Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, sveigis skrev:

Tenker at valg av denne her ,er et godt valg .

Jeg liker detaljene her som gjør at den er hel ved 😊

Takk ja er veldig fornøyd med den. Finner litt rustbobler i karosseri når jeg kikker rundt, men totalt sett skal den da være i grei stand.. Og takk :)

18 minutter siden, sveigis skrev:

Er ikke så lett å finne e36 i god stand ,men nå skal sant sies at for meg så ser det lettere ut å skaffe en cab til en grei penge som er fin kontra coupe eller sedan .

Men sånn er det med e30 og .

Her betaler man kokain for enkelte og fair pris for cab.

Altså jeg synes det virker slik at det finnes E36 cab i god stand som ikke koster skjorta, men da er det som regel 318i. Skal man ha 320i/325i/328i cab i grei stand med en del km igjen på klokka, koster det fort litt og er ikke lett å finne. Iallfall ikke innenfor Norges grenser, her er ofte div E36 ihjelkjørt har jegcinntrykk av. Noe som er litt synd da det er bra biler som fortjener litt respekt

Skjønner ditt inntrykk er at cab i grei stand til en grei pris er lett å finne men iallfall innenfor Norges grenser er det stort sett som sagt 318i. Om det er en billigere feks 320i cab på Finn, kan du være rimelig sikker på at det er noe som må fikses på den eller noe, da prisen på bensinsekser i E36 cab i god stand er på vei opp.. Tror jeg :)

Og ang coupe, med "soltak", er jo kult. Coupe uten det ser liksom feil ut, men kan skjønne noen liker det.. Skulle jeg hatt coupe måtte den hatt dette. Og sedan (feks E36) er jeg ikke særlig gira på, alle bilene jeg har hatt har hatt to dører så tenker ikke starte noen ny tradisjon med E36 sedan.. Skulle jeg hatt sedan hadde det blitt feks E34 da de ser veldig naturlige ut med fire dører.. Og er flotte biler

Men ser jo feks på Mobile at prisen på feks coupe er skyhøy sammenliknet med tilsvarende cab, dette gjelder også 320i/325i/328i. Så du har helt rett i det selvom jeg personlig synes det blir feil da cab også burde være ettertraktet selvom kjøreegenskaper har måttet vike for cruise egenskaper og det faktum at taket mangler

 

29 minutter siden, sveigis skrev:

Uansett så må du legge ut bilder av det du skal gjøre og prosessen videre her .

Tekst er greit men vi liker bilder og av det som gjøres .😊

Håper å oppdatere med bilder når jeg etterhvert får gjort noe med bilen.. Er egentligvikke særlig god til å lage slike worklogs, men det går nok bedre etterhvert så bare hold ut i starten så blir det nok bedre etterhvert :)

Jeg skjønner det, er liksom ikke det samme å bare skrive om at man feks restaurerer felger, som å supplere med bilder som illustrerer hva man gjør.. Så vil gjøre det jeg kan for å holde liv i denne tråden og oppdatere etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Marius2002 skrev:

Kos deg med E36 cab! Den er stadig på "I want"-lista mi. 😎

Det skal jeg, tenker at første tur med hardtop av og softtop nede vil bli veldig spesiell da dette er noe jeg har "drømt om" som man sier i mange år, det føles fortsatt helt sykt at jeg har en E36 cab med riktig fargekombinasjon stående i garasjen, en E36 som er min

Ang at verdi på cab vs coupe/sedan er lav, det skjønner jeg ikke helt da det jo er flotte biler som, selv med standard støtfangere, ser veldig eksklusive ut. Og som jeg nevnte i forrige post og har diskutert her tidligere, man kjøper ikke cab for kjøreegenskaper. Man kjøper cab for å cruise, og da er ikke stivt chassis/karosseri og harde dempere noe som har noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo skrevet ganske omfattende vedr. hvorfor jeg liker E36 cabriolet med en av de små rekkesekserne og manuelt gear, men hvis man også inkluderer en bil som Honda NSX i nogenlunde god stand ville jeg ganske sikkert ha valgt denne fremfor BMW'en. NSX'en er en sportsbil på nivå med Ferrari 328/348 og stiller derfor flere klasser opp i forhold til E36 (for å si det forsiktig). Corvette C4 gir sikkert mye effekt for pengene og ikke minst en klassisk stor og selvpustende V8 motor, men har ellers etter min mening lite å stille opp med i dette selskapet.

Da Honda NSX kom på markedet i 1990 revolusjonerte den markedet for mer påkostede og dyre sportsbiler. Både Porsche og Ferrari måtte tilbake til tenkeboksen og resultatet ble modellene 993 (911) og F355 - som begge var kraftige oppgraderinger i forhold til forgjengerne 964 og 348. Allikevel er den originale NSX langt på vei en bedre og mer utviklet sportsbil enn både 993 og F355 som begge kom på markedet i 1994.

