Gå til innhold

Registerhavari N47


Patrik Leander
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 520 med ca 125000 på telleverket, som nå har fått den flotte raslingen av ett slakt register. Har bestilt alt jeg trenger av deler for å gjøre dette selv, men skulle gjerne hatt en slags verkstedmanual eller lignende før jeg begynner å demontere. Noen som har noe slikt? evt en liste over rekkefølge e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Patrik Leander skrev:

Neida, har lest nok til å vite at motor trenger ikke å komme ut, girkasse og eksos må ned derimot.

Spørs vel litt hvor grundig man velger å være. Og hvor mye som gikk galt. 

Er endel som tar ut motoren, men andre tar en mer shady fiks som gjør det enklere. Spm jeg fikk var « skal du beholde den?», skulle jeg det ikke, ble det gjort enklere/ billigere og da presumptivt mindre holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Spørs vel litt hvor grundig man velger å være. Og hvor mye som gikk galt. 

Er endel som tar ut motoren, men andre tar en mer shady fiks som gjør det enklere. Spm jeg fikk var « skal du beholde den?», skulle jeg det ikke, ble det gjort enklere/ billigere og da presumptivt mindre holdbart.

Nå har ikke noe gått galt enda, motoren går fortsatt helt fint. Så ved å bytte alle 3 kjeder, strammere og skinner/sko, så er vel alt fikset? Må jo fortsatt av med toppdeksel, bunnpanne osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du deler og kjøpte du et kit, eller flere løse deler? om man tar motor eller gearkasse gjør vel ikke noe forskjell på resultatet, det er bare arbeidet som gjøres på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SverreC skrev:

Hvor kjøpte du deler og kjøpte du et kit, eller flere løse deler? om man tar motor eller gearkasse gjør vel ikke noe forskjell på resultatet, det er bare arbeidet som gjøres på en annen måte?

Sendte en mail til GS og fikk deleliste derfra, vart totalt 10500 inkl olje. Totalt 42 forskjellige delenr. 
Fant ingen kit som leverte alle 3 kjeder. Så fant ut det var like greit å få tak i alt nytt, både bolter, pakninger etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 17.45, Patrik Leander skrev:

Hei. Har en 520 med ca 125000 på telleverket, som nå har fått den flotte raslingen av ett slakt register. Har bestilt alt jeg trenger av deler for å gjøre dette selv, men skulle gjerne hatt en slags verkstedmanual eller lignende før jeg begynner å demontere. Noen som har noe slikt? evt en liste over rekkefølge e.l?

Trist å høre...

N47 er dessverre kjent for svakhet med registeret. Spesielt Pre 2010-mod. Ting skal ha blitt bedre etter 2010, men fortsatt er det noen som får problemer.
Den største årsaken er BMW hårreisende policy for olje-interval. Følger du Kjørecomputeren, så risikerer du oljeskift hver 25000km og/eller 2-3 år. Ingen moderne turbodiesel kan kjøres med slike intervaller og spesielt ikke i nordisk klima. Jeg skifter olje hver 10000km og/eller hvert år.
Jeg påstår at mange registerhavari er direkte forårsaket av BMWs oljeintervall. BMW selv benekter jo dette, selvfølgelig.

Du trenger ikke å ta motoren ut. Det er raskere å ta ned gearkassen. Det er folk som har gjort dette med bilen på løftebukker, men det anbefales å ta motor ut for å komme lettere til.
Når man gjør jobben, så kan man like godt ta alt. Alle 3 kjeder (øvre, nedre + til oljepumpe), drevene, kjede-skinnene (øvre og nedre) og 2stk strammere (øvre og nedre). Som kommer alle pakninger til.
Men man bør ha skrudd på motorer tidligere før man gjør noe, for det er så mye som kan gå feil. F.eks det å få "timingen" riktig. Det kreves spesialverktøy for å låse av kam-akslingene og veiva.

Det finnes en rekke videoer på Youtube av folk som har gjort dette selv.
Lykke til!

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mons1 skrev:

Trist å høre...

N47 er dessverre kjent for svakhet med registeret. Spesielt Pre 2010-mod. Ting skal ha blitt bedre etter 2010, men fortsatt er det noen som får problemer.
Den største årsaken er BMW hårreisende policy for olje-interval. Følger du Kjørecomputeren, så risikerer du oljeskift hver 25000km og/eller 2-3 år. Ingen moderne turbodiesel kan kjøres med slike intervaller og spesielt ikke i nordisk klima. Jeg skifter olje hver 10000km og/eller hvert år.
Jeg påstår at mange registerhavari er direkte forårsaket av BMWs oljeintervall. BMW selv benekter jo dette, selvfølgelig.

Du trenger ikke å ta motoren ut. Det er raskere å ta ned gearkassen. Det er folk som har gjort dette med bilen på løftebukker, men det anbefales å ta motor ut for å komme lettere til.
Når man gjør jobben, så kan man like godt ta alt. Alle 3 kjeder (øvre, nedre + til oljepumpe), drevene, kjede-skinnene (øvre og nedre) og 2stk strammere (øvre og nedre). Som kommer alle pakninger til.
Men man bør ha skrudd på motorer tidligere før man gjør noe, for det er så mye som kan gå feil. F.eks det å få "timingen" riktig. Det kreves spesialverktøy for å låse av kam-akslingene og veiva.

Det finnes en rekke videoer på Youtube av folk som har gjort dette selv.
Lykke til!

Planen er å ta ned girkasse ja.

Har fått tak i alle 3 kjeder, nye strammere, alle drev, skinner, bolter osvosv, samt verktøy til å låse av kam og veiv.

selve timingen ser ikke jeg mørkt på, ht.pumpen er jo ett spor i blokka og på drevet som må stemme overrens, kammen låses i tdc, og veiva låses i tdc. Oljepumpen er ikke timet, så den spiller ingen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Patrik Leander skrev:

Planen er å ta ned girkasse ja.

Har fått tak i alle 3 kjeder, nye strammere, alle drev, skinner, bolter osvosv, samt verktøy til å låse av kam og veiv.

selve timingen ser ikke jeg mørkt på, ht.pumpen er jo ett spor i blokka og på drevet som må stemme overrens, kammen låses i tdc, og veiva låses i tdc. Oljepumpen er ikke timet, så den spiller ingen rolle :)

Det er vist litt dill-dall med å få drevet løs fra HP-pumpen. Er vist noe spesial-verktøy og jeg lure på om ikke bolten er lingsgjenget?
Noen tar løs selve HP-pumpen og får løs drevet den veien, men her må man vite hva man gjør.

Lykke til!

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

Det er vist litt dill-dall med å få drevet løs fra HP-pumpen. Er vist noe spesial-verktøy og jeg lure på om ikke bolten er lingsgjenget?
Noen tar løs selve HP-pumpen og får løs drevet den veien, men her må man vite hva man gjør.

Lykke til!

Har spesialverktøyet til å løsne drevet fra hp-pumpen :) der er vanlige gjenger, men på oljepumpen er det linx! Har ikke skrudd så mye motor før, men så lenge en tar seg god tid går det vel helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke noe verktøy for å løsne drevet på diesel pumpen. Men løsnet boltene til pumpen noen runder og løsner mutter på drevet noen runder, så kan du banke litt på akslingen så løsner nok drevet. I ett annet tilfelle måtte jeg ha avdrager men holdt med en vanlig 3 armer avdrager, trengte ikke spesial verktøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...