Gå til innhold

BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører


 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, E.C. skrev:

Pastaen skal neppe ha noe å si der, den vil jo bare bli klemt ut når du strammer hjulbolter. Kobberpasta er vel heller ikke anbefalt pga. korrosjonsbestandighet og at den kan over tid ødelegge gummideler som den kommer i kontakt med, da bruker man heller keramisk pasta. 

Hmm, da er jeg usikker. Da står det vel bare imellom å kjøpe andre typer endeledd eller 17 toms vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta får nå ikke skiva di nærmere navet, uansett hvordan du vrir og vender på det. Den eneste muligheten er jo motsatt vei hvis du tenker over det.

Det kan jo hende at Biltema-endeledd ikke er helt i vater, samtidig er det jo litt spesielt at det først var noe felg som har gnagd mot demper og nå en originalfelg som ikke klarerer understellskomponenter. Kanskje noen uheldige uoriginale deler i understellet eller worst case vært av veien på noe tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Pasta får nå ikke skiva di nærmere navet, uansett hvordan du vrir og vender på det. Den eneste muligheten er jo motsatt vei hvis du tenker over det.

Det kan jo hende at Biltema-endeledd ikke er helt i vater, samtidig er det jo litt spesielt at det først var noe felg som har gnagd mot demper og nå en originalfelg som ikke klarerer understellskomponenter. Kanskje noen uheldige uoriginale deler i understellet eller worst case vært av veien på noe tidspunkt?

Tenker nok å fjerne pastaen fra navet i morgen for å se om det hjelper.

Felgen som har gnagd mot demper er nok forrige eier som må ta på sin kappe. Han viste meg tidligere bilder av bilen med noen aftermarket 20-toms kantfelger, teorien min er at de har subbet. Ved kjøpet mitt fulgte det kun med BMW style 242 og style 247. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to Ny bil BMW e60 520d 2007 modell og en sliten x3 E83

Gøy å se litt herifra og 😊

Da har du litt å styre med her når du og har en x3 å serve og vedlikeholde ,men stortsett er det jo bare koslig .

Men angående delene du har montert og div subbe / går i problematikk ,så er jo ting litt merkelig og kjedelig  for deg .

Og må jo bare si du har vært maks uheldig om disse uorigianle delene du har brukt ,ikke har passet som det skal 😩.

Jeg har drevet med bil siden jeg var 18 i 1992 og tror neppe det er noen som har brukt så mye uoriginalt som meg oppigjennom ,likevel har jeg tilgode å kjøpe ting som typiske forstillingsdeler der de ikke har passet ,kvalitet derimot der har jeg møtt mye forskjellig .

Men samtidig så skal du ikke se bortifra at mange nye deler som ikke er tilnærmet originalt ,ikke passer .

Idag er det jo et hav av leverandører fra alskens verdensdeler 😊

Men tipper du finner ut av dette .🙏👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Gøy å se litt herifra og 😊

Da har du litt å styre med her når du og har en x3 å serve og vedlikeholde ,men stortsett er det jo bare koslig .

Men angående delene du har montert og div subbe / går i problematikk ,så er jo ting litt merkelig og kjedelig  for deg .

Og må jo bare si du har vært maks uheldig om disse uorigianle delene du har brukt ,ikke har passet som det skal 😩.

Jeg har drevet med bil siden jeg var 18 i 1992 og tror neppe det er noen som har brukt så mye uoriginalt som meg oppigjennom ,likevel har jeg tilgode å kjøpe ting som typiske forstillingsdeler der de ikke har passet ,kvalitet derimot der har jeg møtt mye forskjellig .

Men samtidig så skal du ikke se bortifra at mange nye deler som ikke er tilnærmet originalt ,ikke passer .

