Myndighetene Skrevet Januar 31, 2021 Share Skrevet Januar 31, 2021 (endret) Hei alle sammen! Min første post, så mulig den ikke er postet rett sted. Men jeg prøver meg. Blir kanskje en litt lang historie, men "here it goes": Bilen er en 2013 X3 (F25) Det startet med at jeg fikk en melding i displayet som sa: Increased battery discharge when stationary. Jeg målte da batteriet til 12,08V. Lada det opp, men meldingen kom fort tilbake igjen. Så jeg slo til på en batterikampanje hos Vianor. Satt ett 90AH batteri originalt, ble byttet med ett 80AH Sønnak batteri. Det funka greit et par dager før jeg en (kald) morgen skulle starte. Da spratt turtelleren (og motoren) opp til 2000 rpm, før den etter ett par sekunder spratt opp til 4000 rpm. Stoppet og startet, og alt var normalt et par dager. Så dukket det opp en "Drivetrain Malfunction" melding i displayet. Nok en gang var stopp og start nok. Meldinga forsvant. Lada det nye batteriet over natta. Kjørte så i går strekningen Hamar - Sandefjord. Ingen problemer. På vei tilbake til Hamar, og på vei ut av Sandefjord kom Drivetrain Malfunction meldingen igjen. Samme prosedyre. Stopp og start fiksa det. Så i dag, i -15, ville ikke bilen starte. Jeg hører innslagsmagneten slår. Så dukker det opp en melding på displayet som sier Ignition Fault, don't turn of engine (var ikke en gang starta opp). Sjekka spenninga på batteriet igjen. 12.05V. Fikk min far til å komme med sin bil for å starte med start kabler. Hørte turtallet på min fars bil fallt ganske betraktelig da jeg koblet den til min bil. Men den vil fortsatt ikke starte. Er en Mitsubishi ASX 1.6 bensin. Sikkert ikke verdens største batteri i den, men likevel. Det er verdt å ta med at det har vært veldig kaldt hele denne perioden. Jeg har også vært i kontakt med Vianor for å sjekke at de har registrert det nye batteriet mot bilen. De bedyrer de benyttet BMW's prosedyrer. Jeg vet ikke, og har ikke mulighet til å sjekke. Jeg har kun en generisk OBD2 scanner. Noen her inne som har en idé? Kan det være at bilen ikke lader skikkelig? Jeg målte 14,7V med bilen i gang, så det skal ikke være noe galt med dynamoen vil jeg tro. Bilen har gått 83.000. Den står til lading nå med en 4A lader. Det er bikjekaldt, så det tar sikkert litt tid. Mvh Jørn Endret Januar 31, 2021 av Myndighetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 31, 2021 Share Skrevet Januar 31, 2021 F25 har jo problemer med ledningsnettet som kommer fra ECU i motorrommet eller noe. Det renner spylevæske nedi kabelstammen og lager rare feil. Mener at bmw dekker dette på goodwill. Det kan jo være det som er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 31, 2021 Share Skrevet Januar 31, 2021 Hvis din IBS fungerer korrekt og har registrert for høyt strømtrekk "high discharge" når bilen er avskrudd så er det å bytte batteriet ikke en fiks på problemet. Et feilregistrert batteri vil heller ikke stryke med i løpet av et par dager/uker. Bilen her banker på med over 15V i perioder når batteriet har fått litt trekk og det er -15/-20 ute, så lengde IBS fungerer og registerer temperaturen riktig så er det faktisk helt greit. Normal ladespenning under 5-10 C er rundt 14,8V, så din 14,7 er spot-on. Hvis batteriet skal vare så må du finne ut av strømtrekket ditt. Det kan jo være at det er noe slikt som Otis sier, som gjør at begge har samme rotårsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Januar 31, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2021 (endret) Takk for svar begge to! Riktig vei er vel å besøke Vianor før turen går til Sulland. Men jeg vil gjerne ha mest mulig kjøtt på beinet før jeg trår over dørterskelen til verkstedet. Hører skrekkhistorier. Men om det nå er spenningsproblemer, er det ikke da litt rart at den ikke startet med startkabler? Inspiserte starteren, men kunne ikke se noen ytre tegn. Kabler satt som de skulle. Mtp at jeg kjørte 52 mil i går så bør det være nok til at batteriet er fulladet. Hvis det er krypstrømsproblemer, så vil det si at den har trukket 4A i timen fra fulladet til tom på 20 timer. Hva i all verden kan trekke 4A utenom hovedlys? Syns det høres mye ut. Derfor lurer jeg på om bilen lader batteriet optimalt til tross for at jeg måler 14,7 under belastning. Endret Januar 31, 2021 av Myndighetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 31, 2021 Share Skrevet Januar 31, 2021 Det er vel ikke så mye å hente hos Vianor all den tid du kun ba om å bytte batteriet og ikke å feilsøke problemet