Gå til innhold

Led bremselys bakluke & sentrallås defekt på E61- 2007


Chrispa
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest gjennon her. Samme skjedde på min e61 på eu kontrollen i år. Endte med nye repsatser i henglene på bakluke, men i mitt tilfelle var det også defekt stikk lengre fram og ned med taktrekk osv. Deretter defekt sentrallås som viste seg å bare være en sikring som røyk etter at kabelsats var fikset. Ny sikring på plass og alt fungerer etterpå. En ting er sikkert, godt man har verksted til akkurat sånne jobber. River ikke ut interiør selv. Ender alltid opp med å ødellegge masse og får ting aldri på plass igjen. Har for lite tolmodighet til slikt. 

Jeg anbefaler deg verksted. Bare si fiks alt samme hva. Det sa jeg 😅 ble slett ikke så dyrt. 7000kr på autorisert verksted. Bavaria er vel 20k fastpris eller noe sånt no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evopower skrev:

Har lest gjennon her. Samme skjedde på min e61 på eu kontrollen i år. Endte med nye repsatser i henglene på bakluke, men i mitt tilfelle var det også defekt stikk lengre fram og ned med taktrekk osv. Deretter defekt sentrallås som viste seg å bare være en sikring som røyk etter at kabelsats var fikset. Ny sikring på plass og alt fungerer etterpå. En ting er sikkert, godt man har verksted til akkurat sånne jobber. River ikke ut interiør selv. Ender alltid opp med å ødellegge masse og får ting aldri på plass igjen. Har for lite tolmodighet til slikt. 

Jeg anbefaler deg verksted. Bare si fiks alt samme hva. Det sa jeg 😅 ble slett ikke så dyrt. 7000kr på autorisert verksted. Bavaria er vel 20k fastpris eller noe sånt no. 

Fikk du ca pris før jobben starta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chrispa skrev:

Fikk du ca pris før jobben starta? 

Nei jeg sa ganske enkelt bare fiks. Orket ikke å høre prisestimat 😅 i mitt tilfelle ble det rimelig. Er også vanskelig å prise da "alt" kan være feil eller bare en liten ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Måler  ingen strøm til bremselys  i koblingen som er reparert i taket ved høytaleren . Altså må bruddet være lenger bak? Da har man vel ikke noe annet valg en og demontere taket..? Eller kan det være brudd i andre ledninger som er årsaken? Måler kun 0,3v spenning i kabel til varmetråder( i et lite brudd i isoleringen) når bryter for varmetråder er slått på . Er den slik at den gir maks spenning hele tiden, eller regulerer den seg automatisk etter temperatur e.l . Det er spenning  til antenneforsterker.  Noe som går fremover...  :-)

Demontert ledningen til selve bakluka i hengslet. Noe få brudd i isoleringen men ikke brudd rett av. Se bildet. Vil det være nok til at noe ikke fungerer?  Alle lys i bakluka, med unntak av h.ryggelys som kommer og går litt. Har trodd det var kontaktfeil ved pæra, men kan likeså kanskje være brudden ei isoleringene som vist på bildet? . Hva strømfører alle disse ledningene? h.side bakluke . finnes det en oversikt på det?   

 

Takk :-)

IMG_20210409_120356.jpg

IMG_20210409_120500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange oversikter over dette, om du googler. Sikkert hundrevis av slike tråder på Internett, da alle e61 får denne feilen.

Om du ikke finner feilen der bak, så må du lenger frem i bilen for å måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg feilen. amatørmessig- skulle sjekket det først., men man lærer så lenge man lever.  ingen jord i kontakten til bremselyset. Bruddet er lenger frem, så lar det være, og legger opp ny jord til bremselyset. Loddet og reparert alle brudd på h.side, men fremdeles ingen sentrallås :-( . Får være med denne gang. så skifter jeg heller ledningsnett en annen gang.  Det kan jo være noe på v.side som er galt. ikke sett på den ennå... Blir ihvertfall eu godkjent nå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2021 den 11.32, Otis skrev:

Ledningen som er rød/hvit er strøm inn, og brun er jord.

Hvit/blå er signal til CAS.

Hos meg er det R/H som er strøm. Neste er hvit/grønn 4.7 volt (signal til CAS?) , så er den siste hvit/lilla. Denne (hvit/lilla) hadde ingen jordkontakt. Antok at der var jord. Jordet den på nytt, men hjalp ikke mht sentrallås. Kom så over dette bildet ved søk på tema. Der er jo ikke jord i dette hele tatt ? Boksen  må vel ha jordkontakt? om ikke MASa er jord. fant ikke ut hav det betydde .   På bildet er den siste ledningen som jeg antok var jord +12v Radio . Skal være kretskortet til diversity antenna.  Tatt fra denne tråden https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3382021.htmlimage.thumb.png.906d2a1eaab7d6b763787d408187c530.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, E.C. skrev:

Hvit / lilla er aldri i verden jord. Jord er nesten utelukkende brunt og svart. På en del eldre biler er hvit og lilla vanlig for dataoverføring mellom moduler.

Så hvor er da jord til antenneforsterkeren? om det skal være da...har jo strøm inn så.. Får koble om igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...