Gå til innhold

-14 startproblem


John McLane
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg kjørte 3stk 10 minutters turer når det begynte å bli så kaldt (-14.) Det var den første dagen det var så kaldt i vinter. Og bilen startet ikke etter tredje tur(bår jeg hadde parkert og skulle kjøre igjen). Batteriet er mindre enn 6mnd gammelt. Bilen klikker høyt og fint, men tenner ikke. Bilen tar imot startkabel hjelp fra jump starter boks, og starter fint med en gang. Men starter ikke på egenhånd. Dette skjedde ikke før -14. 

Har målt batteri med multimeter.

12.20V Når bilen er av.
14.40V Når bilen går.
13.80V Med full vifte, lys og radio.

Det eneste jeg stusser over er at jordingsledningen er irret på sluttstykket(som ikke har beskyttelses gummi) 

Kan det være en grunn? Nedsatt ledeevne pga. kulde og irr? 

Jeg lå under bilen en gang, og jeg synes ikke jordingsfestet virket så bra, var litt rust eller grov overflate.

Hva tenker dere?

Image (1).jpeg

Image (2).jpeg

Image (3).jpeg

Image.jpeg

Image (4).jpeg

Endret av John McLane
Lagt til ekstra bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, E.C. skrev:

12.2V er litt lite (rundt 60% SoC), også litt bekymringsverdig at det detter ned mot 13.8V når det er last på dynamo. Du kan ha problemer med spenningsfall og/eller at dynamoen ikke lader skikkelig.

Ok. Takk for info. Veldig nyttig. Bare veldig rart at bilen ikke starter på tross for fulladet batteri. (Det er en anntagelse da) Siden den har gått bra når været var varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, John McLane skrev:

Den starter fint og konsekvent med jump starter fra biltema. Det starter bare ikke på egenhånd uten hjelp. Bruker polene under panseret.

Ok men jeg kan si oss meg var det startern da kode A0B4:

Fordi det kan være starten oss deg som må skiftes uten og si for sikkert for oss emg bare et klikk plutselig satrter og så ikke etc..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bimmernew skrev:

Ok men jeg kan si oss meg var det startern da kode A0B4:

Fordi det kan være starten oss deg som må skiftes uten og si for sikkert for oss emg bare et klikk plutselig satrter og så ikke etc..

 

Ok. Bra tips takk. Det er ikke den feilkoden her. Her er det ingen feilkode. (Bruker Foxwell OBD) Og starteren har allerede blitt byttet èn gang før i bilens levetid 200 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, John McLane said:

Ok. Takk for info. Veldig nyttig. Bare veldig rart at bilen ikke starter på tross for fulladet batteri. (Det er en anntagelse da) Siden den har gått bra når været var varmere.

Hvis du har 12,2V så er det som sagt 60%. Batteriet ditt ser ikke så svært ut, hvis det er en diesel du skal starte så kan det hende at det ikke har nok futt. Det du kan gjøre er å lade helt opp, slik at du måler 12.6+V 3 timer etter at ladingen er ferdig. Hvis den da ikke starter og batteriet er "ok" så har du nok dårlig forbindelse fram til motorrommet.

Hvis dette er en 1-serie så hadde jeg sjekket plusskabelen under bilen. Disse blir dårlige. Også jordkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Det høres veldig ut som defekt jordingskabel i motorrommet/under motorfeste. 

Det at du får start umiddelbart med strøm i motorrommet bekrefter teorien.

Vi har sett/lest om dette før her inne.

Aha. Interessant. Tenkte det var den irrede ved batteriet muligens. 
Ååååh nå husker jeg de videoene på youtube om emnet. Det er den flate 'flettede' som ryker lett. Hmmm. Gir jo mening da. Hadde helt glemt den. Flere har klaget på den. Og det er en utsatt del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du har 12,2V så er det som sagt 60%. Batteriet ditt ser ikke så svært ut, hvis det er en diesel du skal starte så kan det hende at det ikke har nok futt. Det du kan gjøre er å lade helt opp, slik at du måler 12.6+V 3 timer etter at ladingen er ferdig. Hvis den da ikke starter og batteriet er "ok" så har du nok dårlig forbindelse fram til motorrommet.

Hvis dette er en 1-serie så hadde jeg sjekket plusskabelen under bilen. Disse blir dårlige. Også jordkabel.

Ok. Det er Bensin. Det er 1-serie ja. Du har helt rett om pluss kabelen, da denne var for irret til at den fikk starte etter den ble kjøpt. Da kjørte jeg den fra varmere sted, til kaldere. Og dagen etter startet den ikke. Så den måtte byttes. Så gir fullt mening med jording da. Skal lade batteriet opp med DEFA lader inne. Trodde over 12V var greit, og ikke nødvendigvis sa noe om % effekt. Men det er vel en kalkulasjon til det kanskje. Takk for innsikt.

Endret av John McLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...