Gå til innhold

Flere som ikke får semikonduktor?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er noe som rammer alle bilmerker, absolutt alle virker det som. Men jeg har ikke hørt noe om at elbil modellene er forsinket pga dette her. Aner jeg en konspirasjon her? Holde semiconductors for fossile biler for å booste salget av elbiler, som nå kan leveres mye raskere? Det er jo en kjent sak at de fleste bilprodusentene nå får gigantiske bøter da de ikke klarer 99 g CO2 kravet. Da må biler som får dem over denne grensen holdes tilbake mens elbiler kan selges som før og ha bedre utslag på gjennomsnittet av utslippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er noe som rammer alle bilmerker, absolutt alle virker det som. Men jeg har ikke hørt noe om at elbil modellene er forsinket pga dette her. Aner jeg en konspirasjon her? Holde semiconductors for fossile biler for å booste salget av elbiler, som nå kan leveres mye raskere? Det er jo en kjent sak at de fleste bilprodusentene nå får gigantiske bøter da de ikke klarer 99 g CO2 kravet. Da må biler som får dem over denne grensen holdes tilbake mens elbiler kan selges som før og ha bedre utslag på gjennomsnittet av utslippet.

Nei, men vær så vennlig da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder alt av elektronikk. Tsmc klarer ikke å holde produksjonen oppe, i tillegg til at det kan ta flere år å sette opp en ny fabrikk. Stort sett TSMC som produserer brikker for automotive industrien. Høy demand for brikker om dagen, bare det å få tak i PC komponenter har jo bare blitt en vits.

Både TSMC og Intel gikk nylig ut med informasjon angående produksjon, vil nok ikke begynne å løsne før 2022/2023. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poppy skrev:

Nei, men vær så vennlig da... 

Spar deg for slikt...man må kunne stille seg dette spørsmålet. Ingen elbiler er rammet av dette etter hva jeg har funnet ut. Synes også alt er veldig diffust om hva som er årsaken og når de har en løsningen på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er noe som rammer alle bilmerker, absolutt alle virker det som. Men jeg har ikke hørt noe om at elbil modellene er forsinket pga dette her. Aner jeg en konspirasjon her? Holde semiconductors for fossile biler for å booste salget av elbiler, som nå kan leveres mye raskere? Det er jo en kjent sak at de fleste bilprodusentene nå får gigantiske bøter da de ikke klarer 99 g CO2 kravet. Da må biler som får dem over denne grensen holdes tilbake mens elbiler kan selges som før og ha bedre utslag på gjennomsnittet av utslippet.

Jeg tror du kan være inne på noe her, @Fredrik 90. Men det er i så fall ikke en konspirasjon, det er bare business. Bilprodusentene ønsker selvsagt å tjene mest mulig penger, og da er det om å gjøre å få levert flest mulig elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Jeg tror du kan være inne på noe her, @Fredrik 90. Men det er i så fall ikke en konspirasjon, det er bare business. Bilprodusentene ønsker selvsagt å tjene mest mulig penger, og da er det om å gjøre å få levert flest mulig elbiler.

Ja konspirasjon var bare ett ord jeg valgte for å sette ett navn på tankesettet. Bilprodusentene tjener jo penger på å selge fossilbiler, men de pumper fortsatt ut så mye fossilbiler at de får bøter av EU. Så da er spørsmålet om det ikke er så mye penger igjen på de fossile bilene. Har de f eks mangel på mellomledere/semiconductors på biler til det amerikanske markedet? Her er det ingen bøter for å selge biler med høy C02. At de da heller velger å prioritere USA og Kina, mens europeere får vente da de likevel her ville fått bøter. Elbiler er jo ikke lønnsomt å produsere, men de selger den iallfall ikke med så mye tap nå som de gjorde før. Og færre fossilbiler ut fabrikkportene og flere elbiler ut de samme portene hjelper på å senke snittet av flåteutslippet til under EU sitt krav. Det er litt kynisk, men jeg ville jo ha gjort det samme om jeg produserte biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ingenting om lagersituasjonen og/eller om de aktuelle komponentene er nøyaktig like (type: kan brukes om hverandre). Det kan jo f.eks være at de i en større grad har produsert for lager når det gjelder komponentene til elektriske biler (f.eks fordi markedet for elektriske biler er mye mindre). Vi vet heller ikke hvordan sammensetningen av de ulike modulene er for de ulike bilmodellene. Som regel kommer hele moduler (f.eks hele dashboardet med instrumenter) ferdig satt sammen fra underleverandører. Ergo kan det være at det egentlig er de ulike underleverandørene som mangler de aktuelle komponentene.

Uansett så er det ikke kun bilprodusentene som mangler elektroniske deler. Det er mangel stort sett over hele linjen inkl. produsenter som f.eks Bang & Olufsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en stor industribedrift, og bransjen vår sliter også med tilgang på komponenter. Ikke uvanlig at det er over et års leveringstid. Krever litt planlegging.

Vi har fått aktiv cruisekontroll nå og jeg synes det er en av de nyttigste opsjonene. Tror ikke jeg hadde kjøpt bilen hvis jeg fikk beskjed om at jeg bare fikk en god, gammeldags "farthållare".

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ogee1 skrev:

Vi har fått aktiv cruisekontroll nå og jeg synes det er en av de nyttigste opsjonene. Tror ikke jeg hadde kjøpt bilen hvis jeg fikk beskjed om at jeg bare fikk en god, gammeldags "farthållare".

Prøvde E61 med aktiv cruise control før jeg kjøpte min, ble overrasket da den ga full gass på avkjøringsrampen ved Fornebu for å komme fra 40 til 80 i svingen.  Har også prøvd en litt nyere X5 som bremset i venstrefeltet i venstresving fordi det var en lastebil i høyrefeltet.  Godt bilen bak holdt avstand.  Mye tid er gått siden den gang, men jeg ser Tesla og mer tradisjonelle merker kan gi eierne problemer når de leser skiltene på parallelle veier og bremser ned fra 110 til 40 uten forvarsel.  Likevel, skulle gjerne hatt active cruise control på X3-en også siden det er en leasingbil og fruen ikke kjører så mange tusen i året (hun bruker ikke cruise control på langtur i dagens BMW heller, så for henne spiller det ingen rolle).  Da blir det til at jeg må bruke bilen endel jeg også.  Blir sikkert spennende å bytte fra G30 med ACC til X3 uten ACC når man tar igjen bilen foran og ikke er helt fokusert.

Uansett, det er vanskelig å se at vi har et valg utenom prisavslag.  Bilen ble bestilt i februar og levering er i august, og hvis situasjonen kommer til å være vanskelig for BMW til 2022 eller lenger så må man eventuelt finne en brukt leasingbil med riktig farge og spesifikasjoner.  Før det må man komme ut av kontrakten på X3-en.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...