Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, Bimmers. Jeg er en fyr på 31 år fra Kristiansand som liker BMW. Starter tråden i dette underforumet da jeg tenker å bruke den som en worklog ved general maintenace og andre ting som dukker opp så jeg kan sjekke her når hver ting ble gjort. Håper det er greit, da det egentlig ikke er en ren showoff-tråd. Rengjøring av skinninteriør og 50/50-bilder er noe jeg ser frem til å lage, da det er min første bil med skinninteriør. Så det skal bli bra :)

Jeg hadde lenge hatt lyst på en BMW, men det passet liksom aldri. Men i bakhodet har det alltid vært denne tanken om en BMW. Før jeg registrerte meg, fulgte jeg med på enkelte tråder her inne, alltid artig å se hva folk finner på med bilene sine og hvor mye de tydeligvis setter pris på å eie dem (Feks den røde E36en til BjornarHS med røde skinnseter er også en veldig flott bil)

Når jeg først skulle ha BMW da, så stod valget mellom noe slitt E34 (altså ikke superdyr), og E36 (Cab eller coupe i god stand). Kriterier bestod for det meste i manuelt gir, bakhjulstrekk, rekkesekser og skinnseter. En bonus var om bilen var mørkegrønn eller mørkelilla med beige interiør, da jeg synes det er veldig fint. Så dukket denne E36en opp (for andre gang faktisk) og jeg måtte ha den. Så slik ble det, jeg ringte bort og etter noen dager var jeg på toget bort

Som jeg skrev i en annen tråd oppdaget jeg først etter jeg hadde hentet den hvor sjeldent Boston Green med beige interiør er (altså, noen er det jo men det burde da vært mange flere, er jo en veldig flott kombinasjon). Interiøret har fargekoden P8SN og er altså Sand Beige. Noe jeg synes er veldig kult med interiøret er at dashbordet også er en annen farge enn standard sort, når det er rent er det veldig fint. Så det var jo en bonus

Felgene som står på bilen nå er vel Style 6, tror jeg, og jeg har noen Style 13 klare til sommeren. Begge disse settene er sølvfarget, og en ting jeg tenker bilen trenger er altså noen gullfargede felger, gjerne Style 68. Disse er da planen å pulverlakkere i antakeligvis RAL1036, som er Pearl Gold. Noe som rimelig sikkert vil passe meget bra til denne mørkegrønne bilen. Jeg er ikke interessert i feks senking og modifisering av paneler på den, tenker jeg vil holde den så original som mulig

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var tråden ja og denne så meget fin ut ,ikke minst fine planer 😊

Og fargen er jo topp 3 for min del her.

Om du steller godt med denne ,vil denne gi deg mange smil om munnen og glede lenge .

Ser forøvrig du bor i Kr sand ,det betyr at vi bor like i nærheten av hverandre så til våren må vi møtes .

Har hatt besøk av flere Bimmers folk her hos meg ,ikke minst er mye sammen med @Fredrik 90 og vet han og liker folk med samme interesse 😊

Liker forøvrig at du skal holde denne i org stand mer eller mindre ,selv om low e36 med fete hjul er digg.

Men de er der nok av i bøtter og spann.

Her skal det følges .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og Gratulerer med et nydelig eksemplar av en e36. Flotte cab’er dette:)

Hærlig farge kombo, kler denne grønnfargen utrolig godt, og flott at du fant en med beige skinn interiør. Noe annet enn alle sorte som er rundt om.

At du velger å holde bilen orginal er et kjempe pluss hos meg, selv om moderat senk er OK. Blir  å følge med på denne videre på tråden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott første BMW!

E36 har jeg hatt flere av, også cab. Mitt eksemplar var en 96’ 320i i orientblå, med grå sportskinn stoler.

Disse gir godt med kjøreglede, skaff deg etterhvert et vindskydd, fjerner mye uønsket turbulens i nakken.

Fargene på bilen er flott, at den skal holdes original er også hyggelig! 
Er det elcab? Hvordan fungerer isåfall denne?

