Gå til innhold

Hvordan stiver jeg opp min 420d?


spstieng
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt min første BMW 420D og har merket at den svaier litt vel mye på veien.
Jeg har tenkt å tune bilen - er det nok med coilover sett? Eller bør jeg også montere stabilisatorstag?

Model: 2015 420d F36 Grand Coupé 2W

Jeg vet ikke om den har elektronisk justering - det finner jeg ut på mandag.

 

Endret av spstieng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, spstieng skrev:

Jeg har nettopp kjøpt min første BMW 420D og har merket at den svaier litt vel mye på veien.
Jeg har tenkt å tune bilen - er det nok med coilover sett? Eller bør jeg også montere stabilisatorstag?

 

Hiv på ACS senkesett så blir det nok bedre :) @papertiger kan nok hjelpe deg her med å dele erfaringer. Ellers gratulerer med ny bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det xDrive? Eller uten M sport understell? Så stemmer det ganske bra det du beskriver. Vi monterte AC Schnitzer fjører på vår 420xd GC, ble en helt annen bil å kjøre. ACS har også sportsdenpere som kan kombineres med fjørene, men disse koster en del. At de dog er bra er det nok ingen tvil om.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Er det xDrive? Eller uten M sport understell? Så stemmer det ganske bra det du beskriver. Vi monterte AC Schnitzer fjører på vår 420xd GC, ble en helt annen bil å kjøre. ACS har også sportsdenpere som kan kombineres med fjørene, men disse koster en del. At de dog er bra er det nok ingen tvil om.

Jeg får en 2015 420d F36 Grand Coupé 2W. Jeg vet ikke om den har elektronisk justering - det finner jeg ut på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Har du skiltnr så kan det kjapt sjekkes :) 

 

Sendte PM da jeg ikke vil legge ut reg.nr her :)  Her er svaret i fra @papirtiger (tak kfor hjelpen)

Sitat

 

Utstyrslista og produksjonsdato etc finner du gratis her: 

https://www.mdecoder.com/decode/wba4b51020gd69604

Ser ut som du har standardunderstell (M sport understell eller Adaptive M suspension er ikke listet opp under Wheels And Drive seksjonen). 
 

Mange har gode erfaringer med Eibach, men ACS (som koster mye) har jeg svært gode erfaringer med. Alt kommer an på budsjettet og hvordan du ønsker at bilen skal oppføre seg. Jeg fikk mine ACS fjører brukt til en brøkdel Av nypris, så hadde nok valgt Eibach hadde jeg valgt igjen, da disse er rimeligere men av svært god kvalitet. Disse har også tykkere stab stag om det ønskes.

 

 

Med andre ord, jeg har kjøpt en så "plain" BMW 420d som man kan få, så jher er det mye som skal oppgraderes / retrofittes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Eibach pro kit (30/15mm) på min med adaptivt understell. Passelig høyde og hardhet for min preferanse/bruksmønster.

Ingen nevneverdig endring i støy eller vibrasjon, men merkbart på hardhet. Et par knepp stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, spstieng said:

 

Sendte PM da jeg ikke vil legge ut reg.nr her :)  Her er svaret i fra @papirtiger (tak kfor hjelpen)

 

Med andre ord, jeg har kjøpt en så "plain" BMW 420d som man kan få, så jher er det mye som skal oppgraderes / retrofittes :) 

På vår xDrive-utgave var det også standard understell, dvs ingen adaptivt understell. Så like plain som det du har. Men bilen ble forvandlet med senkefjører - samtidig som komforten ble beholdt og høyden er bra til daglig bruk. 
Ser BSR har kampanje på Eibach fjører til 2300kr til din bil nå, det er billig! 

BMW 4-series GRAN COUPE (F36) 420d 2014 ⇒

03.14 -
Lowering front: 20-25 mm
Lowering rear: 20 mm
Axle-load front: <965 kg
Axle-load rear: <1255 kg

 

og sist men ikke minst: velkommen i F36-klubben, det er langt mellom oss! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre med et skikkelig sett med coilovers eller nye dempere med fjærer.

Det som står originalt på disse bilene er utrolig skralt og ødelegger mye av kjøreopplevelsen. Når du kun setter på senkefjærer så er ikke demperen designet for at det skal brukes kortere fjærer (eller fjærer med annen boundness) nevneverdig på lik linje som demper som følger med ved coilovers eller oppgraderte dempere fra Bilstein o.l.

KW V2 eller Bilstein B12 med Eibach fjærer for eksempel vil løfte kjøreopplevelsen mye.

Klart det koster litt, men det gir jo også veldig mye tilbake.

Endret av Clarity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, spstieng said:

Takk  takk.
Vi blir jo nesten en exclusive klubb når det er så få av oss 😛

Ja vi får velge å tro det. 😛  kjekt er det uansett! Vi har hatt denne som familiebil de siste 5 årene, og som familiebil for 3 stk de siste snart 3 årene. Utrolig fornøyd med den, spesielt etter senk og bytte av felger :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, spstieng skrev:

@Clarity Har det noe å si om bilen har 186hk eller 240hk?

Ja og nei - det er automatisk gitt at mer effekt vil kreve et nevneverdig bedre understell, men det hører ofte med.

I ditt tilfelle burde det gjøres enten bil er original eller ei, da det løfter hele kjøreopplevelsen såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2022 den 19.36, Øyvind L. skrev:

Coilovers kan bli ganske hard å kjøre med på en hverdagsbil mener jeg. Jeg hadde gått for Eibach fjærer og B6 eller B8 dempere fra Bilstein. 

Jeg endte opp med å kjøpe Eibach B12 Pro-kit. Håper ikke det blir for hardt 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...