Gå til innhold

Hjelp til koding av EGR n47!

Dan Johan Borge
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, det der er ikke korrekt/komplett.

Videre antar jeg du ikke mener at @Dan Johan Borge skal kjøpe Winols for 1500eur (billigste)? Og et master verktøy for 1500-3000eur? Med andre ord snakker vi om piratkopier, og håper moderator slår hardt ned på dette.

Til trådstarter, gå til en "tuner" - eller en faktisk tuner. De fleste kan fikse dette. Det blir også mye billigere og mindre risikofylt enn alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt helt enig med deg :)

I praksis så er det dog noe forskjell på EVC, CMD, Alientech etc og... BMW AG. Både i robusthet og reelt tap av piratkopiering. Hvis du piratkopierte G30 og solgte en "identisk" for 10% av prisen på andre siden av vegen for BMW forhandleren så ville sammenligningen stått seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åndsverkloven

§ 26. Kopiering til privat bruk

Når det ikke skjer i ervervsøyemed eller på grunnlag av et verk som er gjengitt i strid med denne loven, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke brukes i annet øyemed.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å
b.    fremstille digitale eksemplar av datamaskinprogram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke tillatt å bruke noe som helst av software for diagnose og koding som dere alle bruker og deler på dette forumet, inkludert tjenester som Newtis. Alt er brudd på den samme opphavsretten som du påberoper deg på vegne av software du antakelig benytter i din virksomhet.

Mange av dere tenker jeg startet selv med en piratutgave, og anskaffet en ekte lisens da dere hadde fiklet en del med den og blitt flinke nok til å hjelpe andre og gjøre en næring av det. Sånn sett kan kanskje piratutgave ses på som en "studentlisens"?

Så utbredt som denne praksisen er, over hele verden, stadfestet av flere generasjoner, så er det vel egentlig ingen som ser på dette som noe umoralsk. Det er vel heller lovverket som er i utakt, tilpasset næringsinteresser istedenfor det moralske grunnlaget som en lov skal ha.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lysken Enkelte har åpenbart store problemer med forskjellen på "mitt" og "andres", men å greie å mene at man samtidig har "det moralske grunnlaget" på sin side når man regelrett stjeler fra tross alt ganske små origanisasjoner drevet av ildsjeler er smått utrolig.

Du får legge ut kontaktinfo her, så kan jeg sikkert tipse EVC om "studentlisensen" din, så kan de sjekke at du har siste versjon og sånn ;)

Jeg vet forøvrig heller ikke hvem du referer til som "dere" - men jeg har ikke begynt noe som helst med stjålet programvare. At mange "begynner sånn" ja, det stemmer. Problemet er at programvare eller ikke er feil ende å begynne i, og det ser man på resultatet av disse "tunerne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...