Gå til innhold

Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Rune-K skrev:

Du må sjekke hvor innfestning på kortsiden er plassert. Det skiller på årsmodell hvor de plasserte skruen.

Ja, det var det jeg fant ut etter å ha googlet litt, den ene innfestingen på kortsiden er litt forskjellig mellom de tidlige og nyere modellene, så den tanken der går ut. Hadde nettopp kommet over et deksel fra E12 og, men det blir bra med det originale og. Tenker å lakke det med krympelakk, liker den finishen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, viggo E34 skrev:

Fint prosjekt med min favoritt motor, her kan du få enten en kvikk turbomaskin eller en greit trimma sugis 😉 

 

Ja, det eneste som hindrer her er at bilen er 90 modell, hadde hatt litt mer spillerom med en 88 modell. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leser ikke så mye bøker lenger, men denne skal jeg kose meg med i vinter ja. 🙂

Var en tur hjemme på Sunnmøre nå, men det ble prioritert å snekre i stua så den blir ferdig til vi skal feire Jul der. Plukket opp litt E34 deler som jeg hadde fått tilsendt, men fikk ikke tid til å se på disse, får sette av tid til det i julen. 🙂

IMG_1121.jpeg

IMG_1123.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @sveigis, det er veldig mye kjekkere med rene deler, det ble en økt i dag og, så nå er 6 stempler tatt, og hengt opp på veggen inn til videre. 🙂

Jeg skal få sjekket alt før noe blir montert igjen, tenkte å finne et motorverksted som kan se på det etter nyttår, frem til da er kalenderen full. Det jeg tenker er å få sjekket sylindere, topp og stempler, tingen er at jeg ikke kommer til å skru sammen noe som er bare ok, når jeg først legger arbeid i det så skal det være gjort skikkelig.

Så jeg sitter med to alternativ slik jeg ser det i dag.

1. om jeg slipper unna med en lett honing kan jeg bygge opp motoren original som den er, dersom stemplene er så bra at de kan brukes om igjen, det er litt slitasje på kappene på de men ikke mer enn at de knapt kan føles når jeg pirker litt på de, mulig det holder med noen nye ringer og så er de good. Har og 6 stempler ekstra liggende som jeg ikke har fått sett på enda, så jeg vil tro jeg har 6 gode stempler totalt.

2. Bygge stroker motor av den, da snakker vi boring, nye stempler, råder og veiv, og trolig ny kam. Da snakker vi et mer langsiktig prosjekt, og det er ikke sikkert motoren havner i E34 en gang, jeg ville nok ganske sikkert ikke få den godkjent, og da frister det med et eldre E28 prosjekt, eventuelt E24. Men det blir idiotisk dyrt å gjennomføre.

Uansett tenker jeg å sende i hvert fall blokken til syrevask før maskinering.

Den slitasjen som viser på bildene er de som er verst, men ikke noen dype sår. Litt før og etter bilder, det satt godt, men nå er de bra. 👌

 

IMG_1234.jpeg

IMG_1235.jpeg

IMG_1229.jpeg

IMG_1232.jpeg

IMG_1233.jpeg

IMG_1238.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke få sagt det nok, er det noe jeg trenger skal jeg sjekke Finn.no først. Kom over denne momentnøkkelen i dag, 2250,-. Følte meg nesten frekk når jeg ga han et bud på 2000,-. I hvert fall med tanke på nyprisen på Tess, denne var heller ikke brukt, innpakning og papirer følgde med.

IMG_1306.jpeg

IMG_1295.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for å sende blokka til Halden for syrevask, men så begynte jeg å studere litt det jeg kom over på nettet om dette, og nå har jeg landet på å bygge meg et kar for å syrevaske selv, tenker å starte med et oljefat som deles på langs, har og fått fatt i et nytt 2 kw varmeelement for varmtvannsbereder som jeg tenker å bruke til oppvarming. Tanken er å handle inn 20 kg Strip All konsentrat, som gir ca 100 liter syre og så få bygget ferdig karet, om dette blir en suksess tror jeg nok jeg skal ut på jakt etter et større kar som jeg kan legge understellsdeler i og dører. Nå er det jo snart Jul, så det blir ikke gjort så mye mer før på nyåret når vi er tilbake fra ferie, men jeg gleder meg som en unge til å ta fatt på dette merker jeg.