Og hva med plastbakruta?

Kos deg med bilen og skynd deg sakte, så blir det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

Her var tråden ja og denne så meget fin ut ,ikke minst fine planer 😊

Og fargen er jo topp 3 for min del her.

Om du steller godt med denne ,vil denne gi deg mange smil om munnen og glede lenge .

Ser forøvrig du bor i Kr sand ,det betyr at vi bor like i nærheten av hverandre så til våren må vi møtes .

Har hatt besøk av flere Bimmers folk her hos meg ,ikke minst er mye sammen med @Fredrik 90 og vet han og liker folk med samme interesse 😊

Liker forøvrig at du skal holde denne i org stand mer eller mindre ,selv om low e36 med fete hjul er digg.

Men de er der nok av i bøtter og spann.

Her skal det følges .

Fant ut jeg kjørte bilen ut i dag likevel (selvom det var kaldt) for å ta bilder og offisielt starte medlemskapet mitt her med bilder av egen bil. Så tråden dukket opp litt tidligere enn jeg egentlig hadde tenkt :)

Tenker å prøve å ta vare på denne ja, den skal bare få bra deler, ikke noe billige deler som ser ut som originalen her nei... Så håper jeg den vil trives i mitt eie

Ja det hadde vært utrolig kult å møtes til våren, altså bare å se den grønne E34en din med egne øyne (kommer nok til å spørre om å prøvesitte i førersetet), det vil være veldig kult.. Ja også håper jeg da på en trivelig bilprat in real life med the man, the myth, the legend :D

Mener jeg så at Fredrik90 kjørte den blå 535i'n din til vinterlagring, om jeg ikke husker feil? Det er jo sprekt gjort, jeg liker egentlig ikke å la andre kjøre bilene mine..

Planen er å holde den så original som mulig, jeg vet frontfangeren når det ikke er M-pakke på disse E36ene kan være litt "kjedelig", men jeg liker den egentlig

14 timer siden, Mortenej skrev:

Velkommen og Gratulerer med et nydelig eksemplar av en e36. Flotte cab’er dette:)

Hærlig farge kombo, kler denne grønnfargen utrolig godt, og flott at du fant en med beige skinn interiør. Noe annet enn alle sorte som er rundt om.

At du velger å holde bilen orginal er et kjempe pluss hos meg, selv om moderat senk er OK. Blir  å følge med på denne videre på tråden :)

 

Takk takk, er godt fornøyd med denne. Hadde aldri trodd (ja faktisk..) at jeg skulle finne en i såpass bra stand, med denne fargekombinasjonen.. Noe rustbobler er det jo, og litt lei rust helt foran på panseret på undersiden men totalt sett er den veldig bra

Ja det er et bra poeng, mange E36er med sort interiør.. Selv så var en av tingene at den gjerne ikke skulle ha det, men skjønner jo dem som liker det også. Men dette skiller seg jo ut litt og det er gøy

Ja som sagt, jeg ønsker å holde bilen så original som mulig.. Ikke pga gjensalgs-verdi (tror aldri jeg vil selge denne), men pga det er det jeg liker best også fungerer det jo veldig bra da. Så denne bilen skal ikke få noe unødvendig styling eller overdreven senk. Men respekterer at det er folk som liker det også

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Gratulerer med flott første BMW!

E36 har jeg hatt flere av, også cab. Mitt eksemplar var en 96’ 320i i orientblå, med grå sportskinn stoler.

Disse gir godt med kjøreglede, skaff deg etterhvert et vindskydd, fjerner mye uønsket turbulens i nakken.

Fargene på bilen er flott, at den skal holdes original er også hyggelig! 
Er det elcab? Hvordan fungerer isåfall denne?

Og hva med plastbakruta?

Kos deg med bilen og skynd deg sakte, så blir det bra!

