Gå til innhold

Automatkasse girer sent og tidvis brått - E61


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en '06 525DAT med 169k på telleren. Har nettopp kjøpt den og siden første prøvetur så har automaten oppført seg litt merkelig. Selv om jeg holder gassen jevnt på 1/3 av pedalens rekkevidde så går turtallet oppimot 3k rpm før den vil gire opp, og det skjer veldig ofte. Og når den girer så virker den litt nølete av og til, som at den feks girer opp ett gir og holder det litt før den forstår at den må opp et til. Noen ganger i lav fart skjer det også at jeg gir ganske mye gass men likevel ligger den og nøler litt i giret jeg er i før den plutselig skjønner at den skal gire. Bare litt sånn generelt tull som det. 

Får ikke nødvendigvis inntrykket at noe er mekanisk galt, så tenker kanskje noe adapsjoner som har tullet seg eller noe slik? Før jeg kjøpte den hadde bilen stått en stund og muligens hatt litt lite strøm etc. i den sammenheng, kanskje det kan ta tullet litt med den? Hører litt forskjellig om at man skal resette adapsjoner kun ved "store" ting og andre sier etter hvert oljeskift. Og kan nettopp et oljeskift løse opp i slike problemer? Mao, kan et oljeskift og en resett av adapsjoner være veien å gå, eller kan det være andre ting å ta i betraktning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å resette adapsjoner på en kasse som har gått så langt kan være det dummeste man gjør. Adapsjoner skal kun resettes når noe er byttet, ikke fordi den girer litt rart. 

Bytt filter og olje, evt de vanlige pakningene som man bytter. Da kan det hende den blir bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Otis skrev:

Pm du skal skifte olje, så kan du like greit skifte de pakningene i kassen også. Det er ikke så mye mer arbeid. Og koster ca 350,- for de delene.

Hvilke pakninger mener du her? Skal bytte olje og filter på min kasse, 06 mod e53 x5 218hp 30d. Er vel samme kasse

min girer ok, men ved tung belastning, eller kickdown i høy fart, så går den i nødmodus. Tett filter kanskje? Vært greit og bytta pakningene samtidig med oljeskift kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjør den dette da? Den skal holde igjen litt på giringene når motoren er kald for å raskere få opp katalysatortemperatur. Hvor ille er det da?

Er det ikke litt overilt å gå såpass hardt tilverks som oljeskift eller annet når det kan være helt normalt?

Giret er på sett og vis adaptivt for å tilpasse seg førerens kjørestil. Dersom jeg kjører "svin" med min, så er det rart hvor fort kassa legger opp til sportslig kjøring etterpå. Dette hadde jeg nullstilt i første omgang.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske ofte, og har ikke helt endret seg etter 250km med pen kjøring. Dessuten vet jeg ikke servicehistorikk på kassa så tenker det er kjekt å ha gjort så vet jeg at alt der er ferskt og fint. Hvis det var meg du refererte til, @FredrikE24 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...