Gå til innhold

Kufatec Fiscon Pro i E61 - oppkoblingsproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg har montert en Kufatec Fiscon Pro (bluetooth handsfree/streaming) i min 2007 (lci) E61, med Navi Professional og CCC. Kufatec'en måtte kodes inn av spesialist, men etter det virker den i utgangspunktet. 

Problemet er at den er svært ustabil. Ofte finner ikke mobilen min bluetooth-enheten, andre ganger kommer det opp beskjed på mobilskjermen om at det er et problem med oppkoblingen til Kufatec. Jeg kan også miste kontakt mellom mobil og Kufatec under kjøring, uten at det kommer opp noe varsel om dette i CCC. Ringemenyen i CCC ser da ut som om alt er i orden, men forsøker jeg å ringe ut, fryser ringe-menyen på "Connecting".

Mobilen jeg har nå er en Samsung Galaxy S7, med Andriod 8.0.0 og bluetooth verson 4.2. Den er dønn stabil mot andre bluetooh-enheter, som Airpods osv.

Spørsmålet er om noen andre også har erfaring med ustabilitet på den typen produkter generelt, eller Kufatec spesielt. Kan det være at jeg må kjøpe en nyere mobil? Etter å prøvd såvidt, synes det som en helt ny Huawei med Android 10.0 og bluetooth 5.0 ikke hadde noen oppkoblingsproblemer.

Venter spent på om noen har noe info om dette. Jeg skal sørge for å oppdatere tråden når/hvis jeg finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag laget du en tråd om problemer med Mobridge, det er i samme bilen? Og nå har du satt inn en Kufatec for bluetooth i tillegg? Dette blir da dyrt. Og flere tredjeparts bokser, øker kompleksiteten og risiko for problemer.

Jeg ville ha solgt disse boksene og kjøpt en Android-skjerm isteden, da får du alle disse funksjonene, med mer til, i et moderne GUI, bedre funksjonalitet og sannsynligvis rimeligere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..om det er samme bil ja, da er det nok ikke BT- trøbbel. Men komponenter som forstyrrer hverandre.

Er som basse sier, har selv multimediaskjerm i E60en og aldri angret på det. Orket heller ikke å bruke mye kroner på flere komponenter på et gammelt system når en får alt i en. Eneste ekstra jeg kjøpte var ryggekamera i knappen på luka. (bare for at det skulle se orginalt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Reef89 skrev:

..om det er samme bil ja, da er det nok ikke connect BT- trøbbel. Men komponenter som forstyrrer hverandre.

Er som basse sier, har selv multimediaskjerm i E60en og aldri angret på det. Orket heller ikke å bruke mye kroner på flere komponenter på et gammelt system når en får alt i en. Eneste ekstra jeg kjøpte var ryggekamera i knappen på luka. (bare for at det skulle se orginalt ut)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips! Før jeg tester videre, kan jeg bekrefte at det er samme bilen, ja. Kjøpte DAB-boks og handsfree-boks samtidig, og hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg kanskje gått for en alt-i-ett løsning til omtrent samme totalpris. Først hadde jeg en del utfordringer med montering, først og fremst p.g.a. dårlige veiledninger og div. feil info fra leverandør. Men monteringen kom i mål, og alt skal være korrekt montert.

DAB fungerer i utgangspunktet helt fint, men det er ikke alt jeg har forstått vedr. bruken ennå (tror ikke alle originale funksjoner støttes 100 %). Derfor laget jeg tråd om dette; ser at mange andre her inne har montert DAB-adapter, enten Kufatec eller Mobridge.

Det vesentlige problemet er kontakt mellom telefon og bluetooth-boks. Denne er fra Kufatec, siden leverandøren ikke fikk tak i tilsvarende fra Mobridge. Tviler på at Mobridgen lager vanskeligheter for bluetooth i Kufatec, siden førstnevnte ikke har bluetooth. Men det er aldri godt å vite, som det påpekes ovenfor blir det mange tredjepartsbokser.

Jeg skal forsøke å parre på nytt, samt koble ut DAB-boksen og se om det endrer noe. Evt. får jeg prøve en ny mobil etter hvert. Skal oppdatere her i posten hvordan det går. Antar at det er flere som også har Kufatec. Jeg kontaktet produsenten i Tyskland, men der var det ingen hjelp å få med mindre produktet var kjøpt direkte fra dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte Kufatec Fiscon Pro i min 2007 Mini R56 i 2017 (bygd på samme grensesnitt som E9x, samme produktet som brukes der), og det fungerer upåklagelig. Rask oppkobling og få og ingen avbrudd. Eneste er at selve streamingen av og til ikke kobles til automatisk, av og til må jeg gå inn på Bluetoothmenyen på mobilen og trykke på KUFATEC en gang til. Tale via blåtann er alltid lynraskt tilkoblet. Har iPhone XR og iPhone SE 2020.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Foreløpig oppdatering: Har ikke funnet noen løsning på ustabiliteten til Kufatec Fiscon Pro. Div. nullstilling og ny oppkobling har ikke hjulpet. Men det kan se ut som telefon med Android 10 er mer stabil enn Android 8 mot akkurat dette bluetooth-produktet.  Uansett er lydkvaliteten dårlig; det spraker og knitrer omtrent som en gammel grammofonplate. Synes det er veldig rart om et tysk produkt til over 5000,- skal være slik, så jeg venter på svar fra firmaet jeg kjøpte fra vedr. service eller bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har testet videre; ny Samsung som kjører Android 11 er mer stabil enn Android 8, men fortsatt svikter tilkobling mellom telefon og handsfree-boks av og til. Lydkvaliteten er like dårlig. Det er foreslått å bytte til handsfree-boks fra Mobridge, men et spørsmål melder seg: Er det noen som vet om koding av slik handsfree-boks er merke-spesifikk, eller om koding som er gjort for Kufatec også vil fungere for Mobridge? (Det fordyrer en del om koding må gjøres på nytt, og jeg er jo ikke garantert om Mobridge vil fungere noe bedre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser i manualen til begge produkter, eller ihvertfall den du ikke har kjøpt. Så kan du kanskje sammenligne skjermbildet på cic. Derfra kan man trekke en konklusjon på om det er samme koding.

Det er ikke uvanlig at denne typen ettermarkedsprodukter, er tilkoblet som en cd skifter. Eller at den faktisk oppfører seg som en original mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Otis! Jeg har CCC radio/navigasjon, og vet at DAB-boksen fra Mobridge er kodet inn som DAB (og fungerer OK). Bluetooth-boksen fra Kufatec er jeg usikker på hvordan er kodet, men telefonmenyen kommer opp i CCC som om det var originalt. For streaming av musikk fra telefonen må jeg derimot gå til CD-skiftermenyen (bilen har ikke CD-skifter), og streaming fungerer veldig godt med god lyd.

Jeg ser av bilder på nett at telefonmenyen til Mobridges' bluetooth-boks ser lik ut som den jeg har nå fra Kufatec. Men uansett gir kanskje bytte av boks til annet merke en viss risiko for å måtte kode på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Mobridge å Kufatec, begge to oppfører seg som original DAB, dermed trenger du ingen koding. Dette er dog en antagelse, men en kvalifisert antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...