Gå til innhold

Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Nå står det understell fra M5 3,6 på denne, så det bør ikke være problem med bremsekraft. Men finnes det større bremser fra andre modeller som kan settes over mer eller mindre bolt on? Om man ønsker enda mer bremsekraft. Noen som har gjort lignende eller har kunnskap om det her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Mitt langtids E34 prosjekt. Bremse spørsmål.. Noen med kunnskap her?
På 30.4.2023 den 17.06, Olaandref skrev:

Nå står det understell fra M5 3,6 på denne, så det bør ikke være problem med bremsekraft. Men finnes det større bremser fra andre modeller som kan settes over mer eller mindre bolt on? Om man ønsker enda mer bremsekraft. Noen som har gjort lignende eller har kunnskap om det her inne?

på siste generasjon m5 3,8 så fikk man 4stempla kalipere og større skiver foran hvertfall, men en sånt komplett sett koster mer enn det smaker synes jeg. alpina leverte også store bremser til disse, men de er også umulige å oppdrive, og isåfall utrolig dyre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NeonMuffler skrev:

på siste generasjon m5 3,8 så fikk man 4stempla kalipere og større skiver foran hvertfall, men en sånt komplett sett koster mer enn det smaker synes jeg. alpina leverte også store bremser til disse, men de er også umulige å oppdrive, og isåfall utrolig dyre igjen. 

Tenkte mer på om det var noe fra nyere serier, men om man må til med adapterplater får man vel ikke godkjent de uansett sikkert. Går en E34 i Sverige med E39 M5 skiver og Audi RS6 kalippere foran. Ikke helt bolt on, men det er tydeligvis litt enklere der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2023 den 21.51, Olaandref skrev:

Tenkte mer på om det var noe fra nyere serier, men om man må til med adapterplater får man vel ikke godkjent de uansett sikkert. Går en E34 i Sverige med E39 M5 skiver og Audi RS6 kalippere foran. Ikke helt bolt on, men det er tydeligvis litt enklere der borte.

sånn ja. i usa har det blitt populært med f30 335i bremser på e34, skal passe ganske greit med adapter skiver eller no. er litt andre regler når bila har bikka 30 år gamle, så bremser er de visstnok (har ikke testa selv) litt snillere på. men har skjønt at evt adaptere må være fra anerkjent produsent, men er ikke krav til Tuv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har og lest om 335 bremsene på et forum i statene, men jeg har ikke helt funnet ut mer enn at det skal gå å montere disse på E34, men ikke hvordan.
Er jo litt rart hvor vanskelige de skal være i blant på det som faktisk er oppgraderinger, i hvert fall når man har sett en episode eller to av Wunderland. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet pakke fra billakk.no i dag, satser på å rive ut teppet og sjekke dørken når jeg kommer hjem om noen dager. Aner ikke hvordan det ser ut, men nå har jeg det jeg trenger om det må shines litt. 

211C4566-EEEA-44BE-9AF5-8BADBC596DE3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Mitt langtids E34 prosjekt. Klar for å få ut teppe og shine litt i dørken

Fikk bilen inn i garasjen og opp på bukk i dag, tenker at jeg skal få fatt i et par bukker til i morgen så jeg får den opp bake og, men uansett kom jeg endelig til og fikk sett litt under, og jeg må si meg godt fornøyd, førsteinntrykket er i hvert fall bra. Litt overflaterust er der, men til å ha stått på fuktig bakke i over et år så er der ikke mer enn å forvente. Skal få sett bedre på den i morgen.

Førerdøren er kast, den har fått såpass med rust i falsen nede at jeg tenker at det vil komme tilbake, selv om jeg legger arbeid i det. Venstre bakdør ser brukbar ut, og begge høyredørene er veldig bra, plukket ned listen i falsen nede, og kunne ikke se antydning til rust.

Jeg kommer til å begynne å plukke den ned etter hvert for å komme bedre til, men jeg har mange prosjekt om dagen, så det blir litt etter litt. Uansett, bilen står tørt og godt nå, og jeg må si jeg virkelig gleder meg til å bruke tid på denne.

Fikk og sideskjørt i veldig god stand i posten i dag.

