Gå til innhold

Hei Bimmers! Ny e39 530d touring. Tips?


Bjornbeth
 Share

Anbefalte innlegg

God dag, Bimmers!

Litt kort om meg før jeg begynner med bilen. Jeg har vært medlem av forumet siden 2015 da jeg hadde en morsom e36 320 cab. Den hadde jeg store planer for og liten lommebok. Det endte opp med at jeg solgte den ganske raskt og siden har jeg hatt en i3 for pendling til og fra jobb. Jeg er ikke helt ny med BMW, men jeg er relativt fersk på den tekniske arenaen. Jeg har nå en jobb som er en times pendling til og fra, og jeg kjøpte meg en 530d e39 automat fra 2003 som plinget inn på Finn. Jeg tenkte at dette var den perfekte pendlermaskinen da den har en stor dieselmotor og topp utstyrspakke. Jeg var heldig som dro inn til Oslo og fikk se bilen som første mann i køen. Den ble kjøpt av en svensk mann i Tyskland i 2003, importert til Sverige noen år senere og importert videre inn til Norge i 2015. 99% rustfri! Bilen har komplett servicehefte fra BMW forhandlere og flere forebyggende reparasjoner. Ved inspeksjon kan man se at den svetter bittelitt olje nederst ved motoren (via inspeksjonsluka). 

IMG_2639.thumb.JPG.5c3ac26000fe8bf1bf2c0f4ddf1a17a1.JPG

Nå står den parkert utenfor garasjen :-)

Nå - over til det tekniske(?): 

Jeg har lest en del på nettet at det gjør motoren bare godt å bli tunet til "sitt potensial" for at den skal gå mer "åpent" og slikt. Hvis dette stemmer, hva er det optimale for motorens levetid? Dette er en M57D30 med 193hk. Stage 1 = 225hk, stage 2 = 243hk osv. (Hentet fra QuickFix.no) Den er helt original utenom Alpina felgene. Jeg ønsker å gjøre noe med AGR ventilen og swirl flaps så fort som mulig for å kjøre litt mer bekymringsfritt. Jeg ønsker å sette bilen av hos TRF for å gjøre hele jobben for meg, da jeg har lest mye positivt om de her på forumet.

Jeg må kjøre 580km i uka. Hva tenker dere om stage 1 eller 2? Jeg vil også høre deres forslag til forebyggende tiltak og oppgraderinger.

Dette emnet kan slettes hvis det er feilplassert.

 

Mvh Bjornbeth

Endret av Bjornbeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt for øynene mine å se et sånt ryddig og flott eksemplar av en e39 😘.

Vakkert var det .

Angående planene dine så er det nok mange som kan svare deg på dette her på forumet.

Men Quickfix er veien gå for denne bilen helt klart .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Stage 1.. Holder i massevis for min del. Da gikk jeg for egr delete, swirlflaps og downpipe.. Bilen går gått samt den bruker noe mindre enn den har gjort tidligere. Jeg oppdaterte kassen i samme slengen så man hvertfall har det siste softwaren til kassa. Når jeg henta bilen så girte litt hardt og noe dum sånn sett. Etter ny software var den mye mykere på overgangene og nokså smartere. Så sånn sett fornøyd. Bruker min selv til pendling til å fra jobb. Brukte den og til pendling fra Vormsund til Kristiansand ukentlig.. Hittil ikke noe problem. Tar jevnlig service på min. Hadde den inne på EU og gikk fint igjennom med tanke på avgassene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, RemyNG skrev:

Jeg hadde gått for Stage 1.. Holder i massevis for min del. Da gikk jeg for egr delete, swirlflaps og downpipe.. Bilen går gått samt den bruker noe mindre enn den har gjort tidligere. Jeg oppdaterte kassen i samme slengen så man hvertfall har det siste softwaren til kassa. Når jeg henta bilen så girte litt hardt og noe dum sånn sett. Etter ny software var den mye mykere på overgangene og nokså smartere. Så sånn sett fornøyd. Bruker min selv til pendling til å fra jobb. Brukte den og til pendling fra Vormsund til Kristiansand ukentlig.. Hittil ikke noe problem. Tar jevnlig service på min. Hadde den inne på EU og gikk fint igjennom med tanke på avgassene. 

Stage 1 høres mer enn nok ut for min kjøring også. Jeg klarer meg med 193hk og, men hvis det finnes andre fordeler ved tuning enn hestekrefter og torque som bidrar til en friskere bil så er det veldig interessant. Godt å høre om EU - jeg tenkte litt på om de sjekket AGR ventil og andre modifiseringer... 

1 minutt siden, FredrikE24 skrev:

Skal du ha en problemfri bil, la den være som den er. Helt original. Skift olje og følg sjekkpunktene.

 

Dette høres jo mest fornuftig ut, mtp at BMW lagde den slik. Har du erfart trøbbel med en tunet bmw tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bjornbeth skrev:

Stage 1 høres mer enn nok ut for min kjøring også. Jeg klarer meg med 193hk og, men hvis det finnes andre fordeler ved tuning enn hestekrefter og torque som bidrar til en friskere bil så er det veldig interessant. Godt å høre om EU - jeg tenkte litt på om de sjekket AGR ventil og andre modifiseringer... 

Dette høres jo mest fornuftig ut, mtp at BMW lagde den slik. Har du erfart trøbbel med en tunet bmw tidligere?

Hadde vel gått for det de kaller økonomisk med tanke på tuning.. Det var jo min tanke.. For min del har ikke kreftene jeg brydde meg noe om.. Det var om den brukte mindre på mila sånn sett. Og at det er holdbart, men jeg hadde aldri gjort det hvis jeg ikke visste at HT pumpa var ny eller dyser. Men beste er nok å holde det originalt. Swirlflaps delete er jo en grei sak så man slipper motorhavari hvis de skulle løsne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E39 525d med TRF steg 2+ og en E61 525d med TRF steg 4.5. Jeg kan absolutt anbefale tuningen fra TRF og har ikke hatt noe tull relatert til det. E39en har vel gått 110k km med tuning nå, totalt 335k km. Begge bilene er 2.5L med manuell, men de oppfører seg nokså annerledes. E39en med mindre turbo har betydelig mer drag på lavt turtall og kan oppleves som kvikkere i hverdagen pga. mer moment. Hvis du ligger på 1500 rpm og skal opp i fart uten å gire så vinner E39en helt klart. E61en føles mer som en bensinbil sånn sett, ikke så mye effekt nede, men det øker så å si hele veien opp - E39en er "ferdig" på 3-3500 rpm.

Vil si at steg 1 passer best for deg. Ting å vurdere mtp. steg 2 og oppover: det fjerner katalysator og DPF (om utstyrt). Min E39 har gått gjennom PKK for senest ett år siden, men det har blitt litt strengere på det i senere tid. Kontrolløren som inspiserte for 3 år siden så jo hva som var på gang, men han sa at det så skikkelig ut og hang seg ikke mer opp i det når avgassen var ok. Du bør være innforstått med at du muligens må skru avgassutstyr på for å komme deg gjennom PKK. Du vil også få god gammeldags diesellukt av eksosen, sitter du i bilen på tomgang, gjerne med vinduer nede så vil du merke det. Det merkes dog ikke ved kjøring/ i fart. Du vil sansynligvis få sort røyk ut av potta ved hard pådrag også, ikke farlig (litt som traktor og monstertruck i USA), men greit å være klar over.

EGR og swirlflaps kan være greit å fjerne og det er det minst sannsynlige å få påpek på når bilen kontrolleres (tipper at det aldri har inntruffet). Bytt gjerne termostat før vinteren og sjekk glødeplugger. Hvis bilen har Webasto kan det være en ide å få den opp og gå. Husk å bytte veivhusventilasjon ved oljeskift, deretter rundt hvert 3. skift. Hvis du er helt avhengig av bil kan det være verdt det å bytte ut matepumpe under sete og den i tanken. De ryker før eller siden, gjerne når det passer minst. Jobben med å bytte er kurant og følger man med litt så kan man få pumper av bra produsenter (Bosch, Pierburg) til en ok pris. Skal du bytte når det først har gått i stykker og du må ha pumpe samme dag blir det mye dyrere. Vakuumstrying til turbo og vakuumslanger kan være greit å ta preventivt også. Hvis bilen er i området 2-300k km så kan det lønne seg å se på korreksjonsverdier på dysene og returmengde diesel. Det er også en typisk ting som ryker når det ikke passer. I verste fall stopper motor i fart eller man får ikke start.

Generelt for E39: rust er det verste du må slåss mot. Jeg har sluttet å kjøre min på vinteren og bruker ikke jekkfestene til jeg en vakker dag får sveiset inn litt metall. Enkelte moduler blir dårlige enten pga. kulde eller varme og får interne feil (ABS/airbag). Sluttrinn til klimaanlegg går i stykker, døraktuatorer, etc. Noe ledningsbrudd til bakluke på touring, bytte av dempere til bakluke touring er ekstremt pes. Ellers kurante biler som etter dagens standard er rimelig enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stakk du av med et billig å bra bytte! Har annonsen fra 2018 lagret og den har jeg sett på mange ganger siden ! Til og med prøvd å få kontakt med eier uten hell

den gangen lå den ute til det dobbelte

 

her er det bare 2 ting å gjøre! Hold den unna salt og hold den vedlike med originaldeler🤠

angående trimming er trf steg 2 mitt i blinken, samtidig fjerne alt som har med virvelspjell å egr fysisk med deler fra trf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.C, takk for mye god informasjon. Spennende med stage 1 og 2! Og spesielt fint å høre at en kontrollør sier at modifiseringene så skikkelig ut. Var det TRF som ordnet alt for deg?J

