Gå til innhold

Vindusviskere sluttet å virke, styring, knirking, motorproblemer og lykter 1 serie.


BMWENER
 Share

Anbefalte innlegg

2005 1 serie. Plutselig sluttet viskerne foran å fungere. Alle andre funksjoner fungerte, kun viskerne var døde. Sjekket sikringer, alt OK. Like plutselig begynte de å virke igjen. Er dette et kjent problem? Aldri vært ute for at viskere ikke fungerer.

Den begynte å få treg styring. Sjekket servoolje, og den så ut som gjørme. BMW hadde service på denne i fjor. Byttet selv, nå er den bedre, men synes den er litt tung på rattet ved sakte kjøring?

Bakvogna knirker noe jævlig. Har doset ned alt sammen med WD 40, men det hjelper ikke. Knirker over fartsdumper, og knirker om jeg kjører «slalom» med bilen på flatt underlag.

Har hatt gjentatte problemer med engine light relatert til 5E19 Engine Management Interface og 2CFA Throttle-valve potentiometer 2 og 2CF8 Throttle-valve potentiometer. Andre koder har også dukket opp og bilen går i limp mode. Har tatt ut throttle body og gjort rent. Da går den greit etterpå. I fjor var den svart av dritt inni, og i år var den lett skitten. Har lest at disse kodene kan være relatert til pluggen som sitter på throttle body. Koden for interface kan peke på lednings/koblingsproblemer? Igjen, er dette noe kjent?

Begge frontlyktene har nå fuktighet inne i seg når jeg har vasket bilen. Er det et spesielt sted det lekker inn?

Litt lei av de problemene denne bilen gir. Den skal inn til BMW for å få sjekket AC som heller ikke fungerer, men idéen er å holde vedlikeholdet så billig som mulig. Det er guttungen som bruker den. 

Takknemlig for alle tips dere måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dose ned med WD40.
Knirking er dekefte deler i understellet som må skiftes. Da må en ta en understellskontroll.

At viskere lever sitt eget liv kan være tegn på et dårlig relé.

At frontlyktene dugger er veldig kjent (spesielt eldre) på BMW. Om det ikke er noen synlige sprekker noen sted så er det ny pakning som må til. Ligger mange videoer på bla. youtube om diy.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Reef89 skriver, sjekk rele til viskerne!

Hadde lignende trøbbel med min e90, bytta rele og alt vel.

Knirk i bakvogna skyldes som regel integralforingene (knirkeforinger). Oljefylte foringer som tørker inn. Kan sprøyte inn olje i selve foringa, men som nevnt over er det foringa sin måte å si ifra om at det er på ride å skifte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Viskerproblemet ser ut til å henge sammen med spylerfunksjonen på en eller annen måte. Han brukte spylerne i går og viskerne stoppet å fungere. I morges fungerte de igjen.

Vanskelig å komme til releet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg byttet releet bak til foran, og nå virker viskerne foran. Får bestille et nytt rele til bakviskeren. Trangt å komme til for å skifte, men med litt banning så gikk det greit. Veldig glad for tipset på dette, han ble stående i øsende regnvær for et par dager siden.

Knirkinga får BMW ta, tenker jeg. Stor jobb?

Jeg har sett noen videoer på lyktene foran, men det er vel ikke bare å skifte pakning? Er de skrudd sammen? 

Er throttle body en enhet som pleier å ryke på disse (bensinmotor). Har lest både det ene og det andre, men pluggen ser ut til å være et svakt punkt. Så ofte skifter folk throttle body, det funker bra (som min rengjøring også gjør), men årsaken er at man da tar av og setter pluggen tilbake, noe som kan gi grei kontakt. En stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWENER skrev:

Jeg har sett noen videoer på lyktene foran, men det er vel ikke bare å skifte pakning? Er de skrudd sammen? 

 

Denne videoen forteller deg akkurat hva du skal gjøre:

F10, men jobben er jo samme en gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helsikes jobb å gjøre. Problemet er ikke stort, kun ved maskinvask at det dukker opp fuktighet. Kan bruke en føner og tørke de ut om det er fukt der ved EU kontroll.

Eller kjøpe et par brukte av nyere dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da plukket jeg opp et rele fra Bavaria. Det som sto i var utgått, men fikk en nyere type. Flyttet bakreleet tilbake til posisjonen for viskerne bak (er vel det neste releet som ryker) og det nye står i posisjonen for viskerne foran. Nå funker alle viskerne.

Skal forsøke å sprøyte inn ATF olje i foringene  med ei sprøyte for å se om det tar knekken på knirkinga. Det er ikke noe slakk noe sted det jeg kan se, så bytte foringer utsetter jeg om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal forsøke å sprøyte inn ATF olje i foringene  med ei sprøyte for å se om det tar knekken på knirkinga. Det er ikke noe slakk noe sted det jeg kan se, så bytte foringer utsetter jeg om det er mulig.

Olje er lurt å bruke som feilsøking, skutter det å knirke, har du funnet synderen. Men det varer ikke lenge før det blir tørt og knirkingen tar til igjen. Du kan naturligvis utsette utbedringen og bare kjøre slik inntil det skjer, men den tid kommer. Og håpe det ikke fører til dekkslitasje eller andre kostnader, som Fredrik påpeker over her.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen målbar dekkslitasje i det hele tatt. Kjøpte sprøyte i dag og sprøytet in olje. Knirkinga forsvant momentant. Den hadde EU for under et år siden uten anmerkinger, og noen slakk kan ikke merkes. Den får gå inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen teorier om treg styring? Har tømt systemet for hyd olje og fylt ny CHF 11S (som det står på lokket at man skal bruke), men styringa er definitivt tregere enn den skal være. Spesielt merkbart i lave hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...