Gå til innhold

Hjelp til fjerning av vanskelig dyse..

PuppeJens
 Share

Anbefalte innlegg

Hei på deg! Har en e46 330XD 2002, i den står det en M57 motor. Skal bytte toppdekselpakninga da den lekker, og da må dysene ut.
De fem første gikk relativt lett, uten nevneverdige problemer. Så var det den siste... Viser seg at den stod ganske bom fast.
Har dynka den i rustløser, prøvd med brekkjern(så voldsomt som jeg turte) og med en ronkestokk fra biltema uten hell.

Ser det er spesialverktøy å få tak i til 3-4k+, det er penger jeg har lite lyst til å bruke får å få ut ei dyse, pluss at toppen på dysa må da av, og da må dysa programeres på nytt(?) sånn jeg har forstått.

Er på tur til å gi opp, så da spør jeg dere her om noen har et tjuvtips å komme med som kan hjelpe meg?

Har lagt ved noen bilder.

IMG_20211130_190315.jpg

IMG_20211130_190305.jpg

IMG_20211130_190149.jpg

IMG_20211130_190155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett pipe med forlenger på nippel å vri den frem og tilbake mens du bruke glidehammer.

må for all del ikke bryte den ut mot toppdeksel, det sprekker lett.

påregn lett fresing av anleggsflate, og du må ha nye kobberskiver 

og da mener jeg originale i rett dim, ikke noen som "passer" fra et biltemasett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utstyr til å sette på når man tar av toppen og glidehammer som passer der, om du bor i nærheten av Gjøvik. Du bør nok budsjettere inn en ny (brukt?) dyse der uansett, sånn i tilfelle. Jeg tror at stroppen din tar ut mye av krafta ved å flekse og at en god hammer som skrus rett i dysa løser det greit. Steg to blir forresten å få ut kobberskiva som kan sitte inne noe jævlig også. Jeg fresa litt etterpå sjal, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Korleis du har tenkt å få av toppen uten å ta dysa først? 

Har du prøvd tipsa over?  Hva mere har du prøvd? 

Når det gjelder handjagere så blir det berre ball med alt som har slark og dødgang, det blir som å lage bits av treverk. Du sitter igjen med brøkdel av slaget. Lag en adapter, gjengestang rett i denne og rett i handjager. Kommer den ikke? Ikke slå raskere/hardere, få på mere vekt på draloddet. når elglydene kommer så begynner du å nærme deg. 

Er panseret i vegen? hiv det til helvete. napp dysa, bytt pakning ferdig arbeid. Ikke alle dyser som liker handjagere, men det er mye bedre med 2 harde effektive rykk en 2000 som ikke tar den. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panseret kan ikke stå i vanlig åpen posisjon om man skal ta den innerste med en glidehammer, riktig som hsd skriver.

@hsd: han mener nok ta av toppen på dysa for å komme til de gjengene som er på innsiden, ikke motortoppen.

Jeg tror den skal funke om du ikke mister noen av de små delene og skrur den sammen riktig igjen, men har ikke prøvd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...