Idag er det jo et hav av leverandører fra alskens verdensdeler 😊

Men tipper du finner ut av dette .🙏👍

Jo takk, det kommer nok til å bli en del mer her nå fremover. X3'en blir brukt hver dag, og har allerede fått ett nytt problem med lysene. Veldig enkel bil å utføre reparasjoner på, men det er alltid noe nytt ☺️

Det var liksom så typisk, det måtte skje! Endelig hadde jeg satt på riktig stabstag, da var det selvfølgelig noe annet som var feil også... Er litt usikker på veien fremover nå, men finner nok ut av det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er vi endelig tilbake i garasjen! En del har blitt gjort siden forrige post. Valgte å samle alt i en og samme post istedenfor å dele opp 😃 

Vi kan begynne med e60'ien, har har det blitt gjort det nødvendige for å få bilen på veien. Det begynte med å skifte gløderele, samt plusskabelen som går fra rele til dynamo. For så vidt en ganske grei jobb, enklere å komme til enn man skulle tro.

image.thumb.jpeg.5e341dff0a43ed16a1d0b8ae2870211f.jpeg

Tok samtidig en titt på jordingskabel mellom motorrom og chassis. Kjøpte med meg to stk. 70mm^2 på biltema, bare for å være føre var. Enda jeg ikke hadde fått noen indikasjon på at jordingskabelen var på vei til å seile om, så var det nesten ikke noe som skulle til for å rive den i to. 

image.thumb.jpeg.c2810ef21112ce4b2bf8a92d6e88d04b.jpeg

Planen var egentlig å kjøre gløderele og kabel, samt bytte av alle fire plugger. Slik ble det altså ikke... Glødepluggene satt bom fast, alle fire. Her er det noen som verken har brukt momentnøkkel eller keramisk pasta, for pluggene satt som støpt, enda motoren hadde blitt kjørt varm...  Turte kun å bruke 30nm til å trekke ut pluggene, men det hjalp ikke det grann. Målte over med multimeteret, og de så ut til å være greie, så det blir nok et problem for fremtiden. Selv om glødepluggene ikke lot seg rikke, så heldigvis både innsugsportene og innsuget forbausende bra ut, her har nok noen vært før meg. Valgte og ikke fjerne Swirlflaps med tanke på at de så fine ut, og i tillegg at de var av metall.

image.thumb.jpeg.c22f3c60a72c722012d85f129fa843c9.jpeg

image.thumb.jpeg.e21e7983ee0b8d7128977f0ab551a802.jpeg

Første kjøretur etter 4-hjulskontroll og nytt gløderele :D 

image.thumb.jpeg.b9caf9ef57c6f30fadc9971e74f4a112.jpeg

Deretter var det å få x3'en inn i garasjen. Det var lettere sagt enn gjort, med vintervær og en svak helling opp til garasjen var det helt umulig å dytte den opp. Heldigvis hadde jeg gjort litt research dagen før, kom over denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=oxil_sCtTAI , ganske simpelt, men svært effektivt gjorde prosessen 10 ganger enklere! Da kan endelig feilsøkingen begynne.

image.thumb.jpeg.1106f893eaa9bd19c7ec655f30d3f264.jpeg

Planen i første omgang blir å gå igjennom alt av sikringer, sjekke batteri og lese feilkoder. Starter er allerede bestilt så denne blir byttet uansett. Hvis den ikke går etter dette så er jeg neimen usikker på hva jeg skal gjøre, kan ikke så veldig mye om disse bilene, men da blir det vel å titte litt rundt på nettet. 

Ha en fin fredagskveld videre, og god helg 👍

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd ting og bra e60en er på trim .

Ser du nevner glødeplugger her Hakon.

Jeg måtte bytte disse på Tdsen til datteren min og de satt type dønn.

Jeg tok en lang kjøretur med bilen og da løsnet de faktisk 😊,sikkert litt flaks og .

Tipper du nå også får liv i x3 .

Mye lettere å skru når man slipper å stressskru .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Her har det skjedd ting og bra e60en er på trim .

Ser du nevner glødeplugger her Hakon.

Jeg måtte bytte disse på Tdsen til datteren min og de satt type dønn.

Jeg tok en lang kjøretur med bilen og da løsnet de faktisk 😊,sikkert litt flaks og .

Tipper du nå også får liv i x3 .

Mye lettere å skru når man slipper å stressskru .

Da må jeg nesten prøve det, skal begynne å bruke den frem og tilbake fra jobb nå fremover. Tenker å spraye på en glødeplugg-spray fra Wurth, injector-ex mener jeg den het. Skulle visst trenge seg ned i gjengene under temperaturendringer mellom blokk og plugg for å fjerne koks og oksidasjon. Er nok ikke rart de sitter, siden bilen har stått såpass lenge. 

