Gå til innhold

8 trinns ZF: Bytte bunnpanne og girolje


Ron788m
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

Byttet olje med bunnpanne. Hadde ingen store drømmer om endring, utover at det gir litt sjelefred når sånn er byttet. 
 

Bilen var bra fra før, men jammen merker jeg forskjell! Girer mykere nå, både opp og ned. Syns den er raskere i sport, og ellers et løft over hele linja.

BMW med ZF gått over 100.000km? Bytt girolje med filter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Otis skrev:

Husk å nullstille adapsjoner på kassen. 

Lest at man egentlig ikke burde gjøre dette.

XHP har blant annet advart mot å nullstille adapsjonsverdier med mindre man gjør overhalinger. Lest om et par tilfeller hvor nullstilling har ført til girkassen ble helt jævlig å kjøre med. Dette var som regel biler med høyere km.stand. Om jeg forstod det rett er vel tanken at nullstilling av verdiene fører til økt slitasje innen den lærer alt igjen.  

Jeg nullstillte verdiene da jeg byttet girolje og filter på min og det gikk bra. Den girte noe hardt i starten, men ble perfekt innen noen mil. Kommer ikke til å gjøre det neste gang tilfelle jeg gjør vondt verre.

https://www.xhpflashtool.com/blog/adaptions/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Lest at man egentlig ikke burde gjøre dette.

XHP har blant annet advart mot å nullstille adapsjonsverdier med mindre man gjør overhalinger. Lest om et par tilfeller hvor nullstilling har ført til girkassen ble helt jævlig å kjøre med. Dette var som regel biler med høyere km.stand. Om jeg forstod det rett er vel tanken at nullstilling av verdiene fører til økt slitasje innen den lærer alt igjen.  

Jeg nullstillte verdiene da jeg byttet girolje og filter på min og det gikk bra. Den girte noe hardt i starten, men ble perfekt innen noen mil. Kommer ikke til å gjøre det neste gang tilfelle jeg gjør vondt verre.

https://www.xhpflashtool.com/blog/adaptions/

 

Den samme beskjeden fikk jeg da jeg fikk flushet girkassen på E39 jeg hadde. De forklarte det med at klemkraften rundt clutchlamellene justerte seg etter hvert som de ble slitt. Når man nullstilte så ble dette trykket nullstilt og det gikk ei stund før det ble riktig igjen.  Nullstilling skulle bare gjøres etter større reparasjoner på kassen sa de til meg også

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja. Jaja, jeg nullstilte hos meg ihvertfall. Ble så bra som det kan bli, tror jeg. Men hp6 er ikke den beste tunete girkassen fra bmw. Så jeg vurderer xhp for bedre skiftkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis si gjerne ifra hvordan det blir om du gjør. 6HP er kanskje ikke like fintunet som 8hp, men etter å ha hatt 5HP på en E36 før det igjen så var den merkbart bedre. Hjelper også å ha mer effekt i bilen, slik at kassa ikke alltid må gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta olje på min for ca 30kkm siden og den ble definitivt annerledes, og bedre i noen gir, men fremdeles er den litt rar fra 1. til 2.

Noen ganger når den iskald, på -grader, så kan den finne på å kvele seg selv om jeg kar den gå på tomgang og bremser samtidig.

På 2-3 så slurer den endel, men det gjorde den før også.

4-5-6 er helt topp. Så og si sømløs.

Rett etter nullstilling, så var den silkemyk i alle gir, men likte ikke full gass. Da sluret den mye. Det gikk seg gradvis bedre til.

Har ikke orket å nullstille en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...