Gå til innhold

Abs slår inn lav hastighet e39 535i 99mod

ChAL
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg driver og prøver og finne ut av ABS problemet jeg har, og da tenkte og høre her inne om noen gode råd.

Greia er at det begynnte med at speedometeret ikke funket og Trifecta lys show i dashbordet, byttet sensoren høyre bak, men den gamle plast tappen knakk inne i hullet, og da måtte jeg forsiktig borret ut den gamle, også satt jeg på den nye og da funker speedometeret og lysene slukker, men ABS en slår inn i lave hastigheter, men er det sånn at speedometeret kan funke uten at ABS en funker??

Får heller ikke noen koder på det her,  så syntes det er rart, har byttet alle de andre, og prøvd og legge skiver på de bak uten hell, så er usikker hvor jeg går videre herfra.

Mvh Chris 

Endret av ChAL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ChAL skrev:

men den leser kanskje anderledes

Om du har boret i magnetringen blir det en forstyrrelse i signalet der som ABS modulen feiltolker som en låsing av hjulet. Speedometeret er en grovere innretning, muligens det viser litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nødvendigvis å ha skadet noe heller, det er nok at en metallbit/magnetbit fra den gamle sensoren har falt av som følge av drillingen og at dette forstyrrer signalet. Ellers er jeg enig i det 540is sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med DSC da? Den burde jo også bli påvirket vil jeg tro. Jeg hadde det samme på en E36 en gang, det er et eldre system. Men den deaktiverte ASC mener jeg, når sensor var defekt. ABS også antagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annerledes på E36 mtp speedometer, der er det en sensor i diffen. På E39 leses hastighet via ABS-sensor, men modulen trenger ikke å være fungerende. DSC slutter å fungere når du har ABS feil, av åpenbare grunner (bilen kjenner ikke til hastigheten på alle hjul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, E.C. said:

Du trenger ikke nødvendigvis å ha skadet noe heller, det er nok at en metallbit/magnetbit fra den gamle sensoren har falt av som følge av drillingen og at dette forstyrrer signalet. Ellers er jeg enig i det 540is sier. 

Jeg må få sjekket det der nøyere først, sist jeg hadde det oppe og dro ut den nye sensoren så fant jeg en liten plastbit faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Liten update, vært på diagnose idag på Meca og det er hjullager høyre bak som er problemet,  så bare lurer på det med den ringen, følger det med f.eks dette settet fra skruvat? (Se bilde) 

500 635_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ringen er i utgangspunktet integrert i lageret men jeg ville undersøkt nøye på slike deler fra Skruvat.

En nabo hadde en 528 E39 som det måtte byttes lager på. Han kjøpte fra skruvat og fikk en feilmelding på ABS med det samme som han ikke hadde hatt før. Der greide ikke sensoren og lese ringen fra det nye lageret så han måtte bytte en gang til. Skal også sies at han var mekaniker hos BMW når E39 ble lansert så det var nok ikke monteringsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...