du hadde med strømtrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Januar 31, 2021 Share Skrevet Januar 31, 2021 Å sette i ett 80ah batteri i en bil som har 90ah originalt er ikke noe man bør gjøre. Ikke sikkert at det har noe med saken å gjøre, men like vel.. En annen ting er om de har programmert bilen så den vet at den nå har ett 80ah. Det er ikke det samme som batteriregistrering- dvs fortelle at den har fått nytt. Om de ikke har gjort det så kan det teoretisk knekke ett nytt batteri fortere Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Januar 31, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2021 23 minutter siden, E.C. skrev: Det er vel ikke så mye å hente hos Vianor all den tid du kun ba om å bytte batteriet og ikke å feilsøke problemet du hadde med strømtrekk. Nå vet vel hverken du eller jeg om det er krypstrøm som er problemet. Da hadde jeg ikke laget denne tråden, men reist på et verksted. Defor syns jeg det er et naturlig sted å starte i og med alle feilmeldingene jeg fikk etter jeg var der. Om det viser seg at de ikke har gjort det korrekt ihht rutiner, så må de jo først og fremst rette opp i det. Og jeg går ut i fra at batterier kan ha produsksjonsfeil som alle andre ting. 27 minutter siden, 540is skrev: Å sette i ett 80ah batteri i en bil som har 90ah originalt er ikke noe man bør gjøre. Ikke sikkert at det har noe med saken å gjøre, men like vel.. En annen ting er om de har programmert bilen så den vet at den nå har ett 80ah. Det er ikke det samme som batteriregistrering- dvs fortelle at den har fått nytt. Om de ikke har gjort det så kan det teoretisk knekke ett nytt batteri fortere Ja, jeg har lest det samme selv. Derfor lurer jeg på om den lader optimalt til tross for god spenning under belsastning. Men akkurat nå får jeg ikke bilen noen sted uten veihjelp. Så spørsmålet er om den skal taues til Vianor eller Sulland (BMW). Ang. 80AH vs 90AH tror jeg ikke det er problemet. Dessuten er det 80AH som dukker opp på alle nettsteder hvis jeg legger inn reg. nr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 1, 2021 Share Skrevet Februar 1, 2021 Batteriet kan selvfølgelig ha en feil, men det som er cluet for meg er at du hadde en melding om "high discharge" i forkant. Det er ikke synonymt med et dårlig batteri, men med at noe trekker strøm. Uansett hvordan de har kodet eller ikke kodet inn batteriet ditt så ser ikke jeg at det kan bli så gale at man ender opp med feilmeldinger på drivverket innen så kort tid. Ladespenning på 14.7V vil faktisk være "float charge" (vedlikeholdsspenning) ved -20 C, så batteriet er neppe overladet og skadet pga. feil koding, med den spenningen der så ville det ikke ha blitt halvladet heller. Ettersom batteriet startet bilen til å begynne med så er det noe usannsynlig at batteriet i seg selv er dårlig. Det som kan være et problem er at et flatt batteri fryser lettere enn ett som er ladet helt opp, det er også noe av grunnen til at bilen lader ganske hardt om vinteren, for at man ikke skal ende opp med et flatt batteri som fryser og som kan få permanente skader. Det er dog litt usansynlig at du har rukket å få batteriet såpass utladet at det har fryst og fått skader (må vel < 12V), men har du et stort nok trekk et sted så er jo ikke det umulig. Du bør finne ut om du har en strømtyv og hva de feilkodene du fikk skyldes. Begge kan være pga. en kortslutning (f.eks. spylervæskelekkasje på feil sted, som nevnt over). Deretter finner du ut om batteriet du har nå er bra eller dårlig. ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Februar 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2021 (endret) Takk igjen EC! Jeg ringte verkstedet hos Sulland på morran i dag. Lang ventetid der. Men han ba meg for øvrig forsøke å strekke en startkabel fra jordingspunktet oppå høyreskjermen til jord ett annet sted. Han misstenkte en "oppspist" jordledning. Prøvde det, og festa den andre enden til motoren. Første startforsøk var det ikke liv. Slo av å på tenninga, og forsøkte igjen. Starta på 2. forsøk. Stoppa den igjen, og får ikke mere start. Rare greier. Endret Februar 1, 2021 av Myndighetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Februar 2, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2021 Jeg har nå skaffa meg et OBD diagnose verktøy. Som jeg misstenkte hadde ikke Vianor registrert batteriet. Det sto fortsatt på 90AH, og ble skiftet ved 0 km. Mao, bilen tror fortsatt at det er det originale batteriet som sitter i