Gå til innhold

Nytt Registerkjede og gult varsellys i displayet.


sveipa2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 
Har nettopp fått byttet registerkjede og kun kjørt rolige 35 mil og da kom gult varsellys opp i displayet. 
Fikk tatt diagnose på Geilo Auto der de kom frem til feilkode 2AA1. 
De anbefalte meg å la bilen stå. 
Tok deretter kontakt med BMW verkstedet i Oslo som har gjort jobben. 
De mener at bilen kan kjøres til Oslo så lenge lampa lyser gult. 
Bilen er 318i Touring E91. N43 motor ( Tror jeg ). 
Takker veldig for innspill her. 

95BBD44B-BBDB-4C5D-88ED-A87F238207BF.jpeg

59EAD7A0-D222-4DD1-AD2F-C392B056624B.jpeg

D4A154F6-7D91-43D0-A875-85C90855B09F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, *MrB* skrev:

Er det bare signalfeil på kamsensor, kan du fint kjøre. 

Takk! 
Vet jo ikke noe annet en at det er: DME: Camshaft sensor, Exhaust, signal. 
Kode: 2AA1. 
jeg må bare bestemme meg om det er trygt å "liste" seg ned til Oslo med bilen. 🥵
Du så bildene i vedlegget?

Endret av sveipa2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bildet ja. Og feilkoden tyder på at det er intern feil i sensoren, men helt sikker er det jo vanskelig å bli. Alternativet er at sensoren virker, men får opp reell feil på kamposisjon. Altså register ute av sync. og det bør man ikke kjøre med. Jeg tror imidlertid det ville gitt en annen feilkode på samme enhet (om avviket ble stort nok, men fortsatt innenfor grensen for at motoren faktisk går). Men det er det andre på dette foraet som kan mer om enn meg.

Generelt har mange sensorer og moduler et utvalg av potensielle feilkoder. Det kan være signalfeil internt i enheten, men det kan også være at den måler riktig, men får opp avvikende verdier pga noe annet som har sviktet. I ditt tilfelle tror jeg som sagt mest på det første.

Du har vel forøvrig ikke tatt full diagnose, men har lest ut feilkoder.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, *MrB* skrev:

Så bildet ja. Og feilkoden tyder på at det er intern feil i sensoren, men helt sikker er det jo vanskelig å bli. Alternativet er at sensoren virker, men får opp reell feil på kamposisjon. Altså register ute av sync. og det bør man ikke kjøre med. Jeg tror imidlertid det ville gitt en annen feilkode på samme enhet (om avviket ble stort nok, men fortsatt innenfor grensen for at motoren faktisk går). Men det er det andre på dette foraet som kan mer om enn meg.

Generelt har mange sensorer og moduler et utvalg av potensielle feilkoder. Det kan være signalfeil internt i enheten, men det kan også være at den måler riktig, men får opp avvikende verdier pga noe annet som har sviktet. I ditt tilfelle tror jeg som sagt mest på det første.

Du har vel forøvrig ikke tatt full diagnose, men har lest ut feilkoder.

Ja. Jeg skjønner at det er vanskelig å fastslå noe som helst her. Men takker for alle svar. Virkelig gull 👍🏼
Det jeg har fått er vel som du skriver bare feilkode avlesning. 

Endret av sveipa2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er noe feil med Kam-sensor. Med tanke på at du nylig har byttet reg-kjede, så kan det være så enkelt som at kamsensor ikke er skikkelig tilkoblet. Finn fram til kam-sensorene, ta løs pluggen og spray elektro rensespray evt bremserens.
Er usikker på om du må manuelt slette feilkode eller som den går over av seg selv hvis det blir i orden? Men verd et forsøk.

Ellers kan jo det ha oppstått brudd på ledning under arbeidet. Sjekk iallefall det enkleste først.
En kam-sensor kan ikke være spesiell dyr og det bør ikke ta mer enn 10-15min å bytte.

Mavefølelsen min sier at det neppe er sensoren, men noe i forbindelse med reg-kjede-bytte. Ja det kan være at "timingen" på eksos-kam ikke er riktig.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, *MrB* skrev:

Så bildet ja. Og feilkoden tyder på at det er intern feil i sensoren, men helt sikker er det jo vanskelig å bli. Alternativet er at sensoren virker, men får opp reell feil på kamposisjon. Altså register ute av sync. og det bør man ikke kjøre med. Jeg tror imidlertid det ville gitt en annen feilkode på samme enhet (om avviket ble stort nok, men fortsatt innenfor grensen for at motoren faktisk går). Men det er det andre på dette foraet som kan mer om enn meg.

Generelt har mange sensorer og moduler et utvalg av potensielle feilkoder. Det kan være signalfeil internt i enheten, men det kan også være at den måler riktig, men får opp avvikende verdier pga noe annet som har sviktet. I ditt tilfelle tror jeg som sagt mest på det første.

Du har vel forøvrig ikke tatt full diagnose, men har lest ut feilkoder.