Briten Gordon Murray, som utviklet den legendariske McLaren F1 med en selvpustende BMW S70/2 V12 motor på 6,1 liter og massive 627 HK samt 650 Nm (og kom på markedet i 1992), sa om NSX at det først og fremt var den bilen som inspirerte ham til å utvikle F1 som den ble.

Poenget her er naturligvis at vi snakker Porsche 993, Ferrari F355 og McLaren F1 når vi snakker om Honda NSX. Så bra er denne sportsbilen og dette sier ikke så rent lite. Vi er i et helt annet univers enn E36 (sogar M3) og ikke minst Corvette C4.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har jo skrevet ganske omfattende vedr. hvorfor jeg liker E36 cabriolet med en av de små rekkesekserne og manuelt gear, men hvis man også inkluderer en bil som Honda NSX i nogenlunde god stand ville jeg ganske sikkert ha valgt denne fremfor BMW'en. NSX'en er en sportsbil på nivå med Ferrari 328/348 og stiller derfor flere klasser opp i forhold til E36 (for å si det forsiktig). Corvette C4 gir sikkert mye effekt for pengene og ikke minst en klassisk stor og selvpustende V8 motor, men har ellers etter min mening lite å stille opp med i dette selskapet.

Altså nå handler det litt om at jeg ikke har 400K+ å bruke på en fin NSX også. Og jeg hadde nok hatt denne caben uansett om jeg hadde vært milliardær da jeg liker E36 cab veldig godt. Men jeg hadde nok hatt flere biler, og en bra Honda NSX hadde nok vært én av dem. Jeg hadde nok ikke valgt NSX bort til fordel for caben eller motsatt

Jeg er også klar over at NSX er noe høyere rangert enn E36, det jeg gjorde var å nevne flere biler jeg liker. Og for nå, med min økonomi så er jeg veldig fornøyd med at jeg endelig har en E36 cab. Siden jeg så min første Honda NSX i 2010 og prøvesatt i en i 2020, har jeg drømt om en dag å eie en. Det er utrolig flotte biler, både pre 97 NA1 og 97+ NA2 (med manuelt gir). De tidlige NSXene er jo (snart) veteranbiler nå

Og ang Corvette C4, iallfall med LT1 motoren fra 1994+ (etter optispark-problemet ble utbedret), er nok kanskje ikke de sprekeste bilene det heller men jeg liker dem. Må jo ha manuelt gir. Skjønner og vet dog at satt opp mot hverandre så er feks NSX og Corvette C4 to vidt forskjellige biler. NSX kom da feks aldri originalt som cab, men er jo noen ombygde rundt forbi

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab OK, da misforsto jeg. Jeg trodde at du før du kjøpte E36'en vurderte å kjøpe en Honda NSX eller en Corvette C4. Jeg tenkte kort at dette er helt forskjellige biler som stort sett intet har noe med hverandre å gjøre, men dette var du klar over. Fint nok og igjen så er en fornuftig E36 320i cabriolet en veldig fin klassisk BMW som jeg gjerne skulle hatt i dag :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg trodde at du før du kjøpte E36'en vurderte å kjøpe en Honda NSX eller en Corvette C4

Ja altså du har 50% rett da jeg var veldig nære å hente meg en '95 manuell Corvette C4 - Polo Green med Light Beige interiør og beige topp, men så kom noe i veien og det ble ikke slik. Nå i ettertid er jeg egentlig glad for det, for hadde jeg hatt den Corvetten nå, så hadde jeg nok ikke hatt E36en og ikke vært medlem her på Bimmers.. Også tenker jeg i tillegg at Corvetten kommer nok senere en gang

En fin '93-'95 Corvette C4 med LT1 motoren / ZR1 med LT5 eller en flott '96 med LT4 motoren er absolutt også drømmebiler for meg. Coupe/ targa eller cab er ikke noe lett valg når det gjelder ikke-ZR1 C4 men heller litt mot cab der også egentlig.. Selvom kjøreegenskapene sikkert er milevis unna en bra C4 coupe, så liker jeg '93-'96 C4 cab veldig godt

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig ikke sansen for Corvette før vi snakker om C6/C7 og aller helst C8, men dette er en helt annen konstruksjon enn de tidligere variantene. Eldre Corvette modeller tenker jeg at ligger så langt tilbake rent teknisk i forhold til sammenlignbare andre muskelbiler fra f.eks Europa (f.eks BMW's M-modeller) at det blir nesten helt håpløst å sammenligne.

