ha en bil hvor alle hjulene peker samme vei og en 318is motor som går som den skal, er ofte mer enn godt nok. Men også i bilcrossen har vi pengesterke personer, og for å vinne i dag må du nok opp i 30-50.000kr på bil/motor. Så til budsjett bygg, så er nevnte motor eller m50b25 å foretrekke. M50 er jo blitt svinedyrt på finn og fb, folk vet hva de skal ha. Før var dette en bankers bmw oppskrift i bilcross. Videre har man m20 og m30, vanlige bilcross motorer før (jeg har M30b35 i min e30 bilcrossbil som jeg ga 11.000kr for) spesielt m30 klarer du ikke å knekke, men den har sine særegenheter med lav deletilgang og høye vekt. Samtidig er sumpen på feil plass i forhold til 1 serien og du må kutte plass i traversen til den. En annen motor som er populær er 2 liter 16v 150hk Opel som du kan rettstille og sette på omega kasse. Eller gjøre som de fleste andre, gå for en trimma Volvo motor. Men da er det buskjettoverskridelse igjen. En standard 118i med 143hk eller tar jeg feil der?, er også sikkert kvikk nok. Men husk at på de nyere bmw firerne så er det lite å hente på trim og ikke minst enormt kostbart. Jeg har selv tenkt på bil videre etter e30, og ser at blocket.se er veien å gå. Tenker å hente inn en e46 330i manuell. Da er alt klart, bare å sette i bur. Eller en e36 328i for den saks skyld, men prisene på disse føyk til værs for 2 år siden. E46 330i før man fra Sverige for 15.000kr ja litt over budsjett, men det er verdt det når man ser i forhold til hva mange andre legger i bilene. Golf vr6 er jo en vanlig bil som koster 20-30.000kr i innkjøp og den gjør det veldig bra i bilcross. Lars89, Dogbox og sveigis reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 21, 2020 Share Skrevet Desember 21, 2020 (endret) Kan legge til at jeg har kjørt i 15 år og mistet bil på bud 1 gang, og jeg har vunnet flere løp og cuper. Hva som avgjør om du mister bil "hele tiden" (mange tror at når løpet er ferdig så MÅ du selge bilen. Det er helt feil, det er unntaksvis at de mest populære navnene og biltypene ryker på bud. Men på årlige store løp og mestermøter/landsfinale der er det jo selvsagt mye bud ute å går) Det er også geografisk. På Vestlandet er det lite bud kontra Østlandet for eksempel. Litt sånn uskreven regel imellom klubbene. Endret Desember 21, 2020 av Evopower Dogbox reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dogbox Skrevet Februar 10, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2021 Takk for mange gode svar! Jeg ser i flere annonser at mange av 1-serie-BMW'ene selges med defekt motor. I en annonse antydes det mulig tett oljesil. En annen har dårlig kompresjon på en sylinder, kjedet er imidlertid helt, men den vil ikke starte. Er det noen kjente systematiske feil på N43, N45 eller N46-motorene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 10, 2021 Share Skrevet Februar 10, 2021 Registerproblemer er det dyreste og vanligste. Noen har i det minste kjedet foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dogbox Skrevet Februar 10, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2021 Er det registerproblemer på kjede-motorene? Jeg har ikke fulgt med på bilverden siden 80-tallet og den gangen hadde jeg mest med en tysk kollega av BMW å gjøre. Den hadde også bakhjulstrekk og stålkjede, men jeg hadde en oppfatning av at det var sjelden register-problemer på biler med kjede, uansett bilmerke. Er det en strammefunksjon som svikter, eller hva er det som gjør at det blir en gjenganger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 10, 2021 Share Skrevet Februar 10, 2021 Blitt veldig vanlig på enkelte 4-ere hos BMW dessverre. Fra sånn ca 2003(?) med bensin og 2007 med diesel (N47). Prikken over i-en er at kjedet har blitt flytta inn mot torpodoveggen, relativt dyrt å bytte preventivt. Vanskelig å peke på noe helt konkret, men en kombo av dårlige strammere, plastskinner/guides som ryker og kjeder som strekker seg. Dogbox reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå