Gå til innhold

Første møte med minusgrader i en 225xe


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Da var sommeren endelig over. I morrest var det første møte med minusgrader og ettersom det nå har regnet i 2 uker i strekk, så er luften helt ekstrem rå og fuktig.

Nå oppdager jeg at speilene ikke kan være oppvarmet. Jeg trodde speil på BMW var alle oppvarmet siden begynnelsen av 2000-tallet.

Spørsmålet er: Hva skal til for å få oppvarmet speil på en 225xe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt umiddelbart så ser det ut som du må ha nye speil!, ny knappeboks i førerdør, og litt annen kabling. Antar sterkt at det må noe koding til i samme slengen.

Virker absolutt som en gjennomførbar jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til mer info, før andre oppdager dette.

Det finnes en enklere metode for å få varme i speil enn den over.

Da trenger du bare ny speilglass, og en ny kabel fra BDC til hvert speil, som gir deg strøm varmen. Så trenger du en ny kabel på jordingen til en kontakt i døra. Gjentas på begge dører.

Grunnen til at jeg oppgav delvis feil info i første innlegget, er at jeg ikke trodde det skilte på speilglasset, men hele speilhuset. Men det finnes faktisk "billig" speil med varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Otis skrev:

Folkens! Det er jo ikke nødvendigvis en feil med bilen til mons1. Han kan faktisk ha speil uten varme!

Og ja, når man har speil med varme i, så er de automatisk oppvarmet, og slås på under 3 grader.

Okei, da kan det være dugg og over 3 grader ved start av bil som gjør det da? Selv om det var minusgrader på natt. :) Det var ikke nødvendigvis snakk om feil, så mulig mitt innlegg kunne mistolkes, jeg trodde dette kom som standard på 225xe. Men om det ikke gjør det så gir alt mer mening.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så klarer jeg ikke helt å tro på at det ikke er oppvarmet speil på denne bilen. Jeg har aldri vært borti BMW'er fra 2000-mod og oppover som ikke har oppvarmet speil. Så kanskje jeg har dette, men det er noe feil? Hvordan kan jeg enklest sjekke om det er oppvarmet speil eller ikke?

Normalt skulle det jo være et symbol på speilene, men hverken på E46 eller F11 hadde slik symbol og ja de var oppvarmet.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når speilvarme ikke går på automatikken (3 grader) så aktiveres de med samme knapp som varmetråder i bakruta. Du kjenner det med hånda etter et par minutter. Forskjellen mot en kald siderute blir ganske tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Otis skrev:

Det er automatisk ved 3 grader. Ingen knapp.

Gi oss VIN eller sjekk selv utstyrsliste. Evt ta av glasset å sjekk tilkoblinger.

7-siste: V931910 eller trenger du hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm @Otis, sikker på at de ikke henger ihop med varmetråder i bakruta? Ser folk sier at på 1-serie F20 er de på bakrutevarme-knappen, F45/F46 har muligens samme? :) Irriterende at jeg ikke husker dette… Får forske litt :) 

Edit: Ser ut til at om du har S520A som er tåkelys så har du speilvarme. Ifølge realOEM. Og det understreker også det @awt postet i en tråd for 6 år siden(et kjapt google-søk, samme tråd hvor det med F20 kom fram). 
 

https://bimmers.no/forums/topic/801781-oppvarma-speil/

Her er listen for 225xe:

A419097F-683E-4160-AA0D-A4F1ECA18C28.thumb.jpeg.a481ca9298d316cf5122f04b134131d0.jpeg

Korrekt meg om jeg misforstod noe her.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg også sett litt nærmere på 225xe og hvilket utstyr som er med hvor.

Det kan se ut som, om man har tåkelys, som @Marius2002 sier, så har man også spylerdyser til frontrute!? og oppvarmet sidespeil.

Jeg brukte denne brosjyren for å stadfeste dette, side 23; https://www.ru.bmw-bmauto.lv/upload_file/catalogues/2017/F45F46-PSL-EAL.pdf

Så da kan vi nok med ganske stor sikkerhet, konkludere med at @Mons1 sannsynligvis har feil på noe relatert til speil varmen på sin bil. Og dermed kan/bør han ta kontakt med nærmeste BMW forhandler, da den enda kanskje er innenfor garanti perioden.

Om den ikke er innenfor garanti, så er diagnose veien å gå.

Endret av Otis
La til info/kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Otis skrev:

OK, da har jeg også sett litt nærmere på 225xe og hvilket utstyr som er med hvor.

Det kan se ut som, om man har tåkelys, som @Marius2002 sier, så har man også spylerdyser til frontrute!? og oppvarmet sidespeil.

Jeg brukte denne brosjyren for å stadfeste dette, side 23; https://www.ru.bmw-bmauto.lv/upload_file/catalogues/2017/F45F46-PSL-EAL.pdf

Så da kan vi nok med ganske stor sikkerhet, konkludere med at @Mons1 sannsynligvis har feil på noe relatert til speil varmen på sin bil. Og dermed kan/bør han ta kontakt med nærmeste BMW forhandler, da den enda kanskje er innenfor garanti perioden.

Om den ikke er innenfor garanti, så er diagnose veien å gå.

Har fått bekreftet at man må slå på varmetrådene i bakruten for å aktivere varme i speilene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...