Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

@///M-ini95 Tenkte det var på tide å bruke litt penger på å ettermontere ting som bedrer kjøreegenskaper og ikke bare convenience-items 😄 Koster en del disse prosjektene, men tror at den bilen blir riktig så bra snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke undersøkt noe der nei, men har heller ikke hørt om det på E39. Vil nå tro at om det var noe som faktisk fungerte godt nok så hadde det trolig blitt en del mer populært og utbredt på nett? 

E61 LCI 530xd den delebilen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har du forsket noe på om det er noe i program/koding i abs/dsc som kan endres til diffbrems, mener det finnes på e39`? 

Har sømfart E60’en min, er ikkje noke slikt her.
på E9x, derimot har jo diverse man kan justere på, mk60 abs, såkalt E-Lsd om eg husker rett. 

kjekt du fikk diffen i bil uten for masse styr. 
nb, bruker alltid og sjekke «roterende moment», når eg flytter over flens på pinjong, da man har ei klemhylse her så selv om man trekker mutteren til samme punkt så kan det være forskjell, kan også være forskjell på gods i flens etc. huska ikkje nøyaktig moment, tippa rundt 2-3 nm. Må ha den typen moment stang som ikkje «klikker», gamle typen. 

sålenge man kjenner over at det er «ca samme» motstand som før du løsna så går det som regel greit uten også😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterte litt for hånd før og etter, kjentes rimelig likt. Var kanskje litt tilfeldig at det ble samme punkt etter flensbytte, men jeg prøvde å stramme ca. like mye, ikke sikte inn punktet. TIS angir for øvrig at ved bytte av simmering så er punkt-matching ok.

Har sett at pinjong skal ha rundt 0,6-0,8 Nm ved rotering (uten innmat), så antar det blir litt mer når innmat er montert. 2-3 Nm høres da sannsynlig ut som du sier.

Kunne kanskje ha brukt den digitale momentnøkkelen, men lurer på om den starter etter 3 Nm. Den viser høyest oppnådde moment live, men den kjentes rimelig likt ut ved rotering for hånd som sagt, så tror det vil gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en gjøre det rett så bør en ikke bruke vanlig momentnøkkel, det blir veldig grovt. Er bedre å lage seg en vektet arm da syns jeg.

Koster ikke så mye for rett verktøy:

https://www.freedomracing.com/torquemeter-mkm-536-a.html

Denne her er fra ca 0 - 6nm. Selv en dyrere vanlig momentnøkkel har somregel ca 2% ( de fleste 4%) avvik når den er ny. Dersom en ser bort ifra at en momentøkkel og en slepmomentnøkkel er lagd for to forskjellige ting, så tenk om en har en momentnøkkel som er 0-20nm med 4% avvik, det er jo fort hele toleransen man har å jobbe på. Momentet skal også måles under rotasjon, ikke løsrivningsmomentet da det alltid er langt høgre.

Det viktigeste er uansett at lagerpakken er kompakt slik man har press på lagerrullene slik de faktisk ruller å ikke begynner å bli dradd rundt.  Det kjenner man med en gang det begynner å bli seigere å dra rundt, i praksis så fungerer det bra så lenge man får satt litt preload.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...