Gå til innhold

PIIIPowers E90 318d - søndagsfiks beltestrammer (motor)


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja, får vel lage en tråd så jeg kan holde oversikt over hva i all verden jeg har begitt meg ut på denne gangen med en ordentlig halvgammel traver. Artig om den fenger flere :)

Starta BMW ferden med en ordentlig bil for mange år siden; rekkesekser, bakhjulstrekk, bensin og manuell🥰

... Den døde..

E39.thumb.jpg.480424f0b622533321617081c2dff9a1.jpg  

Tok noen år med surmuling før jeg igjen kjørte på med bil som byr på løpende utfordringer :D Fant en 03/2007 E90 318d, ikke rekkesekser og ikke bensin, men ellers helt grei. Helt avgjørende var at den hadde M47 og ikke N...

To eiere før meg hvorav en i Norge siste 11 årene. Alle service er fulgt og alle hulrom er fulle av olje. Bilen er hel og fin og bærer preg av å ha blitt vedlikeholdt. Har ikke oversikt, men synlig EGR del er i alle fall stemplet med 2019, så det er lagt ned noen kroner i den:) Bilen brukes som min daily driver og skal vedlikeholdes så lenge det er formålstjenlig, er jo ikke noe spesielt med denne som fordrer til "evig" liv.  

Bilder fra annonsen

IMG_0045.thumb.JPEG.d7198b6b15f0811df817eda5b6b9b8de.JPEG 

IMG_0053.thumb.JPG.f7b5dbc95c89995b1af336159c48e923.JPG

IMG_0044.thumb.JPEG.4fc327607e65c44ec35860a699cdbac8.JPEG

 IMG_0048.thumb.JPEG.04c0343ea82d2399c3ea759c2d25de0d.JPEG

 IMG_0047.thumb.JPEG.8f1b39ccd9e61725eae94544a01a7318.JPEG

 IMG_0052.thumb.JPG.5ff45935bdc6c4bdda218acb491be9a1.JPG

 IMG_0051.thumb.JPG.77217fcaea5da3f6e41588d23f5d9928.JPG

 

Ting som allerede er utbedret

  • Nytt batteri 
  • Byttet FRM
  • Nye indre baklykter da festetapp knakk på begge LINK
  • Bytte vibrasjonsdemper og reimer (Utført 28.01.2023)
  • Skifte hele fjærbein foran begge sider (Utført 07.05.2023)
  • Bytte glass i venstre sidespeil (Utført 28.01.2023)
  • Bytte skiver og klosser (Utført 07.05.2023)
  • Bytte enda en FRM (Utført 08.05.2023 oppgradert til FRM3)
  • Feste eller bytte beskyttelsesplate for skiver bak (Utført, byttet 07.05.2023)
  • Oljeservice (07.06.2023)
  • Byttet begge hjullager frem (04.07.2023)
  • Byttet løpehjul (04.07.2023)
  • Bytta pumpe til spylevæske (10.09.2023)
  • Byttet beltestrammer (motor) (17.09.2023)

Ting som må gjøres

  • Bytte bremseskjold venstre foran
  • Bytte hjullager bak
  • Nye vinterdekk
  • Nye sommerdekk
  • Bytte bremsevæske
  • Skifte høyre tåkelys
  • Skifte bakre støtdempere
  • Rydde i slitte foringer
  • Rense interiør
  • Bytte glass i høyre sidespeil
  • Real runde for å få i stand lakken.

Ting som kanskje blir gjort noe med

  • Nye felger (16" altså)
  • Oppgradere lyd (original retrofit)
  • BT HF utvidelse (original retrofit)
  • LED bar (begynner å bli gammal og nattsynet er ikke hva det var..)
  • Bytte slitte sideblink
  • Clutch bytte (var vibrasjonsdemper som lurte meg, men er sikker slitt)

 

 

 

Endret av PIIIPower
Oppdatert to-do liste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tråd er gøy å se og gratulerer med E90 😊.

Dette så jo ut til være en velholdt 3 serie og oppgraderingene du skal til med ,er absolutt innenfor .

Liker forøvrig å se at der er folk som tar vare på disse hverdags e90ene og .

Det må ikke være 330 d eller 335 i for at en tråd skal bli gøy .

Så oppdater gjerne ofte her med ting du gjør .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bytta vi vibrasjonsdemper, og gjett, joda den var original. Den gamle hadde ingen synlige skader, men det vibrerte ganske synelig. Nytt oppsett med ny vibrasjonsdemper og nye reimer fjerna mange lyder og risting i bilen. Topp stemning.

Febi delen var veldig lik originalen, til en tredjedel av prisen..

_20230130_003809.thumb.JPG.2012460a56fb0c57344c5fe665d763e6.JPG_20230130_003703.thumb.JPG.1e97fd03013ea2982ca74392aedc5ed1.JPGDSC_0978.thumb.JPG.5a582bf21ffc6e0aee05911130a78758.JPGDSC_0977.thumb.JPG.c6b8b53a713efbf7c0090d902d73d1e3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ett speil bytta (tok hele 45 sekunder) og bilen levert til EU kontroll. Regner med en smørbrødliste Continental verdig, men @sveigis har vist meg at det er nesten ikke grenser for hva som kan fikses på gårdsplassen under åpen himmel.