Takk takk, er veldig fornøyd. Hadde aldri trodd at min første BMW skulle bli noe annet enn en 318i, men så dukket denne opp og det ble handel. Veldig gøy :D

Grått sportskinn, blir det P7TH? Er ikke det veldig spesielt også? Er vel vanligvis P8TH (standard seter, tror jeg?) de ble bestilt med når det først var grått interiør, men det er også veldig fint

Ang vindskydd, det har jeg vært veldig på gjerdet med.. Jeg mener jeg vet det har sine fordeler men bilen ser jo mye bedre ut uten det.. Så har tenkt på det men er veldig i tvil

Du mener caben som i softtopen? Den er "elektro-hydraulisk" som jeg ikke egentlig kan noe bedre ord på akkurat nå, og det er jo disse knappene for å få denne opp og ned, og plastbakruta foldes vel greit inn slik at det blir grei.. Men hva tenkte du på?

Ja skal nyte å eie denne.. Og det å skynde seg sakte er faktisk en veldig bra beskrivelse av hva det er lurt å gjøre. Så dette blir bra

Også er det jo hyggelig at noen vil følge tråden da :D

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med veldig flott E36 cab 👍 Det gleder meg å høre at du velger å kjøre original look, det er det så alt for få som gjør med E36. Du er heller ikke alene om å foretrekke standard fronten, blir liksom litt mer ryddig. 

Også er det så givende å høre om folk som lenge har gått med en BMW drøm og som endelig realiserer den...sånt gjør meg oppriktig glad. Så velkommen i BMW verden skal du være, men det er vanskelig å komme seg ut herfra igjen 😂 Einmal BMW, immer BMW som tyskerene sier 😅

Kult at du husker den episoden når jeg kjørte E28en til Sveigis på vinterlagring. Det husker jeg også godt...på både godt og vondt. Vi skulle ned en lang bakke som lå i skyggen, her var det fryst til is selvfølgelig og vi kom i sikkert 70 km/t. Og 20 år gamle TRX hjul bremser ikke godt på is, så å bremse ned der kunne jeg bare glemme 😂😂 Men bra gikk det uansett 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du fått deg en fin bil, begynner å bli langt mellom E36 i god stand. Artig at du har hardtopp selv om jeg ikke tror denne blir mye brukt på vinteren så er det jo bare tøft å ha. Når du først har prøvd åpen bil så blir opplevelsen en helt annen, jeg kjører toppløst så fort det begynner å bli en 5-6 varmegrader.

Helt enig med deg på de blanke blinklysene, det var tøft i noen år men nå bør man få det originalt igjen. Hører du @sveigis. Spesielt baklysene var mindre pene.

Jeg vil anbefale et medlemskap i BMW car club Norway. Da kan du få en bra og billig LMK veteranbil forsikring. Dessuten så sparer du antagelig inn medlemskontingenten første gang du handler deler. Man får som regel mellom 10 og 20% på alle originaldeler fra din nærmeste forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå.... E36 cabriolet med hardtop er jo noe av det fineste som finnes av klassisk BMW design før vi snakker E31. Boston Green lakkfarge er lekkert og ganske spesielt idag. Jeg hadde denne lakkfargen på min 1997 E36 323i sedan i 2001/02. Min bil hadde sort velour interiør (altså oldschool alcantara for de som ikke vet det) og bilen var ellers senket med originalt BMW M-Tech understel. Fantastisk opplegg egentlig og M52B25 rekkesekseren var en drøm av en motor som ytet rundt 190 HK. Bilen var hurtig for sin tid med en akselerasjon 0-100 Km/t ned mot 7,5 sekunder og en topphastighet på rundt 235 Km/t. Det beste var imidlertid lyden fra rekkesekseren og ikke minst hvor bra understelet var på den gangen norske landeveier. Selv med M-Tech understel (senket ca. 10 mm) var bilen både komfortabel og sportslig på samme tid. BMW hadde virkelig fått til dette og det er liten tvil om at akkurat denne oppsetningen viste veien frem mot E46 (som jeg også har hatt). 