Når dette er nevnt har eldre Corvette modeller sannsynligvis flere smiles pr. miles poeng relativt til prisen enn f.eks BMW's M-modeller. De har definitivt ikke like bra kjøreegenskaper som M-modellene, men en stor og kraftig V8 motor kompenserer utvilsomt for veldig mye og ikke minst er en slik motor utrolig morsom å kjøre til daglig og på alminnelige veier. Jeg kan derfor uten videre forstå hvorfor noen liker disse bilene, men jeg har allikevel litt behersket interesse. Jeg er i denne sammenhengen veldig fokusert på hva som gjør f.eks BMW's M-modeller og Porsche så bra og da faller Corvette helt igjennom.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har personlig ikke sansen for Corvette før vi snakker om C6/C7 og aller helst C8, men dette er en helt annen konstruksjon enn de tidligere variantene. Eldre Corvette modeller tenker jeg at ligger så langt tilbake rent teknisk i forhold til sammenlignbare andre muskelbiler fra f.eks Europa (f.eks BMW's M-modeller) at det blir nesten helt håpløst å sammenligne.

Jeg respekterer din mening om Corvette, Fredrik. Selv så liker jeg best C4 og litt C5. Jeg ser ikke helt den store interessen for de nyere Corvettene da de ikke har like mye "personlighet" som de eldre modellene. Klart, de nyere er mye mer hi tech og har mer duppeditter enn de eldre bilene. Men selv så liker jeg best det "simple" slik. Jeg har egentlig liten eller ingen interesse av de fleste nyere biler..

Å sammenlikne eldre Corvette og BMWs M-divisjon blir vel litt som å sammenlikne epler og appelsiner. Og Porsche.. Jeg vet ikke helt hva Porsche har i denne samtalen å gjøre, men som sagt selv så har jeg ikke mye til overs for nyere biler, da ei heller nyere BMW M-modeller. Skjønner dog at folk liker de bilene, og noen av dem ser helt greie ut. Men kunne aldri eid en selv. Da foretrekker jeg ei '93-'96 Corvette hvilkensomhelst dag i uka

Men det er jo bra man har forskjellig smak og ikke er helt like, hadde vært kjedelig om alle kjørte rundt i akkurat samme biler. Da hadde ingen skilt seg ut, slik som jeg liker å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Og Porsche.. Jeg vet ikke helt hva Porsche har i denne samtalen å gjøre, men som sagt selv så har jeg ikke mye til overs for nyere biler, da ei heller nyere BMW M-modeller. Skjønner dog at folk liker de bilene, og noen av dem ser helt greie ut. Men kunne aldri eid en selv. Da foretrekker jeg ei '93-'96 Corvette hvilkensomhelst dag i uka

Vel, snakker vi om Corvette C4 ble den produsert i perioden 1984-1996 og dette sammenfaller ganske bra med den samtidige Porsche 928 (1977-1995) som jeg har hatt i form av 928 S. Begge bilene har en stor V8 motor, bakhjulstrekk og kun to dører (altså coupé, GT etc. type bil). Min 1980 928 S hadde en 4,7 liter V8 motor på 300 HK og 385 Nm. Altså vesentlig mer effekt (hvis vi ser bort fra dreiemomentet) enn samtidige standard V8 motorer til Corvette tiltross for et sylindervolum på hele 5,7 liter. Porschen hadde en topphastighet på 265 Km/t (noe som var mye på begynnelsen av 80-tallet) og senere varianter på 90-tallet hadde en topphastighet på hele 295 Km/t. Porschen hadde også en tidlig utgave av firehjulsstyring (den såkalte Weissach-akselen) og hadde derfor temmelig bra kjøreegenskaper til å være en såpass (for tiden) tung bil (1450 Kg - omtrent det samme som C4, hvilket er veldig lett i dag for tilsvarende biler).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Vel, snakker vi om Corvette C4 ble den produsert i perioden 1984-1996 og dette sammenfaller ganske bra med den samtidige Porsche 928 (1977-1995) som jeg har hatt i form av 928 S. Begge bilene har en stor V8 motor, bakhjulstrekk og kun to dører (altså coupé, GT etc. type bil). Min 1980 928 S hadde en 4,7 liter V8 motor på 300 HK og 385 Nm. Altså vesentlig mer effekt (hvis vi ser bort fra dreiemomentet) enn samtidige standard V8 motorer til Corvette tiltross for et sylindervolum på hele 5,7 liter.