Oppdatering følger. Det er fare for følgende reaksjon 😱😥😭😡🤕😵, så får vi se om jeg kommer i 🏁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PIIIPower skrev:

Da var ett speil bytta (tok hele 45 sekunder) og bilen levert til EU kontroll. Regner med en smørbrødliste Continental verdig, men @sveigis har vist meg at det er nesten ikke grenser for hva som kan fikses på gårdsplassen under åpen himmel.

Oppdatering følger. Det er fare for følgende reaksjon 😱😥😭😡🤕😵, så får vi se om jeg kommer i 🏁

Lykke til med Eu kontroll 😊

Nå kan du kose deg med smørbrød ja .

Haha ja det var det da ?😅

Nei stikkord er mot ,stahet og bare begynne så går det somregel greit ,men klart suget etter garasje har aldri vært så ille som nå .

Uansett bra jobbet her og gøy  når ting faller på plass .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye mindre enn ventet 🥳

1.1.13  For stor slitasje på bremsebelegg, fremre

1.1.14 Mer en 25% rust på en side av bremseskive. Begge sider, Fremre, Bakre

5.3.2 Defekt støtdemper, fremre.

Ett par ettermiddager (siden det ikke er lyst så lenge enda) så er jeg i mål. Billig blir det også. Så får resten av understellet vente til stabile + grader og lysere kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, sitter fortsatt å venter på deler fra Autodoc så får vi se da.

I mellomtiden flytta jeg bilen for å gjøre noe på en annen bil og gjett hva som skjedde?

Joda, reine xylofonen med pling. Bilen tror alle lys er defekte og blinklyset har fått speed så da blir det å jakte etter enda en FRM, satan. 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til å være helt krise, oppskriften og filer ligger ute. Kosten er høyere enn å få den flashet av noen én gang, men hvis den blir korrupt årlig er det noe som må vurderes.

O store internett mener at det oppstartssektoren som feiler. Siden enheten normal sett ikke booter så ofte er det først ved batteri bytte eller når volt faller ned mot 10 tallet (feks ved start av bilen med dårlig batteri) feilen vises. Så sånn sett er det ikke mye som skal korrigeres på chipen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

MINI-Service!

Idrive maste om oljeskift (dato, ikke km) skulle egentlig ha gjort dette for en liten stund siden, men ble forledet når det gjald pipestørrelse til oljefilteret.

Du trenger 17mm pipe til oljeplugg, 36mm pipe til oljefilterhus. Oljefilter, kobberskive til tappeplugg og O ring til Oljefilterhus leveres stort sett som kit. 5,5l Olje. Kupefilter byttes normalt samtidig. Oljekar anbefales på det varmeste. Bremserens er en selvfølge ved alle jobber, jo mer jo bedre :D. Resetting av service kan gjøres på flere måter, jeg bruker ISTA+.

.DSC_1160.thumb.JPG.aaf4f21393192974697c88c4cd7c9c82.JPGDSC_1168.thumb.JPG.0cc522baa7ceb987446c3a70cd09d519.JPG

 Jeg veit at alle ikke liker å skru ute, men @sveigis lar seg ikke stoppe så here goes.. En liten kjøretur først for å få varme på olja, så opp på bukk.

DSC_1167.thumb.JPG.2280cc2aea4cd5d88e131c83c4be2fb0.JPG

Plassen har litt mage så jeg må sette bilen på gresset for å få nok høyde under bilen. Hjulet måtte av for at jeg skulle rekke inn. Å ligge med hode under bremseskiva for å nå luka og tappepluggen setter livet i perspektiv :) 

Ut med gammal (men helt grei olje, ikke verken diesel eller kjølevæske her) og pusle litt med oljefilteret mens det renner i fra seg. Det kan være lurt å ha ett håndkle rundt område til oljefilteret for det er endel olje i det som drypper når du tar ut filteret. jeg måtte spraye litt bremserens i toppen av filteret for at det skulle løsne fra lokket. Mer bremserens for å få det ganske reint og på med nytt filter og ny O ring (smør inn ringen med olje!) . Spraya også pluggen med bremserens for å se at den var skadefri. Oljefilterhuset fikk en liten tørk innvendig med en fille.

DSC_1169.thumb.JPG.4ebe6ba70e9281b95fbef0be456ae4b3.JPG

Så var det bare å montere sammen igjen og slippe bilen ned på hjula. Før jeg hadde på ny olje fikk peilepinnen seg en rens og ble ikke satt inn igjen før jeg hadde fått på 5 liter slik at det ikke skulle bli vakuum noe sted. Satte i pinnen og starta opp, alt ok! Fylte og peila frem til nesten max. Liten runde i ISTA så ble det slutt på gnålinga.

Kupefilteret var passe sort og ble enkelt byttet ved å skru ut 6 skruer. ALL DONE!

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - Miniservice 07.06.2023
  • PIIIPower changed the title to PIIIPowers E90 318d - søndagsfiks beltestrammer (motor)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...