Gå til innhold

BMW 1 serie fusker P0015 Update endelig løst pga tett vanos! (ingen koder nå)

Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Kanskje på tide å levere bilen til et kyndig bilverksted Og la de gjøre det de kan istedenfor all denne synsinga ?  

Du tar jo ikke til deg noe av det som blir sagt av kyndige folk her inne på forumet, betal fagfolk eller selg bilen og ta sykkelen fatt.

jo men vil bare dobbelhøre jeg har kanskje tenkt og ta bilen på verksted på mandag.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2021 den 18.59, *MrB* skrev:

Om verkstedet ditt påstår at bilen ikke kan gå med slakt kjede/har hoppet over ett hakk, så er det feil. Hopper den imidlertid over flere hakk vil den ikke gå lenger. 
Batteribytte påvirker ikke dette.

Vanskelig å vurdere siste lydklippet ditt fra min mobil, men jeg stiller meg fortsatt bak det første svaret du fikk i tråden. Er feilen periodisk kan det peke mer i retning av defekt vanos. 

Intake camshaft actuator 287d code nå så og gul motorlampe nå etter verksted slettet returnerte pga ikke feil slettet så klart. ikke kjede da?? må gjøres med fort?
kan jeg kjøre medbilen nå med den koden spør jeg??

virker som bare VANOS intake: Actuator movement

vet skal kanskje sjekke kjede på mandag bare litt til før jeg gjør noe konkret.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker ved oppstart kode - P0012 (update står mellom kjede eller vanos til 10 tusen)
På 25.2.2021 den 22.08, *MrB* skrev:

Bilen kan gå med strekt kjede. Den kan vel strengt tatt gå selv om kjedet er hoppet over et hakk også. 

Generelt kan enheter gi feil på flere måter. Ett scenario er at enheten måler reelle verdier, som er utenfor toleranseområdet, og da gjerne pga en feil et annet sted i systemet. Enheten genererer da en feilkode, men er ikke defekt i seg selv. Videre vil samme sensor også kunne gi feilkode pga intern svikt. Noen enheter gir forskjellige feilkoder alt etter problem, men jeg vet ikke om det gjelder alle. Du ser noen av variantene på utskriften din. Kamsensor sier «posisjonsfeil» og ikke f.eks. «signalfeil». Derfor er det nærliggende å mistenke at sensor virker, og at kamaksel står ute av posisjon. (Muligens pga strekt kjede, muligens ikke. Som nevnt tidligere er dette så god synsing som er mulig å få til over et forum).

Hei igjen du;) Tok litt mer feilsøk og JA motorlampe kommer tibake;( P0012 kjørte over time og ruset bilen når den stod stille litt av og på forsikig.

og JA da skjønner du kom forferdlig mer fusking ikke så my ellers men særlig etter en kjøretur skikkelig drivtsvarm.  (se video)

så er det kjede da? eller vanos? spør igjen før jeg gjør noe konkret ikke sant? må spøøre igjen for vi er veldig nærme en løsning her.

viktig og merke seg er kun når bilen er skikkelig varm fusker slik video viser ikke 100 ille men av og på fusking.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har feilsøkt? Samme verksted? Du har kommet til det punktet nå, at du må legge ut noen kroner på en av følgende:

-Få et spesialisert verksted til å sjekke vanosene dine. (Relativt rimelig)

-Få samme verksted til å måle kjedet ditt, samt gjøre en generell vurdering. (Også relativt rimelig).

-Kjøp nye OEM vanoser og monter de selv. (Relativt enkelt å bytte, men delene koster litt)

-Sett bilen inn for registeroverhaling/bytte (omfattende og kostbart)

Tipset deg om å dra ut kontakten på vanosene når ulyden er der. Forsvinner lyden da, har du løsningen. Men som Otis ganske riktig påpekte, kan de også henge seg opp, og dermed ikke slippe selv om du tar strømmen. Det kan likevel være verdt å prøve, da det er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, *MrB* skrev:

Hvem har feilsøkt? Samme verksted? Du har kommet til det punktet nå, at du må legge ut noen kroner på en av følgende:

-Få et spesialisert verksted til å sjekke vanosene dine. (Relativt rimelig)

-Få samme verksted til å måle kjedet ditt, samt gjøre en generell vurdering. (Også relativt rimelig).

-Kjøp nye OEM vanoser og monter de selv. (Relativt enkelt å bytte, men delene koster litt)

-Sett bilen inn for registeroverhaling/bytte (omfattende og kostbart)

Tipset deg om å dra ut kontakten på vanosene når ulyden er der. Forsvinner lyden da, har du løsningen. Men som Otis ganske riktig påpekte, kan de også henge seg opp, og dermed ikke slippe selv om du tar strømmen. Det kan likevel være verdt å prøve, da det er gratis. 