Jeg tenker at en original, pen og fornuftig E36 cabriolet i dag med rekkesekser (og hardtop) er noe av det kuleste man kan ha i relasjon til hvor populære disse bilene fra 90-tallet er i dag. En E46 cabriolet i den samme konfigurasjonen er å foretrekke rent kjøredynamisk (og kanskje designmessig), men igjen... E36 cabriolet (og E36 generelt) begynner nå å bli såpass sjeldne at de er interessante og selvfølgelig veldig fine hvis de er originale og fornuftige rent teknisk (altså lite rust og godt vedlikeholdt).    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med veldig flott E36 cab 👍 Det gleder meg å høre at du velger å kjøre original look, det er det så alt for få som gjør med E36. Du er heller ikke alene om å foretrekke standard fronten, blir liksom litt mer ryddig. 

Også er det så givende å høre om folk som lenge har gått med en BMW drøm og som endelig realiserer den...sånt gjør meg oppriktig glad. Så velkommen i BMW verden skal du være, men det er vanskelig å komme seg ut herfra igjen 😂 Einmal BMW, immer BMW som tyskerene sier 😅

Kult at du husker den episoden når jeg kjørte E28en til Sveigis på vinterlagring. Det husker jeg også godt...på både godt og vondt. Vi skulle ned en lang bakke som lå i skyggen, her var det fryst til is selvfølgelig og vi kom i sikkert 70 km/t. Og 20 år gamle TRX hjul bremser ikke godt på is, så å bremse ned der kunne jeg bare glemme 😂😂 Men bra gikk det uansett 😅

Takk takk, jeg er fortsatt "starstruck", om det kan sies om en bil, da det på en måte føles uvirkelig å ha denne stående i garasjen.. Føles egentlig som jeg har oppnådd noe veldig stort, og det er litt artig. Tidligere når jeg har hentet biler har jeg egentlig aldri hatt noe særlig "nerver", men når jeg skulle hente denne var de der skikkelig, så det tenker jeg var en bra ting da denne bilen eller noe tilsvarende er noe jeg har hatt lyst på lenge

Ja jeg tenker at jeg ønsker å holde den så original som mulig, og prøve å bruke bare gode deler som Bosch og Febi. Så satser jeg på noen del år med problemfritt bilhold der jeg bare kan nyte den om sommeren og litt om vinteren.. Altså det er vel en "ungdomsbil" egentlig men jeg tror nok at det er flere litt mer voksne folk også som er interessert i disse bilene.. Særlig de som skiller seg ut litt fargemessig, og ikke er sort, hvit eller grå/sølv

Og takk, som nevnt så er det noe jeg har tenkt på lenge men det har liksom aldri passet før.. Men du har nok veldig rett, når man først har fått skaffet seg en BMW så er det nok ingen vei tilbake, at det er et merke man ender opp med å kjøpe flere av i løpet av livet ja. Så jeg kjenner litt på det og er egentlig veldig enig med disse tyskerne som sier det du nevnte der

Ja jeg husker godt jeg så i tråden at du kjørte E28en, og tenkte hvilket press du måtte føle for å ikke gjøre noe feil der.. Neida, men er jo artig at du fikk gjøre det. Synd med den isen, men litt spenning i forbindelse med uventet føre er jo alltid artig.. 20 år gamle TRX hjul ja, er vel kanskje ikke akkurat det mest naturlige å kjøre med om det kan være glatt, men bra det gikk bra iallfall :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rune-K skrev:

Der har du fått deg en fin bil, begynner å bli langt mellom E36 i god stand. Artig at du har hardtopp selv om jeg ikke tror denne blir mye brukt på vinteren så er det jo bare tøft å ha. Når du først har prøvd åpen bil så blir opplevelsen en helt annen, jeg kjører toppløst så fort det begynner å bli en 5-6 varmegrader.

Helt enig med deg på de blanke blinklysene, det var tøft i noen år men nå bør man få det originalt igjen. Hører du @sveigis. Spesielt baklysene var mindre pene.

Jeg vil anbefale et medlemskap i BMW car club Norway. Da kan du få en bra og billig LMK veteranbil forsikring. Dessuten så sparer du antagelig inn medlemskontingenten første gang du handler deler. Man får som regel mellom 10 og 20% på alle originaldeler fra din nærmeste forhandler.

Takk takk, ja jeg har inntrykk av at de fleste E36 ofte er "ungdomskjørt", "stylet" og ofte generelt bare i dårlig stand. Så å finne en i god stand til en rimelig pris var veldig artig og noe jeg hadde trodd ville tatt mye lengre tid.. Men heldigvis ble det ikke slik, og det ble BMW til slutt. Men har sett flere andre fine eldre BMWer her inne og synes det er fascinerende hvor mye folk brenner for å ta vare på disse.. Også håper jeg at jeg kan være halvparten så dyktig som dere gjennom mitt BMW-eierskap

Ang hardtopen så tankte jeg den var litt kul å ha på på bildene, men den vil nok ikke bli så veldig mye brukt nei. Det er jo absolutt en del som er artig å ha, særlig når den matcher bilen og altså ikke er en annen farge feks. Men lagring av denne er jeg fortsatt i tvil om, føles liksom ikke helt greit å bare legge den på gulvet på et teppe, og virker litt "merkelig" egentlig å skulle ha den på stativ men enn så lenge får den vel ligge på gulvet når den ikke er på

Ang blinklysene, ja, de skal skiftes til orange så fort jeg har mulighet, føler ikke hvite/blanke passer til den grønnfargen jeg har på bilen. Skjønner at noen synes det ser greit ut og at noen farger passer det å ha blanke blinklys til, og det kan se helt greit ut. Men ser frem til å få tak i noen orange, da jeg føler det vil løfte bilen et par hakk

Ang BMW Car Club, det høres ut som en samling trivelige folk og mulig jeg må vurdere det.. Forsikringen jeg har er egentlig nokså grei allerede da.. Men rabatt på deler er aldri feil :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Åååå.... E36 cabriolet med hardtop er jo noe av det fineste som finnes av klassisk BMW design før vi snakker E31. Boston Green lakkfarge er lekkert og ganske spesielt idag. Jeg hadde denne lakkfargen på min 1997 E36 323i sedan i 2001/02. Min bil hadde sort velour interiør (altså oldschool alcantara for de som ikke vet det) og bilen var ellers senket med originalt BMW M-Tech understel. Fantastisk opplegg egentlig og M52B25 rekkesekseren var en drøm av en motor som ytet rundt 190 HK. Bilen var hurtig for sin tid med en akselerasjon 0-100 Km/t ned mot 7,5 sekunder og en topphastighet på rundt 235 Km/t. Det beste var imidlertid lyden fra rekkesekseren og ikke minst hvor bra understelet var på den gangen norske landeveier. Selv med M-Tech understel (senket ca. 10 mm) var bilen både komfortabel og sportslig på samme tid. BMW hadde virkelig fått til dette og det er liten tvil om at akkurat denne oppsetningen viste veien frem mot E46 (som jeg også har hatt). 

Jeg tenker at en original, pen og fornuftig E36 cabriolet i dag med rekkesekser (og hardtop) er noe av det kuleste man kan ha i relasjon til hvor populære disse bilene fra 90-tallet er i dag. En E46 cabriolet i den samme konfigurasjonen er å foretrekke rent kjøredynamisk (og kanskje designmessig), men igjen... E36 cabriolet (og E36 generelt) begynner nå å bli såpass sjeldne at de er interessante og selvfølgelig veldig fine hvis de er originale og fornuftige rent teknisk (altså lite rust og godt vedlikeholdt).    

