Geir Anders Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 Forsøker meg her også. Håper på litt ekspertise hjelp, så jeg skal slippe å betale 4 forskjellige verksteder for nøyaktig samme oppgaver. Trenger hjelp! Traff tidligere i år en ujevnhet i veien, som resulterte i at bilen begynte å trekke mot høyre og ble noe nervøs/lett i styringen. Selvopprettingen fra høyre var også dårlig. Usikker på om noe var kommet ut av stilling, eller om noe faktisk ble ødelagt. Henvendte meg til Bilia, da de har utstyret til å fikse dette. Lang historie kort, verksmester mente ingenting var galt. De tok 4 hjulskontroll som endte i grønne tall/vinkler, hjalp fint lite. Jeg klaget på at de ikke sjekket for defekter først, hvor da en ødelagt casterstag foring ble funnet. Hjalp betraktelig å bytte denne, men fortsatt samme problem. Har nå lagt på sommerhjul, helt nye PS4 dekk. Problemet oppleves like ille som da foringen var ødelagt. Og det sporer noe inni H***. Håper noen med tilgang på måleutstyr og har kompetanse på slik feilsøking kan hjelpe? Helst i Vestfold/Telemark. Østfold går også etter arbeidstid eller i helg. Er en X-drive med H&R fjærer og spacere, som har fungert smertefritt i alle år, frem til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 I manualen til BMW så skrives det at man skal ta av deler man tror er defekt og måle de i en jigg, så mulig det er det som er problemet ditt. Altså, en del som er bøyd eller har en litt annen vinkel enn hva som er greit, men som ikke dukker opp på 4-hjulskontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 Camber kan du lett sjekke selv med et vater og mm-stokk. Spissing kan du også sjekke selv med 4 bukker, hyssingtråd og mm-stokk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 (endret) Veldig skudd fra hoften her, men er du sikker på at resten av casterstaget er ok? Hvis indre foring er skadet, så betyr det at hele staget tatt en stor aksial last idet du traff hullet i veien. Dersom dette har medført at staget er strekt med noen mm, så vil det igjen kunne føre til at hele hjulet ørlite lenger bak enn det skal, men fortsatt med spissing og camber innenfor grenseverdiene (Vet ikke hvordan casterstaget er på xDrive, så forutsetter at det er som jeg er vant til, med en buet form, og står på skrå fremover mot travers). Edit: Altså mye det samme som @Otis skrev. Endret April 1, 2022 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet April 1, 2022 Forfatter Share Skrevet April 1, 2022 2 timer siden, Otis skrev: I manualen til BMW så skrives det at man skal ta av deler man tror er defekt og måle de i en jigg, så mulig det er det som er problemet ditt. Altså, en del som er bøyd eller har en litt annen vinkel enn hva som er greit, men som ikke dukker opp på 4-hjulskontroll. Jeg mistenker selv at noe er bøyd, da det smalt ganske kraftig. Da er det ikke nødvendigvis lett å se eller oppdage bare ved øyetest. Men, er jo nettopp derfor jeg satt den til Bilia, forklarte hva som hadde skjedd og ba de søke etter feil i understellet. Når Bilia tar seg betalt kr 2049,- per time, bare fordi de kan (hvor mye tjener mekanikeren? 250kr?), så syntes jeg det fort blir drøy regning. 2 timer siden, Øyvind L. skrev: Camber kan du lett sjekke selv med et vater og mm-stokk. Spissing kan du også sjekke selv med 4 bukker, hyssingtråd og mm-stokk. Nå bor jeg midt i byen, i en relativt bratt bakke uten garasje. Har langt fra ti tommeltotter, og hadde nok fikset dette.. men er mest interessert i å gi litt penger til en som vet akkurat hva han driver med, og kan finne feilen relativt raskt, istedenfor at jeg skal ligge å kave på en parkeringsplass eller leie meg inn på en hobbyplass. 17 minutter siden, *MrB* skrev: Veldig skudd fra hoften her, men er du sikker på at resten av casterstaget er ok? Hvis indre foring er skadet, så betyr det at hele staget tatt en stor aksial last idet du traff hullet i veien. Dersom dette har medført at staget er strekt med noen mm, så vil det igjen kunne føre til at hele hjulet ørlite lenger bak enn det skal, men fortsatt med spissing og camber innenfor grenseverdiene (Vet ikke hvordan casterstaget er på xDrive, så forutsetter at det er som jeg er vant til, med en buet form, og står på skrå fremover mot travers). Edit: Altså mye det samme som @Otis skrev. Er ikke sikker på noenting jeg, annet enn at bilen oppfører seg unormalt, mens verksmester på Bilia sier at ingenting er galt I mitt hode, BØR alt dette kunne måles, med noen faste avstandspunkter i understellet feks. Fra fanger/skjerm til senter av felg/nav osv funker ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 Det du kan selv, om du vil er jo å måle avstanden fra senter til senter på alle foringer, på begge sider. Men det igjen trenger ikke bety at noe ikke er skjevt. Så man må finne vinkler å måle der også, uten at jeg har noen absolutte tips til deg der. Mulig det er så enkelt som at man kan løsne alle bolter i kjørehøyde og stramme det til igjen, i beste fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 Når det gjelder sporing er min erfaring at man må ha ca 0,3 bar mer lufttrykk enn oppgitt i dørkarmen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 1, 2022 Share Skrevet April 1, 2022 7 timer siden, Geir Anders skrev: De tok 4 hjulskontroll som endte i grønne tall/vinkler Hvordan ser målebrevet ut? Tallene kan være grønne, men de kan være på hver sin ende av toleransene på høyre og venstre side. Gjelder det caster så kan det bli trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet