Gå til innhold

Setevarme borte i M-sport LCI 525xDrive F11 (2011-2012 mod)

bjope1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det fins noen mulige løsninger til setevarme.

BMW skal ha 1800 kroner for bare å sjekke og 21750 kroner for å skifte setedelen i M-sport sete.

Et annet lokalt verksted skal ha mellom 13 og 14000 kroner for det samme.

Jeg har skjønt at setet har et slags integrert varmenett som skal være fleksibelt, men som faktisk går i stykker ganske ofte.

Setet har ikke vært utsatt for harde knær eller andre "spisse" ting (kun rumper).

Kan det være en enkel fix til dette eller må jeg gå veien om minst 13000 kroner? I så fall snakker vi pledd isteden.

Dette kan jo ikke forsvares med hensyn til bruk eller bilens verdi ved salg.

Noen gode ideer?

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når du trykker på knappen? Lyser det som vanlig, men nada varme? Du må få bekreftet hvor feilen ligger først, deretter kan du tenke løsninger. Hvis du tar ut setet selv og kjøper et nytt element så kan sikkert et firma som trekker om seter bytte det for deg rimeligere enn et bilverksted, om du ikke vil gjøre det selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye elementet er vissnok integrert i "puta". Vet ikke om man kan få tak i element som bare kan legges mellom skinnet og "puta" og bare kobles på. Dette er jo high tech. Hvis det er mulig, kan jeg spørre en salmaker om å gjøre jobben.

Det ene verkstedet hadde ikke tro på ødelagt sikring, for da ville også ryggdelen ikke fungert. Da gjenstår det bare å sjekke om kobling og ledninger er inntakte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd med meg også dette - først røk delen i sitteputa (13 000 kroner) også røk delen i ryggen et par år senere (da ble det tatt på halvveis goodwill, så kosta meg vel 5000 kroner). 

Kjent problem dette dessverre, og ikke noen veier utenom å bytte. Jeg ville heller sett etter komplett nytt sete, det kan du få for brøkdelen av prisen om du følger litt med. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kulda er vel straks over. Det blir pledd, tror jeg. Det er ikke verdt pengene å bruke 13000 kroner på noe som kanskje ikke holder. Her har BMW en jobb å gjøre. Jeg holder litt øye med mulige brukte deler, så får vi se. Om et par år har man kanskje kommet opp med god erstatningsdel. 

Takk for svar. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon er ikke bilen din en LCI slik overskriften din hentyder. BMW gjorde konstruksjonsmessige endringer på komfortsetene på LCI, så det er vel nærliggende å tro at setevarmefeilen har vært en av årsakene bak dette.

Personlig hadde jeg nok prutet bilen din vesentlig mer enn de 13 000 kronene det koster å reparere setevarmen, så å unngå reparasjon vil jeg anse som å "pisse i buksene" (det er komfortabelt nå, men blir kaldt når du skal selge). Dog ville jeg nok som @Walkabout sier, forsøkt meg å finne et brukt sete, men her har du igjen ingen garanti for om dette fungerer og/eller hvor lenge det vil fungere. Ved kjøp av nytt trekk hos BMW, har du i det minste fem års reklamasjonsfrist dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Dog ville jeg nok som @Walkabout sier, forsøkt meg å finne et brukt sete, men her har du igjen ingen garanti for om dette fungerer og/eller hvor lenge det vil fungere. Ved kjøp av nytt trekk hos BMW, har du i det minste fem års reklamasjonsfrist dersom noe skulle skje.

Problemet er imidlertid at man da ikke har noen garanti for at ikke seteryggen ryker rett etterpå, ettersom man kun bytter sitteputen. Så lite pålitelig som designet på varmeelementene er på BMW sine seter (iallfall pre-LCI, vet ikke hvordan dette er på LCI) så er det kanskje like greit å få tak i brukt, om man ikke bytter både sittepute og ryggpute.

Om du har M-sport seter (og ikke komfortseter) så burde det vært mulig å få tak i et komplett førersete for rundt 5000 kroner om man følger litt med på bruktmarkedet og diverse Facebook-grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke er 100% sikker på om bilen er Lci eller ikke fordi jeg iblant ved delesøk får dette opp. Men, jeg har ikke de små baklyktene som indikerer Lci ser jeg.

Jeg er heller ikke 100% sikker på er om det er sportseter. Men, de ser i alle fall slik ut. (ser ut som dem som sitter i M5) Ser at flere modeller bruker samme type. (Jeg har M-sport pakke hvis det gir noen indikasjoner) 

Jeg får se om jeg avventer litt i tilfelle jeg kommer over et godt brukt sete. Skal ikke selge bilen med det første heller. 🙂 Nydelig bil å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på finndel.no? Her har du seter til din bil fra 2000 kr og oppover:

https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=060602&dk=1112

Eller kjøp varmenett på eBay (men er nok en del jobb å bytte det defekte):

https://www.ebay.com/itm/BMW-F01-F07-F10-Front-Seat-Heating-Mat-Module-Retrofit-Heizung-Matte-OEM/254732522313

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...