E.C. Skrevet September 5, 2021 Forfatter Share Skrevet September 5, 2021 Da tenker jeg å fullføre "monteringsanvisningen", slik at noen som tenker å montere selv kanskje får litt info ut av det. Jeg har byttet hjullagere foran for litt under ett år siden og da er prosessen lik, skal du bytte hjullager foran på en bil med bakhjulsdrift så er det bare 4 bolter ekstra i forhold til denne "guiden". Jeg jekker bilen midt under på jekkepunktet, da er det bare å sette bukker under og ta av hjulet: 2 stk 18mm bolter (jeg refererer til hodet, ikke tråd, til videre opplysning) for å ta av hele caliperen og klaven, jeg bruker en bøtte som støtte. Passer ekstra godt nå som man ikke kan henge caliperen i fjærbeinet: Smurte hex-bolten i skiva med keramisk pasta sist, så den kom ut fint. Unbrakonøkkel rett på disse er garantert å få de runde, jeg bruker unbrakopipe på muttertrekkeren. Litt lett massasje med vanlig hammer så kommer skiva lett av: Skiva var ny og "coated" på innsiden, men rakk å ruste litt fast mot hjullager/navet. Bør nok smøres før montering, tross coating. 4 x 10mm bolter for bremseskjold. Deretter feste til stabstag mot demper. En liten 16mm bolt og en lang 18 mm bolt med mutter på baksiden. Slik ser det ut demontert (festet gjemt unna bak armen for å ikke være i veien): Trenger nytt stabstag, var faktisk sånn i høst også, men fort å glemme når det ikke er slakk eller lager klikkelyd. Får bestille og ta det med hjulskift til vinteren. Videre splitter man spindelen hvor demperen går inn. Har man ikke spesialverktøy så kan du kjøpe en meisel til 100 kr, ikke bank inn for mye og pass på at demperen har en nupp som går der, så du ønsker ikke å blokkeren den med meiselen (ha litt avstand til demperkroppen): Denge på med gummihammer til det løsner. Jeg hadde demperne ute sist høst, så brukte ikke noe rustløser eller slikt nå, men det kan nok hjelpe om man står fast: Kan tråkke på navet mens man denger, du kjenner når det er løst. Deretter banker jeg på spindelen til demperen er i "status quo" igjen, altså slik det var da du startet. Etter det tar jeg skruene i dempertårnet: Her kommer den delen som jeg gjør litt sært. Jeg velger å ikke løsne noen av armene inn på spindelen, men klemmer heller fjærbeinet litt sammen med små fjærklemmer: Tar noe tøy over for å ikke skrape opp skjermen (med demper fortsatt innenfor hjulbua). Rattet står rett frem. Tråkk på navet og lirk hele greia utenfor: Når man har løsnet ting på forhånd så er det bare å løfte ut fjærbeinet: Rengjør der demperen skal inn igjen, både nede og oppe. Slik ser den ut fjærbeinet er littegrann sammenklemt, ikke mye altså: Inn med det nye. Det er en skulder i spindelen der det skal, så du kjenner når det er helt nede og på plass. Klemmer litt sammen på veien tilbake også: Passe på å ikke skrape opp noe: På plass og med klemmer skrudd ut: Så er det å jekke litt opp for å få på plass mutterne oppe (snug), samt forsikre seg at demperen er hele veien inne nede. Da tar jeg ut meiselen også: Stabstagfestet som også låser demperen på plass må monteres når spindelen er nede igjen pga. spenn. Når man har spindel oppe og meiselen inne denger man litt på spindelen med gummihammer så ting setter seg. Ta ut meiselen og senk spindel. Monter alt tilbake. Jeg strammer mutteren på dempertoppen, samt de 3 mot hjulbua når bilen er på bakken. Montering bak. En del enklere og raskere. Brukte mest tid på å få ut plast/deksler i bagasjerom. Trenger ikke å fjerne ting på sidene. Jeg tok vekk bunnplata/hylla da det ga meg mer plass, men mulig man kan gjøre det med den på plass. TIS skrev