25B5EA12-B543-4E52-A3E8-172E883D2A94.jpeg

8189FCB4-DDCD-4F96-91DC-969FF71B7196.jpeg

D72D36C1-3677-4D9A-9692-C78BFFC6651C.jpeg

924F4973-124C-4CBD-A95C-4107D9788D9A.jpeg

EB69AAC8-012D-4304-8CA7-80C996C8707C.jpeg

F0B77727-5080-4B69-9B77-88D26AEA10E9.jpeg

E70EED90-100E-4EBF-AFD2-7DFC42E20F4E.jpeg

B2724ED2-5EAE-41EE-B20A-7348D4548A65.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skritt frem og minst ett tilbake, hadde planer om å få bilen på bukker bake og i dag, men det gikk ikke helt som planlagt. Der er en åpning i gulvet for drenering av vann, denne hadde vi ikke tenkt på når vi fikk inn bilen i går, men den kommer rett under jekkfestet bake, så bilen må flyttes litt.

Fikk og fatt i et batteri til den for å få sjekket stoler, vindu, rollo og lignende, bare for å vite hva som fungerer før det blir demontert, det gikk heller ikke som planlagt, fikk ikke liv i noe, og det skal være strøm på batteriet, må forske litt videre der.

Det siste jeg hadde planer om var å plukke ut fremstoler så jeg får ut teppet, men jeg mangler torx som passer, og da stod jeg med et flott sett i hendene på Wurth tidligere i dag, uten å kjøpe det, gjett om jeg sendte det noen tanker når jeg oppdaget hvilke verktøy som måtte til.

Men ok, sånn er det i blant, kjøpte litt mer godstoff som jeg får bruk for etter hvert, i tillegg til en tur på polet, så dagen ble ikke helt bortkastet likevel. 🙂

B5B9A37F-55EE-4543-8C11-747C2E7BE964.jpeg

4AA86A9C-067C-45DC-9A60-9330B581A99B.jpeg

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Så smått begynt å få litt oversikt over hva som må gjøres. Trenger ny førerdør.
På 8.5.2023 den 15.03, Olaandref skrev:

Hentet pakke fra billakk.no i dag, satser på å rive ut teppet og sjekke dørken når jeg kommer hjem om noen dager. Aner ikke hvordan det ser ut, men nå har jeg det jeg trenger om det må shines litt. 

211C4566-EEEA-44BE-9AF5-8BADBC596DE3.jpeg

Går da greit å blanda 1-komponent og 2-komponent? E da ikkje fort dei kjem til å reagera med kvarandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RF91 skrev:

Går da greit å blanda 1-komponent og 2-komponent? E da ikkje fort dei kjem til å reagera med kvarandre?

To komponent på toppen av en komponent kan fort gå galt, men to komponent i bunn har jeg aldri hatt problem med. 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sveigis skrev:

Blir glad når jeg ser at ting skjer her Ola-Andre😊

Rød og fin e34 på veien blir gull .

Ja, dette gjør rett og slett godt, selv om jeg ikke har fått gjort så mye enda så har jeg fått avklart at jeg har 3 gode dører og en som mest sannsynlig må byttes ut, og at den ser så bra ut under er og veldig gledelig.

Jeg liker bilen bedre og bedre, og jeg har bestemt meg 100% for å beholde fargen, har vært litt frem og tilbake om jeg skulle lakket den i en annen farge, men det er ikke så mange røde E34 å se rundt om kring.
Det blir lakking av motorrom og traverser, inn med motor, få bygget om fremfelger, og så få senket den til passelig høyde. Videre vil jeg få proffvalset hjulbuer før det blir lakking av bilen, liker disse passe lave og brede 😃

Jeg får ikke opp venstre bakdør, men etter det jeg har lest meg frem til er der en aktuator som kan streike, og det gir egentlig mening, for låsepinnen innvendig lar seg ikke rikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2023 den 18.49, Olaandref skrev:

Har avtalt kjøp på denne. Den står fortsatt montert i bil, men har et håp om henting i Juni. Gode 100 mils tur, så det må planlegges litt. 😅

 

840C01A9-5B80-41F9-B4AF-804FA5A4217F.jpeg

Sikkert ikke et dumt motorvalg! Hvilken bil er den hentet ifra? Nydelig interiør som er i bakgrunnen i bildet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...