Gå til innhold

F11 gnisselyd fra bakhjul

FriX
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en sykt irriterende gnisselyd bak fra venstre bakhjul, er som dekket subber..

Lyden høres med en gang i sakte fart og øker i takt med hastighetsøkning, så tenker det har ingenting med tannstang bak eller foringer osv men mistenker opplagring i kardang eller drivledd.. 

Bilen har gått 135k..

Er dette noen er kjent med?🤞🏻🤞🏻

Kan legge til at jeg så jeg har slitte bremseklosser meeeen tviler på at det har noe og si, men dem er bestilt og bytter dem asap..

Endret av FriX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg vert borti på eldre modeller uten elektrisk håndbrekk, denne har ikke handbrekk band 🥳

gir en tilbakemelding når jeg har bytta klosser å kikka over.. kan sikkert ta opp lyden.. finner jo ut av det til slutt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bytta klosser (brembo)

slipet av slitekant på skive… Og lyden er der like herlig 🫣 så vurderer nytt hjullager uten at det virker logisk og da demontere drivaksel å fette opp knutene på nytt.. noen bedre forslag? 

Dekk er slitt men kan det være årsaken.. ser ikke noe galt med dem heller annet en dem har blitt kjørt med for mye luft av tidligere eier siden dem er mere slitt på midten 

CDF16E63-8F07-4831-8004-06611B931DBE.jpeg

8A3D19B4-7EB2-4E0D-A702-BBF74F46C31A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at lyden forplanter seg, så er ikke sikkert det er bak.

Jeg hadde en rumlelyd i min F11 som jeg trodde var bakjulslager med det viste seg å være forhjulslager.

Du bør jekke opp å høre litt foran å snurre på hjul før du bytter alt i understell, kan fort bli dyrt.

Jeg byttet også bremseskjold foran da det var tæret rundt nederste bolt på bremseskjold, det tok ikke borti, men kunne nok ha gjort det etter en stund.

Endret av Haug530D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, 540is skrev:

Lyden i filmen er typisk bremseskjold som tar i bremseskiva.

Enig.  Og et godt triks for å lokalisere et dårlig hjullager er å jekke opp og snurre på hjulet med en finger på fjæra, det kjennes godt der hvis det rumler i lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm da skal jeg se om jeg får tid til å demontere skjoldet i kveld.. Kunne ikke se noen antydning til subbing på skjold..

540is : Ja jeg vil prøve litt til før jeg bestiller deler.. Men jeg kan bytte mye deler for timeprisene hos merkeverksted 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Haug530D skrev:

En annen ting er at lyden forplanter seg, så er ikke sikkert det er bak.

Jeg hadde en rumlelyd i min F11 som jeg trodde var bakjulslager med det viste seg å være forhjulslager.

Du bør jekke opp å høre litt foran å snurre på hjul før du bytter alt i understell, kan fort bli dyrt.

Støttes, jeg var 100 % at lyden kom foran, venstre foran var jeg sikker på, enden på visa var at det det var høyre bakhjul hvor lyden kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...