Gå til innhold

Juksing girkasse E70

KnightJoker
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en 2010 X5 40d gått 195000km som har begynt med juksing under middels/hardere akselasjon. Litt vanskelig å forklare men prøver likevell. Det som skjer er at den girer fint 2-3 gir og plutselig stopper opp. Da skjer det ikke noe før jeg slipper gassen og den hopper videre til neste gir. Blir ett veldig hardt rykk når dette skjer. Under normal/rolig akselasjon er det ingen problemer. Har satt på diagonoseapparat og får her opp en feilkode CF57 - Message (engindata, 1D0) missing. - Periodisk. Har ikke funnet mye rundt denne på nettet. Noen her som har noe kjennskap til dette før jeg eventuelt kontakter ett verksted. 

På forhånd takk. IMG_20220212_160934.thumb.jpg.69105694d49da54bd1bdb3cecdb6c351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt bilen i snart 4 år.

Jeg har ikke merket dette før etter det ble bart på veien. Er først nå jeg har begynt å bruke bilen skikkerlig.

Jeg hadde bilen på verksted i November etter en oljelekasje, og fikk da bilen samtidig chipet (steg1) og fjernet egr. Har ikke kjørt hardt i vinter da det har vært ganske glatt. Kjørt ca 3500km etter verksted besøket. Olje på girkassa er byttet på 160000km

Eneste jeg muligens har merket eller innbiller meg er at det dunker litt hardere mellom enkelte gir etter chipinga. Kan dette ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modul gir deg feilkoden?

Mulig det er noe defekt i girkassen, men det kan også være lite olje. Men siden du ikke har noen feilkoder annet enn den du har så må vi gå etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, KnightJoker skrev:

Hei.

Har hatt bilen i snart 4 år.

Jeg har ikke merket dette før etter det ble bart på veien. Er først nå jeg har begynt å bruke bilen skikkerlig.

Jeg hadde bilen på verksted i November etter en oljelekasje, og fikk da bilen samtidig chipet (steg1) og fjernet egr. Har ikke kjørt hardt i vinter da det har vært ganske glatt. Kjørt ca 3500km etter verksted besøket. Olje på girkassa er byttet på 160000km

Eneste jeg muligens har merket eller innbiller meg er at det dunker litt hardere mellom enkelte gir etter chipinga. Kan dette ha en sammenheng?

Hva slags tuning er utført? kan den lage problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Maxmek skrev:

Hva slags tuning er utført? kan den lage problemer?

Skal kontakte verkstedet i morgen å høre. Var en lokal som jobber for dem som utførte dette. Vet kun at den er steg 1 den er satt til. Hvis det er dette som forårsaker feilen regner jeg med feilen blir rettet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Oppdatering!

Da har jeg fått flushet girkassa og byttet olje i mellomkassa. Dette gjorde susen, og det har ikke vært noe tull nå i ettertid. Kjørt nå i en ukes tid og bilen girer mye bedre generelt. Heller ikke vært flere feilkoder så da friskmelder jeg bilen for nå.

Takk for alle svar i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
På 15.4.2022 den 23.04, Otis skrev:

Ble det husket å nullstille både automat og vtg? Hvordan så oljen ut?

Det vet jeg ikke hva om ble gjort der. Det kan jeg høre med verkstedet om. Oljen var dårlig i girkassen. Var veldig sort. Men i vtg så var den ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...