å ta ut sikring til luftfjæring og tømme systemet for luft. Nappa ut releet slik at luftfjæringa ikke finner på noe tull når jeg holder på, men å tømme systemet er overkill. Mint rele for de som lurer (dette husket jeg i hodet, slapp å gjøre oppslag på sikringer). Toppen ser man her: Nok til å lirke ting inn og ut: Unbrako inn og få den litt løs: Med muttertrekker på max uggadugga så har ikke bolten nede en sjanse. Når den er først løsnet jekket jeg armen litt opp, slik at ting ikke er i spenn: Løsne mutteren oppe hele veien, skru ut den nederste bolten og lirke ut demperen. Ganske rett frem egentlig: Mutteren på toppen, samt øverste skiva og skum-puta tar man ut oppe. Alt det andre går ut nede. Rekkefølgen på sandwichen er ganske rett frem og kan sees på gammel demper, evt. via ETK. Setter inn ny demper og tar nederste bolt til "snug". Til "snug" også på mutteren oppe. Deretter få på hjula og senke bilen ned før man strammer oppe og nede. Oppe kjenner man når det begynner å bli tight. TIS sier rundt 30Nm. Husk å holde igjen med unbrako hele veien, man kjenner fort når mutter ikke vil mer. Nede er det 165Nm, relativt greit med en momentnøkkel og en 1/2" forlenger til pipa (hjul på, du kan se bolthodet gjennom felgen). Så er det bare å kjøre seg en tur. Ingen ulyder etter en rolig prøvetur på 3 mil. Bilen føles enda mer behagelig og litt mindre humpete over ujevn vei. Blir greit å slippe frossne dempere på vinteren, dette blir bra. Totalpris rundt 14k NOK + evt. fjærverktøy eller evt. leie/låne. fupsaker, TRF, Ampera og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 6, 2021 Share Skrevet September 6, 2021 Bra DIY 👍 Jeg har opplevd det samme som deg med det gromme fjærverktøyet til Biltema: At det havner i klem når spennet taes ut. Jeg løste det ved å ta med hele fjærskålen i presset. Da var det akkurat nok plass mellom fjærskål og topplager til å komme seg fri etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 6, 2021 Forfatter Share Skrevet September 6, 2021 Takk takk. Jeg vurderte også å klemme rundt skål, men følte ikke at det var helt trygt/satt så godt. Hadde heldigvis ikke hastverk så kunne la det ligge til nye klemmer var i hus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Januar 8, 2023 Share Skrevet Januar 8, 2023 On 8/10/2021 at 4:46 PM, E.C. said: @Evopower takk for tilbakemelding og takk for tips @Ingvaldsen, men tror bilen blir original høyde for nå. Godt å vite dog! Ettersom klemma var like dårlig både opp-ned, samt at den ikke klemte nok om man bare brukte én vinding (surprise surprise) så forhørte jeg meg med @Otis vedr. hva han tenkte om sin klemme fra Biltema. Det virket som at den var en del bedre så jeg greide faktisk å hoste opp en kvittering på den jeg hadde, rengjort både den og boksen godt og dro til Biltema. De var faktisk ålreite og siden jeg skulle kjøpe en ny som var enda dyrere så ga de meg en tilgodelapp og tok den gamle tilbake. Ble litt mellomlegg fra meg, men da fikk jeg altså art. nr. 19-1355. Dette ble andre boller. Her er fjæra klemt nok sammen til å få på fjærskåla og det er ikke snakk om at jeg må skyve inn noe plastbit her for å lirke det ut igjen: Da er begge klare for bil: Ser ut som at gummien vrir seg ganske likt uansett, så da gidder ikke jeg å gjøre om den første igjen (til venstre). Jeg må dog innrømme at disse fjærene er litt vriene. ca. 4,5 vindinger er ikke all verden. Da hjelper det å ha riktig verktøy. Perfekt! Eg har akkurat samme fjærklemma og har lurt fælt på om eg får gjort jobben med den... E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå