Gå til innhold

E23 vil ikke starte


bimmaboy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg parkerte bilen i garasjen i litt over en ukes tid uten å bruke den. Når jeg skulle starte den nå så vil den ikke.. 

Det kommer en ganske høy skrikelyd fra denne boksen i motorommet (relé?). Etter en 10 sekunders tid kan den slutte. Når jeg vrir om tenningen for å starte så starter motoren nesten før den dør. Jeg leste at det muligens kunne være dårlig batteri? Jeg ladet det over natten til det sto det var fulladet (har ikke sjekket med multimeter), prøvde igjen men samme feilen. Føler den hyle lyden fra boksen er litt kortere nå, før jeg ladet batteriet kunne den gå i 1-2 min.

Noen som har noen peil på hva som kan være løsningen?

 

E23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet der er releet til bensinpumpen ja. De får dårlige loddinger ettervært. Jeg tror det ikke er mulig å få tak i det fra BMW lenger men det er mulig og lodde om. Hvis du tar det opp så pleier du og se hvor de dårlige loddepunktene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er det bare å begynne med god gammeldags feilsøking. Du trenger gnist og bensin.

Skru ut en tennplugg og sjekk om den gnistrer når du prøver og starte. Skru av slangen fra bensinpumpen og sjekk om det kommer bensin når du prøver og starte den. Det er den som er nærmest torpedoveggen.

Er det en 728i? årsmodell? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å starte den med startgass, men blir å prøve. Det er en 728i fra 85.

Nå skjenner jeg at det strømmer bensin i slangen når jeg skrur om nøkkelen i 2 posisjon. Men.. jeg hører ikke bensin pumpen som er bak bilen lenger.. hmmm

Kanskje den har tatt kvelden så trykket ikke leverer?

Ettersom at jeg hørte bensin pumpen bak før når jeg også ikke fikk start på bilen så er det litt merkelig. Men kanskje bensin pumpe relé var dårlig da og knotet det til for pumpen? hmm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig sjekket sikringen til bensinpumpen.

Den enkleste måten og sjekke at pumpen fungerer er å ta av releet også kobler du en ledning mellom + på batteriet og pinne 87b i rele sokkelen. Da skal pumpen starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Update: 

Da fikk jeg start på bilen etter feilsøking. Takk for tips Rune! Bensin pumpa funket.

Bilen fikk bensin og gnist men motor ville ikke gå. Døde etter 2-3 sek. Det var en sensor som jeg tok ut og inn, etter det startet bilen (den grå til høyre på bildet). 

Noen som vet hva den sensoren er?
 

1228718520_SensorE231.jpg

17171425_SensorE232.jpg

Endret av bimmaboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...