Ja Corvette C4 ble produsert fra '84-'96 men LT1-motoren kom først i '92/'93. Som jo er en litt annerledes motor enn den som var tidligere, L98. Fra '92-'93 var det som sagt dette Optispark-problemet med LT1, som gjorde man ikke måtte være nær vann med den.. Porschen din ville vel feid gulvet med en '95 Corvette cab, men det tar jeg ikke så tungt, liker de bilene godt fortsatt

Men så har vi jo ZR1 med LT5 motoren, som er noe sprekere enn LT1. Disse er også litt bredere over hekken, og det er div andre kjennetegn på en ZR1 vs "base model". ZR1 som for meg er interessant er de fra '93-'95, selvom produksjon av dem startet i '90. Det er veldig flotte biler og de begynner vel sånn smått å stige i verdi?

I '96, og kun i '96, så var det en motor som fikk navnet LT4. Denne satt kun i bilene med manuelt gir. De med automat fikk LT1. Men ettersom LT4 er "Grand Sport"-motoren er nok denne noe heftigere enn de tidligere LT1. Jeg har ikke så mye annet enn teoretisk kunnskap om LT4, men det virker å være en solid V8 det også

13 timer siden, Fredrik skrev:

Porschen hadde en topphastighet på 265 Km/t (noe som var mye på begynnelsen av 80-tallet) og senere varianter på 90-tallet hadde en topphastighet på hele 295 Km/t. Porschen hadde også en tidlig utgave av firehjulsstyring (den såkalte Weissach-akselen) og hadde derfor temmelig bra kjøreegenskaper til å være en såpass (for tiden) tung bil (1450 Kg - omtrent det samme som C4, hvilket er veldig lett i dag for tilsvarende biler).  

Det er det Weissach er ja :P

Men skjønner du har mye teknisk kunnskap så jeg skal ikke diskutere dette videre da mitt språk når det gjelder dette sikkert er litt begrenset.. Men det er artig å lære litt

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så oppdaget jeg nå at det står at bilen er Boston Green, på venstre dempertårn. Dvs at info jeg har postet tidligere om at ikke det var noen klistremerker på dempertårn var uriktig

 @Rune-K - Jeg har testet denne piggen som låser "bensinlokket", og den fungerer som den skal. Den er "på" når bilen er låst, og "av" når bilen ikke er låst. Fjærbelastningen på selve lokket fungerer, da det ligger greit mot karosseriet når bilen ikke er låst. Det "flagrer" ikke

De gangene jeg hadde problemer med denne har jeg vel låst bilen uten å tenke over det og da har jo piggen også vært i "låst" posisjon.. Noe som gir perfekt mening nå som jeg har sjekket det :P

Så det er ikke noe galt med "actuatoren" der heller, og det er jo litt greit. Men vet hvor alt er nå om det må byttes senere 👍

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

De gangene jeg hadde problemer med denne har jeg vel låst bilen uten å tenke over det og da har jo piggen også vært i "låst" posisjon.. Noe som gir perfekt mening nå som jeg har sjekket det :P

Velkommen i BMW verdenen. Dette er jo selvfølgeligheter som vi ikke tenker på, har jo vært slik i vertfall siden E12 kom. Jeg har vel tenkt at alle biler er slik men det er de åpenbart ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette er min første E36 (første BMW) så tenker jeg at jeg bruke denne til å lære og bli kjent med merket også. Så det er en av grunnene til at denne tråden er i BMW-prosjekter. Det er jo ekstra gøy å holde på å mekke litt eller fikse litt når bilen er noe spesiell

Ok så har jeg kikket litt gjennom interiøret på bilen nå, og her er en foreløpig arbeidsliste, poster den her så kan jeg merke av etterhvert som jeg får gjort tingene.. Det er egentlig mer enn jeg trodde i begynnelsen men det er jo bare gøy å gjøre bilen bedre. Delene er ikke lette å få tak i til en grei pris, men tenker at med litt is i magen så løser det seg til slutt

Nå er ikke denne listen like avansert og fyldig som mange andres, men det blir nok fylt på mer etterhvert som jeg oppdager det. Så håper jeg at noen har glede av å følge med på mine opp- og nedturer med min BMW E36

 

• Venstre "kick panel" foran Skaffet

• Knapp til hanskerom Skaffet

• Emblem bak Skaffet

• Sigarettenner Skaffet

• Alle blinklys orange

• Steinsprut i frontruten

• Headliner i hardtop løst

• Rustspots, ordnes til våren

• Dør hanskerom heller mot venstre

• Høyttaler venstre side

• Kilometerteller halvveis defekt

• Vindu opp/ned-bryter koblet feil

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner mer på en bil som er 25 år gammel så må du være fornøyd. Ser jo ut som at mesteparten fortsatt er lagervare hos BMW også, da spørs det bare hva du er villig til å betale. Knappen til hanskerommet var ca. 50 kroner. Det andre kostet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...