Gå til innhold

Bmw og 4hjulsstyring på vinterføre?


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hoi! 

Har en g11 som jeg aldri har vært helt fornøyd med hvordan styreresponsen fungerer på. Den er presis og fin og kjøre, og med luftunderstellet i sport er det ikke mye den krenger.. 

Det jeg misliker er at når man går inn i sving så føles det som at bilen "oversvinger" iforhold til rattet.. kan rett og slett bli litt "brykkete" kjøring. Jeg kjører stortsett understellet på sport. Da blir styringen litt tyngre, noe som hjelper på.. Det hjalp også endel og få på vinterdekk da disse ikke sporer imotsetning til 20" continental.. Noe som tar bort litt av denne effekten. 

Jeg har spekulert meg frem til at dette kan skyldes 4hjulsstyringen, noen som kjenner seg litt igjen i det jeg skriver?

Har ikke opplevd dette på andre biler, dog ikke hatt 4ws på andre Bmwer. 

Merker dette ekstremt godt på vinterføre, kjører nesten daglig over en fjellovergang med litt småkrappe svinger, bilen slipper/sklir uhyre raskt ut i bakenden. Ikke mye, men nok til at man merker det godt.. Fruen misliker rett og slett kjøre bilen på glatta. 

Testet litt idag på snøføre, og ratter man litt brått over så slipper rumpa på bilen tvert, ikke mye. Men den slipper.. 

Vår tidligere f11 var ikke i nærheten av slik, den var ekstremt trygg og forutsigbar på vinterføre

 

Til info har jeg en 991 GT3cs til bruksbil om sommeren ( denne har 4ws ) Så jeg er godt kjent med både systemet og bil med nøyaktig styrerespons.. Det er uten tvil den råeste styrefølelsen og lettkjørtheten jeg noensinne har kjent i en bil, ( dette skal vere mye takket vere 4ws )

Synes derfor det er så rart Bmwen oppfører seg så "elendig"

 

Noen som har synspunkter?? Ser det går og skru av 4ws i kjetting modus, men står man da ikke skal over 50kmt.. Kanskje bare ved faktisk bruk av kjettinger?

 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som kjøper eldre bmw med 4-hjulstyring som ikke orker eller har råd til å reparere det kjører i kjettingmodus

 

prøv det å se om det faktisk er det som er synderen

 

men over enn viss hastighet skal begge akslinger svinge i samme retning for å motvirke sentrifugalkraften, da skal den teoretisk sette ikke svinge noe mer.

 

under en viss hastighet svinger de motsatt så du får smidigere svingradius, husker ikke hvilken hastighet som skiller dette men mener det var under 50kmt

13526921-43D3-4F81-9B55-924E52CBECE7.jpeg

79FDA04D-E411-45EF-9226-C0BD75D4FC1A.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en uke med en G30 530i som leiebil i Tyskland og den hadde firehjulstyring. Selv om svingradiusen var veldig kjekk å ha i trange områder så var det ett eller annet med styreresponsen som jeg reagerte på, særlig på svingete fjellveier hvor hastigheten ikke er så høy men heller ikke veldig lav. Det ble litt sånn "hit og dit" følelse, jeg tenkte ikke noe mer over det ettersom jeg regnet med at dette var en vanesak.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2021 den 23.47, Ingvaldsen skrev:

Alle de som kjøper eldre bmw med 4-hjulstyring som ikke orker eller har råd til å reparere det kjører i kjettingmodus

 

prøv det å se om det faktisk er det som er synderen

 

men over enn viss hastighet skal begge akslinger svinge i samme retning for å motvirke sentrifugalkraften, da skal den teoretisk sette ikke svinge noe mer.

 

under en viss hastighet svinger de motsatt så du får smidigere svingradius, husker ikke hvilken hastighet som skiller dette men mener det var under 50kmt

13526921-43D3-4F81-9B55-924E52CBECE7.jpeg

79FDA04D-E411-45EF-9226-C0BD75D4FC1A.jpeg

Ja om det ikke tar skade på noe vis og dure på uten 4ws aktivert så må dette prøves. Nå er dog snøen bortevekk ( selv på fjellovergangene saltes den vekk etter 1 dag eller 2 maks.. ) og bilen nyvaska så får vente en stund og se :P 

På 29.12.2021 den 8.47, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjørte en uke med en G30 530i som leiebil i Tyskland og den hadde firehjulstyring. Selv om svingradiusen var veldig kjekk å ha i trange områder så var det ett eller annet med styreresponsen som jeg reagerte på, særlig på svingete fjellveier hvor hastigheten ikke er så høy men heller ikke veldig lav. Det ble litt sånn "hit og dit" følelse, jeg tenkte ikke noe mer over det ettersom jeg regnet med at dette var en vanesak.   

Kjenner meg 100% igjen i det du skriver her. Det er vanskelig og beskrive eksakt "problemet" men det er noke som er "feil" 

Man venner seg gjerne litt til det, men ved litt småaktiv kjøring så merkes det godt. Trodde du hadde 4ws på G30en din også? Er dette sjelden vare kanskje?

 

Bare litt overrasket over hvor godt det fungerer på Porschen og hvor dårlig det fungerer på Bmw.. OM det faktisk er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Man venner seg gjerne litt til det, men ved litt småaktiv kjøring så merkes det godt. Trodde du hadde 4ws på G30en din også? Er dette sjelden vare kanskje?

 

 

Dette fåes vell kun på 2wd f10 å g30 med unntak av g30 m550d om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har fått testet litt med og uten 4ws. Er ganske sikker på at den er problemet. Prøvde samme sving og følte den var mye mer stabil i kjettingmodus. Denne svingen ble tatt i 30-40km/t. Det er i lavere hastigheter problemet er. 

 

Dritten er at  kjettingmodus plinger det hver gang man passerer 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...