bilen. Jeg fikk registrert batteribytte, men jeg får ikke til å endre størrelsen fra 90 til 80AH. Jeg får en melding som sier: To register the new battery size or an other battery type, now carry out the following retrofit in diagnostic tools: -Battery. Skjønner ikke noe av den meldinga, og finner ingen andre menyer med den teksten. Noen som vet? Det var også en del feilmeldinger som jeg sjekka og sletta. Lurer på om feillmld om terminal 15 kan ha noe med at jeg ikke får fullført registreringa? Legger ved skjermbilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 Antar verktøy fra biltema ikke har den funksjonen, så den henviser til et annet verktøy. Ang feilkodene, så ser jeg for meg at det er ifb med dårlig batteri, og ingen har slettet de fra før. Mulig man må si til bilen at det er nytt batteri først da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 3 hours ago, Myndighetene said: Jeg har nå skaffa meg et OBD diagnose verktøy. Som jeg misstenkte hadde ikke Vianor registrert batteriet. Det sto fortsatt på 90AH, og ble skiftet ved 0 km. Mao, bilen tror fortsatt at det er det originale batteriet som sitter i bilen. Jeg fikk registrert batteribytte, men jeg får ikke til å endre størrelsen fra 90 til 80AH. Jeg får en melding som sier: To register the new battery size or an other battery type, now carry out the following retrofit in diagnostic tools: -Battery. Skjønner ikke noe av den meldinga, og finner ingen andre menyer med den teksten. Noen som vet? Det var også en del feilmeldinger som jeg sjekka og sletta. Lurer på om feillmld om terminal 15 kan ha noe med at jeg ikke får fullført registreringa? Legger ved skjermbilder. Jeg så litt på bruksanvisningen til scanneren fra BT. Den har (kanskje?) en mulighet til å registrere andre batteristørrelser (og typer?) under spesialfunksjoner, finner du den menyen? Mulig den bare kan registrere nytt og ikke velge andre typer. Når det gjelder registrering av et nytt batteri og om Vianor har gjort det eller ikke så er ikke data fra BT-scanneren nok til å anklage noen her. Batteritypen ligger i CAS-modulen, den ligger også i VO (utstyrslisten) i CAS og FRM, men disse styrer ikke selve ladingen, det er som sagt et eget punkt i CAS. Det kan altså ligge to ulike verdier. Hvis man ikke har en batteristørrelse som eksisterer i CAS så må man ofte runde ned, men når du har valgt et mindre batteri enn som var der før, så kan det hende at du må da runde opp. Det blir litt mer feil, men har man ikke et annet valg så blir det fort sånn. I tillegg resettes IBS/motorhjernen når nytt batteri registreres. Når man ikke vet hva den greia fra BT leser av så er det vanskelig å si om noe er gjort riktig eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Februar 2, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2021 Takk for svar! Nå ble såpass teknisk at det går litt over mitt hode. Men jeg skal ta med meg telefonen ned i bilen og lese hva du skriver samtidig som jeg surfer på BT scanneren. Men jeg har vært inne på alt av menyer, og jeg kan ikke finne noe som ligner på spesialfunksjoner. Batteriet ble kjøpt ifbm en kampanje Vianor hadde med 20% avslag. Jeg ga 3000 for selve batteriet pluss montering. Ser nå på nettet at dette batteriet koster 2500. Så jeg føler litt lurt. Men som du sier, EC, jeg bør vel kanskje være litt forsiktig. Men det slo meg med en gang da jeg så det sto at batteri sist var byttet ved 0 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 (endret) Ser ut som du skal få til å kode inn batteriet om du velger punkt 2 på menyen du er i: (edit: altså menyen du er inne i på bildet i innlegget over) Endret Februar 2, 2021 av laffe La til en ekstra kommentar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myndighetene Skrevet Februar 2, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2021 (endret) Det er jeg som roter noe kraftig. Sorry folkens! Selvsagt var jeg der. Men bruker engelsk meny da det er lettere å finne hjelp på nettet. Men special functions/spesial funksjoner...jeg burde tatt den 😂 Litt stressa. Den menyen jeg er i der, er hvor jeg leste av statistikk om batteriet. Når det ble byttet, type, ladehistorikk, etc. Men ett steg opp gir tilgang til Replace Battery menyen. Der er det 3 valg, og ikke 2 som du ser i skjermbildene våre. Denne brukte jeg. Der fikk jeg registrert det, men fikk altså ingen valg om å endre type batteri/AH: Endret Februar 2, 2021 av Myndighetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå