Gå til innhold

Flere som ikke får semikonduktor?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått mail fra BMW om at den nye X3-en vi har bestilt blir levert uten endel av funksjonene vi har betalt for og som står i kontrakten.  Grunnen er en verdensomspennende mangel på semikonduktorer grunnet Corona.  Funksjonene vil ikke bli tilgjengelige senere ved en ettermontering.  Hvordan ville du ha reagert på denne beskjeden? Heve kontrakten?  Leve med det? Kreve avslag i pris? Vente på en senere levering? Annet?

Funksjoner som forsvinner gjelder Driving Assistant Plus:

Steering and lane control assistant

Lane keeping assistant with active side collision protection

Crossing traffic warning front

Evasion aid

Crossroads warning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Kan legge til at adaptive cruise inkluderes i Driving Assistant Plus og vil dermed ikke fungere grunnet mangel på datachip. Skal man derimot ha Adaptive cruise må den bestilles løst. 

Ja, savner adaptive cruise i rushtrafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Hadde venta på bil som kunne få funksjonene hvis ikke rabatten ble saftig. Tipper det straffer seg den dagen du skal selge å ikke ha disse sikkerhetsfunksjonene på plass som folk forventer.

Etter den infoen jeg har fått fra Bmw så vil dette berøre Bmw ganske kraftig resten av året. Mulig at biler som leveres rundt juletider kan bestilles med alle sikkerhetsfunksjonene. Det meste av biler gjennom sommeren vil ikke kunne bestilles med Driving Assistant plus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lesning av første innlegg til trådstarter tenker jeg det samme som nevnes under av Stig og Otis. Hadde ikke brydd meg om mangelen på disse krykkesystemene (for det er jo det er der - krykker), men krevd et avslag i pris. Om jeg husker riktig skulle denne bilen leases? Da har det jo absolutt ingenting å si med verditap for deg om tanken er at bilen skal inn om 3 år, men du kan argumentere med "forringet bruksopplevelse" og det faktum at bilen ikke leveres ihht. kontrakt, for å få ned månedsprisen i alle fall. Så hadde jeg bestilt Adaptive Cruise som en stand-alone om det er mulig, det er gull verdt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, denne er en leasing-bil.  Den jeg kjøpte kommer i mai og har alle semikonduktorene den skal ha.

Her er forresten info om de forskjellige systemene på X3.  Hvis det er mulig å få både Active Cruise og Driving Assistant så dekker det opp mye.

 

DRIVING ASSISTANT PLUS

KR 22 900 

Driving Assistant Plus gir økt komfort og sikkerhet i monotone og uoversiktlige situasjoner, som køer, saktegående trafikk og lange kjøreturer i byen, på landevei eller motorvei, i kryss og ved skifte av kjørefelt.

Aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon holder kontinuerlig innstilt hastighet i opptil 210 km/t samt avstanden til kjøretøyet foran. Hastigheten er avhengig av fartsgrensen. I samme hastighetsområde hjelper styre- og kjørefeltassistenten deg å holde bilen midt i kjørefeltet.

I tett trafikk er Lane Change Warning i stand til å forhindre at du skifter kjørefelt eller at bilen utilsiktet forlater kjørefeltet. Dette bidrar til å unngå kollisjon. Sammenstøtvarslingen reagerer ved behov med gradvis sterkere advarsler, nedbremsing og til slutt med full nedbremsing dersom det er nødvendig. I tillegg registrerer bilen farlige veikryssituasjoner, f.eks. der du er uoppmerksom eller det kommer kryssende trafikk. Systemet griper da inn.

 

ACTIVE CRUISE CONTROL MED STOP&GO

KR 9 000 

Aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon inkludert sammenstøtvarsling med bremsefunksjon sørger for høyere komfort og enda mer aktiv sikkerhet i tett trafikk. Systemet måler hele tiden avstanden til bilene foran og overholder automatisk den innstilte avstanden. I motsetning til rene radarbaserte systemer kan dette systemet også registrere objekter som står i ro, som biler som har stanset i lyskryss.Speed Limit Assist (ekstrautstyr) tilpasser bilens hastighet etter fartsgrensen som blir registrert av Speed Limit Info, inkludert proaktiv visning av forbikjøringsforbud. Stop & Go-funksjonen reduserer ikke bare hastigheten automatisk til bilen står stille, den akselererer også automatisk til ønsket hastighet igjen med en gang trafikkflyten tillater det.Når sammenstøtvarslingen er aktivert, reagerer din BMW straks bilen foran deg bråbremser. Sammenstøtvarslingen virker også uten Aktiv Cruise Control. På nivå 1 får du et visuelt signal. Hvis du ikke reagerer på dette, går systemet videre til nivå 2, som gjør deg oppmerksom på situasjonen ved hjelp av et lydsignal. Har du fremdeles ikke bremset, starter systemet automatisk en nedbremsing med opptil maksimal bremsekraft.

DRIVING ASSISTANT

KR 9 000 

Sikkerhetspakken Driving Assistant omfatter de kamerabaserte systemene Frontkollisjonsvarsling med bremseinngrep, Speed Limit Info inkludert visning av forbikjøringsforbud og Lane Departure Warning pluss det radarbaserte utstyret varsling om kryssende trafikk bak, Lane Change Warning og forebygging av påkjøring bakfra.

Lane Departure Warning registrerer veimerking og varsler deg med vibrasjoner i rattet dersom bilen utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet i hastigheter fra ca. 70 km/t. Når et kjøretøy som befinner seg i dødvinkelen, nærmer seg, varsles du med vibrasjoner i rattet og et symbol som blinker i sidespeilet.

Varsling om kryssende trafikk bak gjør det lettere å rygge ut av en parkeringsluke. Frontkollisjonsvarslingen med bremsefunksjon registrerer kjøretøyer, mens fotgjengervarslingen registrerer fotgjengere. Samtidig settes bremsene i beredskap, slik at de reagerer raskere. Hvis en kollisjon er uunngåelig, setter systemet i gang full nedbremsing. Systemet kan ha begrenset funksjon i mørket og i tåke. Forebyggingen av påkjøring bakfra aktiverer nødblinklyset med dobbel hastighet i faresituasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen her er at du mister Driving assistent pluss, noe jeg mener en G30 bør ha. Dette var ett krav for meg når jeg handlet bil, synes dette er ett fint system når man skal gjøre enkelte ting som krever litt av din oppmerksomhet. Det være seg plukke opp noe du har mistet på gulvet, fiske frem solbriller samt bytte plass på disse og de vanlige brillene, kaste ett blikk til babyen bak, trykke på touchskjermen for å gå fra blåtann til DAB, pusse nesa, strekke ut armene på en lengre kjøretur osv osv. Alt dette er ting vi alle gjør mens vi kjører og dette er ting som tar oppmerksomheten vår fra veien. Her kommer Driving Assistent Pluss inn som ett genialt og sikkert system. Ett trykk på en knapp på rattet og bilen hjelper til i de øyeblikkene vi er litt uoppmerksomme. Det er ikke snakk om å overlate kjøringen til bilen, men det er ett støttesystem som hjelper når man uansett er litt uoppmerksom. Noe annet som jeg har satt pris på er at i kø trafikk så kjører bilen seg selv, det hjelper til å fjerne stress og irritasjon når man står i stop og kjør kø. Det er vel her jeg har hatt størst glede av dette systemet. 

Velger man ikke Driving Assistent Pluss så får man den fæle blanke knappen på rattet som daglig vil minne deg på at her mangler du noe du skulle ha hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten Driving Assistant Pluss kan du bare glemme å la dama kose med deg under kjøring også, så jeg ville aldri droppet det.

Forøvrig er halvleder det norske ordet for semiconductor. Halvledermaterialer inngår blant annet i elektroniske komponenter som minnebrikker, mikroprosessorer osv. så det BMW ikke får tak er disse brikkene som skal til for å lage de avanserte funksjonene. På en måte at datamaskinen i bilen blir mindre kraftig og får dårligere kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...