Ja E36 med hardtop ser jo egentlig veldig greit ut, men sammenliknet med E36 coupe ser det nesten litt kunstig ut, synes jeg.. Men den passer jo fint til bilen utseendemessig og det fungerer jo bra. Så er enig med deg at det er en bra design

E31 ja, det er også en BMW-modell jeg gjerne kunne hatt.. Er veldig fan av vippelykter, så det er jo et stort pluss med dem. Om jeg en gang skal ha E31 har jeg veldig lyst på en 850CSi, tror det er 1510 laget eller noe. Veldig flotte biler. Har sett en Lila Metallic og en Dakar Yellow på Mobile, veldig kult. Liker farger på bilene som skiller seg ut litt, og feks Lila Metallic gjør jo absolutt det. Bare litt synd det er så få laget da de nesten er umulig å finne, men kanskje en dag..

Den Boston Green sedanen du hadde, startet "fargekoden" på interiøret på den med C4? Driver å prøver å kartlegge/ lære litt mer om fargekoder på interiør da det er litt artig synes jeg. Veldig artig kombinasjon det også da, Boston Green med sort velour.. Min bil har ikke M-tech understell men er det mye forskjell på det vs ikke M-tech bortsett fra høyden på bilen?

Bilen min har altså M52B20 motoren med 150hk, men lyden fra denne er også rimelig artig.. Høres jo mye sprekere ut enn den er egentlig, men det er jo bare gøy. Hadde før jeg kjøpte bilen bestemt at jeg skulle ikke ha firer, så da ble det heldigvis rekkesekser. Har ikke abgret ett sekund på kjøpet av bilen, det er helt utrolig hvor mye glede en bil kan gi

Ang design, jeg har egentlig aldri like E46, så for meg var det et lett valg. Men igjen, jeg skjønner noen (de fleste?) liker E46 og det respekterer jeg. Men for meg er liksom E36 noe av det flotteste av gammel BMW.. I tillegg da er E31, E32, E34 og litt også E38 biler som jeg liker godt. Men de må være riktig farge og ha manuelt gir ellers er det ikke helt det samme med dem.. Men eldre BMW er gøy og jeg har brukt utallige timer på å lese om disse

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, GreenE36Cab skrev:

det hadde vært utrolig kult å møtes til våren, altså bare å se den grønne E34en din med egne øyne (kommer nok til å spørre om å prøvesitte i førersetet), det vil være veldig kult

Klart vi må få til et meet her null problem .

Haha det skal nok løse seg og bare ta for seg 😊😊

14 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Mener jeg så at Fredrik90 kjørte den blå 535i'n din til vinterlagring, om jeg ikke husker feil? Det er jo sprekt gjort, jeg liker egentlig ikke å la andre kjøre bilene mine

Fredrik har kjørt denne en mengde ganger og er til og med han som ristet fra seg en nyere Golf på den tiden med den mener jeg det var😊😊.

Ingen problem med å låne bort biler så lenge jeg vet hvem som kjører og vet hvem som behandler dem bra og Fredrik kunne jeg lånt bort bil til i ti år ,så hadde den kommet bedre tilbake 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, sveigis skrev:

Klart vi må få til et meet her null problem .

Haha det skal nok løse seg og bare ta for seg 😊😊

Det høres kjempebra ut, jeg kjøper med noen wienerbrød eller noe annet godt. Det skal bli veldig trivelig å treffe en fyr som jeg har vært fan av såpass lenge (du er vel nesten det man kan kalle en forum-legende, @sveigis) :)

Det skal også bli veldig kult å sitte bak rattet i E34en, jeg lover å være forsiktig. Så det ser jeg veldig frem til, vet det kommer til å føles veldig spesielt :D

45 minutter siden, sveigis skrev:

Fredrik har kjørt denne en mengde ganger og er til og med han som ristet fra seg en nyere Golf på den tiden med den mener jeg det var😊😊.

Ingen problem med å låne bort biler så lenge jeg vet hvem som kjører og vet hvem som behandler dem bra og Fredrik kunne jeg lånt bort bil til i ti år ,så hadde den kommet bedre tilbake 😊😊

Kult at du stoler på ham iallfall når det gjelder bilene (jeg er mer sær med mine..), også husker jeg at jeg har sett noen samtaler mellom dere i tråden ang E28 :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...