Jeg bladde gjennom PERMEN med kvitteringer og plukket ut det mest vesentlige jeg kunne finne. Det var mye tysk og svensk så jeg nappet det ut uten å sortere mellom kmstand. 

Nevneverdige ting som er gjort:

7.10.2015 - oljeskift motor + automatkasse, oljefilter, skiftet stag begge sider bak, skiftet bremseskiver + bremseklosser

23.10.2015. - skiftet formotstand for kupevifte

21.12.2015. - touch up lakkert for 11.000,- SEK

21.2.2016 - pakningsboks veiveaksel byttet, trådpakning, oljetråd

28.3.2017. - bremsevæske + bremsekalypper foran byttet

8.1.2019. - byttet dieselpumpe 13.000,- SEK

2.6.2020 - inspeksjon: BMW anbefaler at veivhusventilasjonsenhet byttes

16.6.2020 - skiftet veivhusventilasjonsenhet pga oljesvette

9.8.2020. - ny frontrute pga steinsprut + skiftet bremserør begge sider bak, midtre over tank og over bakaksel, byttet pga sterk korrosjon

15.1.2021. - fjærdemper (H/V?)framme byttet


17.4.2021 - flushet automatkasse 

 

Jeg skal lese meg opp på hvordan man bytter matepumpene, så har jeg noe å gjøre med bilen 🤠 
 

Ingvaldsen, jeg skal forsøke å holde den unna salt og ikke bruke den på vinteren. Jeg kan være heldig og få låne bil under vinterstid. 
 

I det siste har jeg fått hjelp av Gnilb her på forumet med å legge inn Dynamat plater i dørene. Neste nærliggende skritt er å kjøre innom Nautiluz Creation for å få installert det beste lydsystemet som opprettholder den originale looken. Jeg har en Avin Avant 4 head unit på vei i posten som skal brukes med dette. Jeg savner Apple CarPlay 😅

Jeg har snakket med TRF på telefonen og ble orientert om litt ventetid pga lagerbeholdning av deler til EGR + swirl flaps delete til min bil. Jeg skal ringe igjen til uka.
 

Jeg har fått en time hos Bavaria Gardermoen for å fikse PDC systemet og nye dørkarmer pga knirking. Jeg har satt inn nye dørklips fra GS men det hjalp ingenting. 
 

Bilen spytter ut en heftig svart sky av eksos under flatt jern i alle gir, og i lave og høye hastigheter. Jeg har hørt at dette ikke er farlig… men kan det uansett gjøres noe med? Hvis dette blir verre ved stage 1/2 så lar jeg det bare være. 
 

Takk for innspill fra dere! Det gikk mye raskere enn jeg trudde. Godt å ha et forum med kloke hoder. 😊

Bjornbeth
 

 


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en svart sky bak så er det som regel noe av følgende: bilen er allerede trimmet, tett luftfilter, problem med turbo eller turbotrykk. Hvis det er bra drag i bilen så vil jeg tippe på det første.

Jeg har kjøpt biler ferdig med TRF-oppgradering, den ene hadde han selv. Matepumpe under setet er i alle fall like enkelt som et dieselfilter. Hva er problemet med PDC? Det er noe som er overkommelig å fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du har en svart sky bak så er det som regel noe av følgende: bilen er allerede trimmet, tett luftfilter, problem med turbo eller turbotrykk. Hvis det er bra drag i bilen så vil jeg tippe på det første.

Jeg har kjøpt biler ferdig med TRF-oppgradering, den ene hadde han selv. Matepumpe under setet er i alle fall like enkelt som et dieselfilter. Hva er problemet med PDC? Det er noe som er overkommelig å fikse selv.

Jeg våger å påstå at bilen har sine originale 193 hestekrefter… Den lager en svart sky som blir liggende ca der bilen sparket fra også følger det en veldig tynn sort stripe etter under pådraget. Første eier var en entusiast som ønsket å holde den original, andre eieren var hans nabo som trengte en bil til og fra jobb (Holmenkollen - Skøyen). Tviler derfor på trimming. 
 

Luftfilter er greit å kontrollere!

Turboen har aldri blitt rørt. Bør jeg tenke litt på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...