Dette produktet skal ikke ta stålet, men det løser opp gammel lakk og rust, det fine er og at man får tatt kjølekanaler på blokken skikkelig, og når blokken sendes til motorverksted har de et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Syrevask prosjekt av blokk.
21 timer siden, Olaandref skrev:

Hadde egentlig bestemt meg for å sende blokka til Halden for syrevask, men så begynte jeg å studere litt det jeg kom over på nettet om dette, og nå har jeg landet på å bygge meg et kar for å syrevaske selv, tenker å starte med et oljefat som deles på langs, har og fått fatt i et nytt 2 kw varmeelement for varmtvannsbereder som jeg tenker å bruke til oppvarming. Tanken er å handle inn 20 kg Strip All konsentrat, som gir ca 100 liter syre og så få bygget ferdig karet, om dette blir en suksess tror jeg nok jeg skal ut på jakt etter et større kar som jeg kan legge understellsdeler i og dører. Nå er det jo snart Jul, så det blir ikke gjort så mye mer før på nyåret når vi er tilbake fra ferie, men jeg gleder meg som en unge til å ta fatt på dette merker jeg.

Dette produktet skal ikke ta stålet, men det løser opp gammel lakk og rust, det fine er og at man får tatt kjølekanaler på blokken skikkelig, og når blokken sendes til motorverksted har de et godt utgangspunkt.

Anbefaler 200l fat med lokk. Jeg laget det med stripall og blokka ble som ny etter ni timer oppi væsken. Dette er en Pontiac V8 blokk,som er 50 år gammel, etter behandlingen i tønna.IMG_5674.thumb.jpeg.8f9bb5f25b8e8ef05ee29a3c926c4d74.jpeg

Endret av Bimmerlars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlars skrev:

Anbefaler 200l fat med lokk. Jeg laget det med stripall og blokka ble som ny etter ni timer oppi væsken. Dette er en Pontiac V8 blokk,som er 50 år gammel, etter behandlingen i tønna.IMG_5674.thumb.jpeg.8f9bb5f25b8e8ef05ee29a3c926c4d74.jpeg

Er 200 liters fat jeg har fått fatt i. Brukte du varme? Rått resultat. 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Olaandref skrev:

Men ble det mye maskinering i etterkant? Regner med at sylindere måtte hones, men måtte det slipes mot topp og bunnpanne?

Denne blokka skulle bores, planes og linjehones etter montering av billet lagerbukker, så dette ble gjort uansett.

men det er ikke nødvendig. Du skader ingenting med å bade blokka i stripall. Fjerner bare rust og maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bimmerlars skrev:

Denne blokka skulle bores, planes og linjehones etter montering av billet lagerbukker, så dette ble gjort uansett.

men det er ikke nødvendig. Du skader ingenting med å bade blokka i stripall. Fjerner bare rust og maling.

Ja, jeg har vel bare tenkt at det er for godt til å være sant, men jeg ser ikke bort fra at det blir planing her og, så kommer det litt an på tilstanden på sylinderene, frister litt å bore til neste overdimensjon, få inn nye stempler når den først er demontert og jeg likevel legger arbeid og penger i den. Men får se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Olaandref skrev:

Ja, jeg har vel bare tenkt at det er for godt til å være sant, men jeg ser ikke bort fra at det blir planing her og, så kommer det litt an på tilstanden på sylinderene, frister litt å bore til neste overdimensjon, få inn nye stempler når den først er demontert og jeg likevel legger arbeid og penger i den. Men får se det litt an.

Motorverksteder bruker samme produkt. Det er rett og slett vanvittig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...