Sentrum bilpleie bare tatt en gang der

og JA skjønner nå er det nok med re-search og på tide og gjøre grep.

Men litt av problemet er ulyd kjem ikke alltid på og når den henger tør ikke ha den lenge på tomgang. Hørte må ha nytt register hvis jeg skal ha nye intake vanos stemmer??

Jeg skjønner mye nå men er ganske sikker P0012 stemmer med virkelighten jeg har samme symtomer på mitt bmw apprat.

åssen kontakt denne?

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE sjekka kjedet elv var stram og ingenting løst det var ikke for tidlig så da vanos indre?

Pga kjedet er OK ikke sant så da har jeg mer troa på vanos har hengt seg opp JA god nyhet for meg og bilen går jo så bra bare litt fusking på tomgang.

Edit: Har kjøpt 2 nye vanos så da for vi se åssen dette går.

Stay tuned!

Veldig spennende dette!

Se video!

Edit nå tatt nye vanos og er litt for tlidig og si men se her kjørte ca 10 min uten pollen fliter på og deksel til coil var av så denne motor lyd rusa litt tegn kjede?? alikevel??

IMG_20210303_145645.jpg

Endret av Bimmernew
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker når blir ekstra varm kode - P0012 (update kjedet;) kjøpt nye vanos for se da!

OK  liten update da folkens!

Jeg er ikke sikker enda kjede har gått for og være ærlig jeg besteme meg for og skifte ny vanos og en ny kamsensor.

Og har også nå registert batteri og kodet det men se her denne lyden på tomgang når jeg starter bilen hva tror dere om lyden da? Vi er nærmere enn noen gang.

Og jeg sjekket kjede fysisk for hånd var fast og fint og så pent ut og så ingen løse deler.

Se her mai i fjor nesten samme lyd i Mai/våren i fjor jo intr:

Så ikke så mye endring i lyden nå og i i fjor

https://www.youtube.com/watch?v=cRJE4li8C7E

Edit: Bilen høres på en måtel itt turbo lyd etter vanos skift og ingen ulyd nå hørte kan bare kjøre hvis ikke ulyd fra motor og bra jeg skifta vanos de gamle så ikke bra ut og skifta 1 kamsensor det var bra. 

Koden kjem tilbake 287D -- Intake camshaft actuator men for kanskje ikke gjort før april men bilen går bra viktig og understreke.

UPDATE 2: 2A88 kode kjem nå er Vanos eksos og når motorlampe kom opp tok bilen til verskted og der leste samme kode som meg lampa ble slettet men kjem nok igjen pga problem ikke fiksa men nå ingen luyd fra motor og går slik alltid har gjort men ska se i april da for gjort.

Endret av Bimmernew
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker P0012 motorlampa slokka etter olje skift WOW men ikke 100 sikker problem løst men inntil videre!

FANTASTISK UPDATE!

UPDATE 2 dessverre kom lampa tilbake;/ men bilen går like bra

Motorlampa slokka visst etter oljeskift + filter;)

Kan hende P0012 og P0015 var bare det og YouTube  prøv simpleste først og fiks men bilen trengte ny vanos da.

Men utrolig men ikke 100 sikker enda koden returnerer men for følge med men dette var jo en god nyhet;)

Bra video om koden P0015 og P0012

Flott info her:

Slam av olje og brent olje kan føre til at kamakslene ikke kan justeres som befalt av motorstyringsmodulen. Oljetrykket styres av solenoider montert på motoren nær kamakslene. Dårlig strømning og mangel på oljetrykk vil forårsake langsom eller ingen bevegelse av kamakselens timingmekanisme.

2. Sjekk solenoiden selv for strøm på en av ledningene til solenoiden. Jord den andre ledningen ved solenoiden, og solenoiden skal klikke. Hvis ikke, er solenoiden feil. Ulike koder bør settes for defekte solenoider, men det bør verifiseres uansett.

3. Fjern magnetventilene og se på oljen eller mangelen på olje som kommer ut av magnetventilene når den fjernes.

Hvis det blir gummiert og brent, kan det være aktuelt med oljetilførsel.

4. Feil timing på motoren kan også føre til at denne koden blir satt. Hvis motoren nylig ble demontert og de riktige verktøyene ikke ble brukt til kamaksel timing, må motoren settes opp riktig. Tekniske tips: Begge feilkodene er relatert til feil problemer med kamaksel timing eller kamaksel timing.

UPDATE IGJEN! nå er andre kamsensor skifta på eksos da gikk den bedre gitt på tomgang jager ikke på tomgang mer.

Men symtomene på dårlig kamsensor stemmer da kan jeg si så uansett bra dette ble skifta.

Men for tidlig og si lampa vil komme tilbake eller ei. 2A83

Da er dett løst var pga tett vanos ingen koder nå;)

Endret av Bimmernew
ny bra info;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker P0015 Update endelig løst pga tett vanos! (ingen koder nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...