Ja jeg tror vi må se dette i sammenheng med kjede-bytte. Det kan godt hende at "timingen" er ute på eksos-siden. Kjenner ikke til om det faktisk er en autorisert BMW-verksted som har gjort jobben eller om det er et nøytralt verksted som har sagt at de har kunnskap på BMW, slik som Snapdrive eller noe slikt. Håper det ikke er snakk om Ærlige Erlings Bruktbil og Verksted AS.
Viktig at timingen gjøres riktig med riktig verktøy.
Jeg tror rett og slett ikke det er sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mons1 skrev:

Ja jeg tror vi må se dette i sammenheng med kjede-bytte. Det kan godt hende at "timingen" er ute på eksos-siden. Kjenner ikke til om det faktisk er en autorisert BMW-verksted som har gjort jobben eller om det er et nøytralt verksted som har sagt at de har kunnskap på BMW, slik som Snapdrive eller noe slikt. Håper det ikke er snakk om Ærlige Erlings Bruktbil og Verksted AS.
Viktig at timingen gjøres riktig med riktig verktøy.
Jeg tror rett og slett ikke det er sensoren.

Autopower har gjort jobben med kamkjedet. De jobber jo bare med BMW og er vanligvis veldig flinke.  Jeg aner jo ikke hvor og hvordan jeg sjekker om pluggen er ordentlig innsatt. Ikke kommer jeg meg under bilen heller. Så litt stress dette her. Men Autopower mener jeg kan kjøre bilen til Oslo siden det bare er gult varsellys i displayet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Hentet bilen Påskeaften på Geilo Auto der jeg valgte å sette den i fra meg.

Kjørte deretter ca 3 mil til hytta. Ingen varsellys kom opp. 

Tok da sjansen på å kjøre til Oslo 1 påskedag. 

Det begynte å nøkke (fuske) litt i bilen før Gol og jeg skjønte at det bare var et tidsspørsmål før varsel kom.

Fuskingen ga seg fort, men hadde ca 10 "nøkk" på kort tid.

Kom til Hallingporten (ca 10 mil før Oslo) før varsel (gult) kom opp. Stoppet litt og slo av motoren. Litt opp og ned på turtallet ved oppstart før den gikk normalt igjen. Kjørte da videre uten varsel, men det varte bare en liten stund før det var tilbake igjen.

Kjørte helt hjem uten noe problemer med gult varsellys, så jeg lurer på hva Autopower finner ut.

Takk for alle svar her inne. Gull!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2022 den 14.11, *MrB* skrev:

Så bildet ja. Og feilkoden tyder på at det er intern feil i sensoren, men helt sikker er det jo vanskelig å bli. Alternativet er at sensoren virker, men får opp reell feil på kamposisjon. Altså register ute av sync. og det bør man ikke kjøre med. Jeg tror imidlertid det ville gitt en annen feilkode på samme enhet (om avviket ble stort nok, men fortsatt innenfor grensen for at motoren faktisk går). Men det er det andre på dette foraet som kan mer om enn meg.

Generelt har mange sensorer og moduler et utvalg av potensielle feilkoder. Det kan være signalfeil internt i enheten, men det kan også være at den måler riktig, men får opp avvikende verdier pga noe annet som har sviktet. I ditt tilfelle tror jeg som sagt mest på det første.

Du har vel forøvrig ikke tatt full diagnose, men har lest ut feilkoder.

Det var kamsensoren som var gåen. Fikset nå på Autopower. 👍🏼

 

På 13.4.2022 den 14.11, *MrB* skrev:

Så bildet ja. Og feilkoden tyder på at det er intern feil i sensoren, men helt sikker er det jo vanskelig å bli. Alternativet er at sensoren virker, men får opp reell feil på kamposisjon. Altså register ute av sync. og det bør man ikke kjøre med. Jeg tror imidlertid det ville gitt en annen feilkode på samme enhet (om avviket ble stort nok, men fortsatt innenfor grensen for at motoren faktisk går). Men det er det andre på dette foraet som kan mer om enn meg.

Generelt har mange sensorer og moduler et utvalg av potensielle feilkoder. Det kan være signalfeil internt i enheten, men det kan også være at den måler riktig, men får opp avvikende verdier pga noe annet som har sviktet. I ditt tilfelle tror jeg som sagt mest på det første.

Du har vel forøvrig ikke tatt full diagnose, men har lest ut feilkoder.

 

På 13.4.2022 den 13.43, *MrB* skrev:

Er det bare signalfeil på kamsensor, kan du fint kjøre. 

Det var kamsensoren som var gåen. Fikset nå på Autopower. 👍🏼

 

På 13.4.2022 den 13.43, *MrB* skrev:

Er det bare signalfeil på kamsensor, kan du fint kjøre. 

Det var kamsensoren som var gåen. Fikset nå på Autopower. 👍🏼

 

På 14.4.2022 den 13.18, Mons1 skrev:

Ja jeg tror vi må se dette i sammenheng med kjede-bytte. Det kan godt hende at "timingen" er ute på eksos-siden. Kjenner ikke til om det faktisk er en autorisert BMW-verksted som har gjort jobben eller om det er et nøytralt verksted som har sagt at de har kunnskap på BMW, slik som Snapdrive eller noe slikt. Håper det ikke er snakk om Ærlige Erlings Bruktbil og Verksted AS.
Viktig at timingen gjøres riktig med riktig verktøy.
Jeg tror rett og slett ikke det er sensoren.

Det var kamsensoren som var gåen. Fikset nå på Autopower. 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *MrB* skrev:

Bra det ordnet seg. Og flott at du oppdaterer tråden når problemet er løst. Det øker verdien for andre som søker opp denne tråden senere.

Ja, jeg ser på det som viktig at de som kommenterer og kommer med viktig informasjon og kunnskap får vite hvordan det har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2022 den 17.38, sveipa2 skrev:

Hehe. Ja, det der skjønte jeg mye av. Men skal se om jeg finner frem under panseret. 
 


👍🏼

Endret av sveipa2
sendt 2 ganger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...