Gå til innhold

xDrive klikkelyder


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens, 

Nå som det har lagt seg litt snø i området så fikk jeg mulighet til å se hva xDrive hadde å si på F07-en jeg kjøpte i høst. Det var egentlig litt tilfeldig da jeg svingte inn på en glatt parkeringsplass og fikk noen meter med firehjulsdrifting (piggfritt på snø/isholke biter ikke mye).

Jeg kjenner at den trekker på alle fire i alle fall, men det var noe som plaget meg allikevel; en klikkelyd fra foraksel. Dette minner meg om forhjulstrekkere med dårlige drivknuter når du svinger maks. I mitt tilfelle så hadde jeg nesten ikke sving og det var reelt sett ingen belastning på denne holka, akkurat som lyden kun kom når forhjulene ikke hadde grep. Jeg prøvde litt forsiktig å fremprovosere dette på turen videre (på snøslaps), men uansett sving og belastning så fikk jeg ikke frem denne lyden, men da hadde jeg ikke slipp på alle hjulene.

Jeg vet ikke om dette har vært sånn så lenge jeg har hatt bilen eller ikke, for noe firehjulsslipp har ikke vært aktuelt å få på normalt sommerføre uansett. Det er i alle fall ikke mulig å høre noen ulyder ved moderat sving og litt beskjedent pådrag eller maksimal sving og normal kjøring, så det virker litt rart om det skulle være drivknuter (?). Skulle ha testet dette litt mer på en glatt plass, men å gjøre noe slikt i området her fører kun til førerkortbeslag siden onkel blå lurer rundt enhver busk for å ta noen som "ikke har kontroll på bilen"..

Er det noen som har litt erfaring med xDrive som kanskje har noen tips? Håper ikke det er drivakselbytte som er løsningen, for da tror jeg det blir styr med reklamasjon mot forhandler. Har kjørt bilen ca. 5000 km etter kjøp og den har gått 175k.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der fant du en video ja - har lett uten hell. Men ja, kan nok tenkes at den lyden stemmer. Jeg har ikke hørt hvordan "min" lyd er på utsiden, men vil anta at dette er det samme. Hmm, vel da tyder det på drivaksler da 😢

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bayerfun skrev:

Se der fant du en video ja - har lett uten hell. Men ja, kan nok tenkes at den lyden stemmer. Jeg har ikke hørt hvordan "min" lyd er på utsiden, men vil anta at dette er det samme. Hmm, vel da tyder det på drivaksler da 😢

 

Ikke morsom lyd det der. Men er sikkert noen her inne som har gode forslag på løsninger på dette med drivaksel bytte :) @Saltkjelen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SI B34 08 14:  Ticking Noise from Front Axle When Cornering

Dette er en bulletin om klikkelyder når man kjører i sving. Denne lyden kommer såvidt jeg vet når man har flytende bremser og kommer av at bremseskive ikke ligger skikkelig an mot navet. De tar av bremseskiva og pusser anleggsflate med 80 papir, så rengjør de flaten på navet før dette blir satt sammen igjen. Ingen smøring.

Jeg hadde forøvrig klikkelyd på min F01 som kom av dårlige ytre mansjetter foran.  Bavaria byttet mansjettene og pakket med ny grease og lyden forsvant. Dette er flere år siden og det er fremdeles ingen ny lyd.  Jeg kjørte noen uker med denne lyden så drivaksel ryker ikke nødvendigvis med en gang. Dette sa de også på Bavaria da jeg spurte om jeg måtte parkere bilen mens jeg ventet på verkstedtime men det var ikke nødvendig sa de til meg.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke direkte ukjent at de originale drivakslene begynner å lage (u)lyd. Jeg kunne ikke se noe galt med drivakslene mine (bilen over i filmen), men nye drivaksler var i alle fall løsningen. Kjørte på med drivaksler fra Spidan, og det er helt lydfritt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hpi skrev:

SI B34 08 14:  Ticking Noise from Front Axle When Cornering

Dette er en bulletin om klikkelyder når man kjører i sving. Denne lyden kommer såvidt jeg vet når man har flytende bremser og kommer av at bremseskive ikke ligger skikkelig an mot navet. De tar av bremseskiva og pusser anleggsflate med 80 papir, så rengjør de flaten på navet før dette blir satt sammen igjen. Ingen smøring.

Jeg hadde forøvrig klikkelyd på min F01 som kom av dårlige ytre mansjetter foran.  Bavaria byttet mansjettene og pakket med ny grease og lyden forsvant. Dette er flere år siden og det er fremdeles ingen ny lyd.  Jeg kjørte noen uker med denne lyden så drivaksel ryker ikke nødvendigvis med en gang. Dette sa de også på Bavaria da jeg spurte om jeg måtte parkere bilen mens jeg ventet på verkstedtime men det var ikke nødvendig sa de til meg.

Interessant. Jeg skal sjekke den bulletinen, men jeg tror nok ikke det er dette som er problemet her. Det er som Saltkjelens video at dette mest trolig er drivakslene ut fra symptom, forhold og lyd. Nå har ikke jeg inspisert mansjettene på min bil, men ville da tro Bavaria hadde kommentert det om det var sølt grease ut av de når jeg hadde den inne hos de for noe bremsejobb foran for noen få uker siden. Det skal også sies at det bare er noen få måneder siden denne var i Bavarias eie.

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er ikke direkte ukjent at de originale drivakslene begynner å lage (u)lyd. Jeg kunne ikke se noe galt med drivakslene mine (bilen over i filmen), men nye drivaksler var i alle fall løsningen. Kjørte på med drivaksler fra Spidan, og det er helt lydfritt nå.

Da vet jeg i alle fall at det ikke er håpløst mtp. pris på disse akslene. Spidans drivaksler hadde langt mer spiselig pris enn de originale :)

Vet uansett ikke hvor fort jeg må/bør gjøre noe med dette. Hvor lenge var dine slik før du byttet, @Saltkjelen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...