Gå til innhold

e39 - slark i endeledd på styrestag - bytte hele eller bare endestykket?


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har slark i endeleddet på høyre styrestag på min 2002 e39 525dat.

Ser på Koed at man kan kjøpe enten hele styrestaget eller bare ytre delen.

https://www.koedbmw.com/no-no/product/32111094674YD

vs

https://www.koedbmw.com/no-no/product/11818

T.o. Jeg skrur selv, men om det må hjulkontroll til så må det tas på verksted.

#1 Spørsmålet er om det er enkelt å bare bytte ytre delen, kontra å bytte hele, jeg betaler glatt ekstrakosten for å unngå problemer.

#2 Er vel nødvending med hjulkontroll ved bytte av hele, er det også tilfelle ved bytte av den ytre delen?


Gikk forresten gjennom EU i dag, selv med massivt rustangrep, fortsatt bare kosmetisk 😃 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av hvem du spør, om hvilken del man skal/bør skifte. Jeg har skiftet bare ytre et par ganger, og det har gått fint det.

Du kan nok treffe veldig godt med opprinnelig lengde på stag, om du er svært nøye. Men det er små toleranser mellom veldig bra og ræva på forstilling. Då slik EC sier, ta en 4-hjulskontroll.

Jeg husker ikke helt på E39, men på E70 så er det rimelig piss å skifte innerste stag kontra ytterste stag. Det var så mye ekstra at jeg ikke orket å skifte indre på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler jeg har jobbet på, har hatt litt småkrøkkete tilkomst til indre endeledd, om du ikke har bilen på bukk. På den annen side. Det er også ganske vanlig at indre og ytre sitter ekstremt godt sammen. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, vil ta hjulstillingskontroll som dere sier og prøve meg på selv å kun bytte ytre stag/ledd.

Noen som har noen how2 på hvordan ytre stag demonteres/monteres på det indre, er jo litt redd for det @*MrB* skriver at de sitter som støpt sammen. Jeg har verktøy så jeg skal kunne løsne selve endeleddet. Har selv byttet alle stag og foringer foran for noen år siden, bortsett fra styrestag.

Er det lettere å bytte hele så gjør jeg det.

 

Ser jo ganske greit ut på denne videoen å bytte den ytre delen, de første 2 minuttene: 

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er helgens bytte utført, glad jeg tok begge sider når jeg først hadde fått låne en Quick Jack (brukte anledningen til å sette på vinterhjul på søndagen)

20211106_112338.thumb.jpg.b6721dcd448cf79276864013e43f04fa.jpg

Høyre mansjett var i tillegg sprekt, så var greit å bytte hele styrestaget og ikke bare det ytre.

20211106_122217.thumb.jpg.1cd61352cb6cc07072d2ec2175f56611.jpg

Høyre side

20211106_122201.thumb.jpg.7a60ec2d3936347eb56eb2b60eb38d97.jpg

Venstre side, hel mansjett

20211106_120023.thumb.jpg.222314992001fea903d42bb0954abdb0.jpg

Løsne mutter på toppen

20211106_121406.thumb.jpg.b4faa320e5f112b8e62beb7ba84d5d1a.jpg

Uten denne ville jeg ikke fått den løs, satt som et lite helv...

20211106_120826.thumb.jpg.e8482acd08a87b52454d67af81f2a729.jpg

Gikk greit å løsne indre del

20211106_121753.thumb.jpg.e5b347b8a78a26b33be43c48165b42f2.jpg

Godt med ny på begge sider, traff vel med +/- 1 mm
20211106_154011.thumb.jpg.44baac842e6f4c8dcec8c7e2eeee62ad.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin liten DIY der. Hjelper mye å få bilen på bukk, slik at man kan vri hjulene fritt, samt tar ut mest mulig spenn i ting.

 

En klassiker er ytre kule, der låsemutteren har en tendens til å stritte imot om ikke gjengen er bra/ren nok. Da er du dømt til å feile, og må frem med kutteverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...