April 2, 2022 Forfatter Share Skrevet April 2, 2022 15 timer siden, 540is skrev: Hvordan ser målebrevet ut? Tallene kan være grønne, men de kan være på hver sin ende av toleransene på høyre og venstre side. Gjelder det caster så kan det bli trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 2, 2022 Share Skrevet April 2, 2022 De faktisk verdiene er fine og som om jeg skulle ha justert det selv, på en bil med riktig innpress på felgene. Siden du har spacere så vil vel de gi lavere innpress og mer belastning på forstillingskomponenter, dvs hjulene presses ut mer og du trenger mer spissing for å kompensere for dette. Muligens du hadde mer spissing før smellen? Prøv uten spacere ? Casterforinger er ting som bør byttes i par, er den ene mykere får man litt forskjell på castervinkel når man kjører. Siden du har hatt en smell ville jeg ha byttet hele staget med kule på den siden. Svinglager som lugger vil og gi dårlig selvoppretting og ustabilitet. Bøyd støtdemperstang og, men lite trolig siden vinklene er så like mellom sidene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet April 2, 2022 Forfatter Share Skrevet April 2, 2022 (endret) 5 timer siden, 540is skrev: De faktisk verdiene er fine og som om jeg skulle ha justert det selv, på en bil med riktig innpress på felgene. Siden du har spacere så vil vel de gi lavere innpress og mer belastning på forstillingskomponenter, dvs hjulene presses ut mer og du trenger mer spissing for å kompensere for dette. Muligens du hadde mer spissing før smellen? Prøv uten spacere ? Casterforinger er ting som bør byttes i par, er den ene mykere får man litt forskjell på castervinkel når man kjører. Siden du har hatt en smell ville jeg ha byttet hele staget med kule på den siden. Svinglager som lugger vil og gi dårlig selvoppretting og ustabilitet. Bøyd støtdemperstang og, men lite trolig siden vinklene er så like mellom sidene. kan legge til litt info, da det virker som du jobber med dette? Det skjedde med vinterhjul på, og har nå originale 403M (sommer) på. Jeg opplever styringen som rett, dvs.. at holder jeg rattet sentrert, går bilen rett frem. Og på betonggulv (planere blir det ikke) går det relativt rett, men så fort det er litt hjulspor i veien vil den til høyre. Legger jeg meg mer til høyre i fila mot veiskuldra drar den noe hinsides til høyre. Kriger. Å fjerne spacerne tenker jeg kun hjelper mot sporingen eventuelt. At den trekker mot høyre er nok helt uavhengig da høyretrekket var der med vinterhjul også, dog mindre merkbart etter at foringen ble byttet. Nå føles det som å kjøre med gåen foring eller værre. Mulig jeg har papirer fra hjulstillingen som ble tatt for noen år siden, da senk ble montert. De nevnte ingenting om at det var lurt å bytte begge sider, eller hele staget. Du bor vel selvfølgelig i nord eller liknende?`hehe Endret April 2, 2022 av Geir Anders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 2, 2022 Share Skrevet April 2, 2022 56 minutter siden, Geir Anders skrev: Nå føles det som å kjøre med gåen foring eller værre Kan og føles sånn med utslitte styreledd og opphengskuler, men ikke så at man må virkelig krige? En måte for å finne slakke i foringer og opphengskuler er å kjøre hjulet oppå en lang 1/2 tommers forlenger og trekke på parkbremsen og så få noen til å holde inne bremsepedalen. Så setter du på en latmannsarm og tvinger hjulet frem og tilbake,eventuelt ut og inn. Da blir man ganske sterk og kan finne slakke som man ikke gjør ved håndmakt. En annen ting, du har ikke klart å få på en bredere bakfelg på foran? Men den var vel sånn med vinterhjula og. Denne har vel elektrisk servo som og fikk en smell. Les ut feilkoder? Jekk opp begge forhjul samtidig og se om den vil svinge av seg selv når du starter opp. Samtidig kan du skru løs svinglagrene og sjekke de. Jeg hadde en gang inne en e90 med elektrisk servo som man måtte krige med,servoen virket igrunn motsatt.. Holder til en dagsreise nordover ja 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet April 4, 2022 Forfatter Share Skrevet April 4, 2022 På 2.4.2022 den 21.03, 540is skrev: Kan og føles sånn med utslitte styreledd og opphengskuler, men ikke så at man må virkelig krige? En måte for å finne slakke i foringer og opphengskuler er å kjøre hjulet oppå en lang 1/2 tommers forlenger og trekke på parkbremsen og så få noen til å holde inne bremsepedalen. Så setter du på en latmannsarm og tvinger hjulet frem og tilbake,eventuelt ut og inn. Da blir man ganske sterk og kan finne slakke som man ikke gjør ved håndmakt. En annen ting, du har ikke klart å få på en bredere bakfelg på foran? Men den var vel sånn med vinterhjula og. Denne har vel elektrisk servo som og fikk en smell. Les ut feilkoder? Jekk opp begge forhjul samtidig og se om den vil svinge av seg selv når du starter opp. Samtidig kan du skru løs svinglagrene og sjekke de. Jeg hadde en gang inne en e90 med elektrisk servo som man måtte krige med,servoen virket igrunn motsatt.. Holder til en dagsreise nordover ja 😊 Nettopp vært på service med litt andre greier, og bilen har ingen feilmeldinger. Den elektriske tannstanga bør være OK, ingen ulyder heller som de er kjent for. Var sånn med vinterhjul og ja. Og har dobbeltsjekket at bakfelgene har fått 255 gummien. Kjører forresten på org dimmer også Ser at styreledd og opphengskuler ikke er altfor dyre. kanskje verdt ett forsøk å bytte disse sammen med hele casterstaget? Skal vel mye til for at bærearm har fått seg en trøkk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå