Gå til innhold

BMW X5 E70 3.0d mister effekt..


ErlendSandved
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har lest gjennom dieseltråden. Men tenker å slenge ut et spørsmål om noen har vært borti det samme.

Har nå eid en BMW X5 3.0D 2009 i noen år. 

Har selvfølgelig vært en fantastisk bil. Men her om dagen begynte den å tulle litt. 

Litt bakgrunns info om bilen:

BMW X5 e70 2009 3.0d på 235hk. Har chippet bilen, men tok ikke med EGR og DPF delete (angrer på akkurat dette) da jeg ikke hadde tid akkurat der å da til å fjerne DPF innmat. km.stand: 223000. Jevnlig vært service på den, ca hver 15000km. Byttet to dyser på ca 195000 da de begynte å tulle, utbedret da vanninntrengning til disse dysene. 

Har opplevd det siste halv året at bilen har rykket (fusket om du vil) også går den fint videre uten noe feilslag. Men nå her om dagen rykket den flere ganger, også ble effekten borte. "Turbolyden" ble borte, omtrent som om turboen ikke er med, føles det som. All effekt er borte som om den går i nødmodus. Rare er at hvis jeg senker hastigheten til si 20-30km/t og akselerer er det mer effekt i bilen enn om jeg skulle akselerert fra 90km/t men ikke full effekt. Virker som 90km/t og oppover er den helt død da er det nesten ingen effekt. Turtallet går opp og den girer fint. Men virker som du bare har en 3l diesel motor uten turbo. 

Det morsomme er, skrur jeg av bilen og starter den på nytt. Går den som en klokke igjen med full effekt uten feilslag, hører turboen. Den kan da gå i 5min, 1t, 5t eller flere dager uten feil, gir ingen mening. Men, kan føle det at hvis den kjøres med motstand som f.eks motbakke kommer feilen fortere. 

Motorlampe lyser ikke. Har lest ut feillager og disse feilene er relevante mener jeg: 

4687 throttle-valve actuator.

483D throttle actuator.

3F77 charge-air pressure actuator. activation. 

Selvfølgelig ligger det noen feil på glødeplugger osv, men det mener jeg ikke skal ha noe med dette å gjøre.. Ligger feil på DPF men det gjør det jo alltid. Leste ut askemengde og den var ikke full i det hele tatt. Sist regenerering var for ca 10.000km siden. og neste er om ca 20.000km.. 

Selv føler jeg at dette kan være et vakuumproblem eller en sensor som henger? Litt usikker hvordan turboen blir styrt på disse bilene. Håper det er noen guruer på disse motorene som har noen gode forslag :)

 

Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at feilkode 4687 og 483D er samme delen, luftspjeld på EGR ventilen, hvor IC slangen kommer inn på. Helt forrerst under motordeksel.

Det er en ting som kan gå i stykker. De pleier å gjøre det. Mitt er skiftet på ca 175kkm.

Feilkode 3F77 er nok et resultat av de andre feilkoder. Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Jeg tror at feilkode 4687 og 483D er samme delen, luftspjeld på EGR ventilen, hvor IC slangen kommer inn på. Helt forrerst under motordeksel.

Det er en ting som kan gå i stykker. De pleier å gjøre det. Mitt er skiftet på ca 175kkm.

Feilkode 3F77 er nok et resultat av de andre feilkoder. Vil jeg tro.

Takk for svar!

Kan man se feilen på noen måte? sprekk eller spjeldet sitter fast? Eller det bare å bestille ny EGR ventil å bytte denne for så å se om feilen vedvarer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Spjeld er ikke EGR ventil, det er to forskjellige komponenter.
    • Spjeld er en vanlig feil, det slutter å holder seg i åpen stilling
  • "Chipping" pleier å betydelige øke belastning på DPF
    • DPF pleier å leve rundt 200kkm
  • Det er på ingen måte "vanlig med feilkoder på DPF", så de kan du legge ved, sammen med evt andre ting du mener ikke var relevant
  • For å kontrollere DPF sjekker man baktrykk, mens man kjører, full belastning gjennom registeret og noterer seg baktrykksverdier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TRF skrev:
  • Spjeld er ikke EGR ventil, det er to forskjellige komponenter.
    • Spjeld er en vanlig feil, det slutter å holder seg i åpen stilling
  • "Chipping" pleier å betydelige øke belastning på DPF
    • DPF pleier å leve rundt 200kkm
  • Det er på ingen måte "vanlig med feilkoder på DPF", så de kan du legge ved, sammen med evt andre ting du mener ikke var relevant
  • For å kontrollere DPF sjekker man baktrykk, mens man kjører, full belastning gjennom registeret og noterer seg baktrykksverdier

Feilkode på DPF er 452A. Når jeg leser litt om denne feilkoden er det en feilkode som skal si fra om at DPF har kjørt sin levetid og burde byttes? Men ikke at den er defekt hvis jeg har skjønt rett? 

Resten av feilene er 4222, 4242, 4252 som er glødeplugger. 42DE som er gløde kontroll enhet. 

Har også en feilkode 4B37 som er olje tilstand sensor. Tipper denne kommer fordi det er dags med service? 

 

Hva slags verdier er innenfor på baktrykket? 

Endret av ErlendSandved
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den setningen er det mye diskusjon rundt @Kvasi. Det er ikke bekreftet for enkelte modeller. Både jeg med min forrige e61 m57n2 og min bror med M57TU2TOP har erfaring med å kunne bruke bilen helt fint med glødeplugg feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, FransEirik skrev:

Kan ikke bare stenge EGR og kode den bort da? Er vel vanlig å gjøre når den begynner å tulle.

Jeg var nok litt uklar, men som trf sier, det er ikke EGR ventilen, men et spjeld som er skrudd fast i EGR ventilen. Du kan se delene selv på delekatalogen bmwfans.info eller realoem.com feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Otis skrev:

Jeg var nok litt uklar, men som trf sier, det er ikke EGR ventilen, men et spjeld som er skrudd fast i EGR ventilen. Du kan se delene selv på delekatalogen bmwfans.info eller realoem.com feks.

Okei. Om jeg har skjønt rett nå, så er det denne delen her du mener? 

ventil.thumb.jpg.20f0534e32dd589e02d00f66571a7f32.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...