Håper for guds skyld at x3'en snart er i gang igjen, mye mer behaglig på vinterføre en e60 :) Hjelper også lite at kommunen ikke har funnet frem veihøvlen enda, og det ligger svære issvuller i veiene... Blir litt bedre å skru nå ja, som bilen står varmt og vi ikke har noe tidspress. Litt enklere å tenke rasjonelt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny tur i garasjen i dag!

I dag var det e83'en som stod for tur, og vi skulle prøve å finne ut av det klassiske problemet: "No crank, no start". Etter ett kjapt google-søk fant jeg ut at dette var ett velkjent problem for nesten alle E-serie biler fra BMW. Som sagt i forrige oppdatering så har starter allerede blitt bestilt, en ting mindre å tenke på ;) Luftfilteret ble også tatt, det trengtes sårt.

image.thumb.jpeg.d8e7192a9c28212456c088b85021aa06.jpeg

image.thumb.jpeg.fd02559eef3a1f42c588fc7f12e30bec.jpeg

Samtidig tok vi en titt på innsuget, da denne bilen kjøres med EGR, ergo masse koks og skit. Dette var en ordentlig møkka-prosess, men vil forhåpentligvis hjelpe på i lengen. Det ble ikke helt 100% rent, men tror det er umulig uten å bruke valnøtt-blåsing eller andre blåse-remedier.

image.thumb.jpeg.a8d2acbc85694cee5b02c8bdb090fd27.jpeg

Innsug ble satt på, oppladet batteri ble satt inn og tenningen ble vridd om. Fortsatt samme problem... Da var det bare å få den opp på bukker, og se om jordingskabelen var intakt. Det var den, men det var noen antydninger til slitasje , vet ikke om dette er nok til at motoren får god nok jording, men den byttes uansett.

image.thumb.jpeg.17a0079c779d370461a9f8b9e7236709.jpeg

Neste ut da var tenningsbryteren, denne var enklere å få ren enn jeg hadde trodd. Vet derimot ikke om dette var nok for å få den ren og optimal, men bilen funket fortsatt ikke 😕

image.thumb.jpeg.787a43c360da4b3cdad426eefc3573d8.jpeg

Var ganske mye korrosjon her ja...

image.thumb.jpeg.4859d08c9eb17ec77fa43449343ebcfd.jpeg

Da var det tilbake til tegnebrettet, og etter en del timer bak skjermen har jeg kommet frem til en eventuell hypotese/fremgang for å løse problemet

d-Lr8ooFNJuhzJhkZjNN0L_HcJA1WM6QgRhjsoZitSmEgo3YnQ_Y0UzwmYPlCOY8crBhypqxfHmiRN5wUVFNdQ18bSol6td3UjiESSQ_UjMuLgYW1sn3Z3ujGJiolv8_JEinynmkPX_gly2fsg4IwOC3i6MHgNwqdvR_FkWlvevt4bpAa9q79WzJEYhvVw

For å starte bilen trenger starteren signaler fra EWS, DDE/DME og strøm fra batteriet. For at starteren skal kunne gå rundt må disse tre samsvare og samarbeide.
For at EWS skal fungere må Nøkkelen først passe, så må transponderen samarbeide med ringen som sitter i nøkkelhullet, deretter må tenningsbryteren fungere optimalt, så må gir-velgeren samt EGS-en stå i park. Først etter alt dette kan EWS aktiveres og sende signal til starteren. 
Starteren må først og fremst ha nok strøm inn, og god nok jording. Batteriet være i god stand uten korrosjon og med intakte pluss-ledninger frem til motorrom.
DME/DDE er den delen av bilen jeg kan minst om, jeg vet at den samarbeider med instrumentpanelet, hvis ikke de to samsvarer vil ikke DME/DDE sende riktige signaler. Samtidig må også EWS samsvare med DME/DDE, hvis ikke de to samarbeider vil heller ikke bilen starte. 
Jeg har selvfølgelig ikke funnet ut alt dette selv, men prøvde å samle alt jeg fant på nettet slik at det blir lettere å feilsøke, både for min egen del og alle andres. Si gjerne i fra hvis jeg har glemt noe.

Planen fremover nå blir å teste EWS og DDE. Jeg har ikke fått noen feilkoder på at EWS og DDE er usynkronisert, men skal prøve å synkronisere dem på nytt for å kunne eliminere enda en mulighet. Her er feilkodene som ble lest ut fra bilen:

image.thumb.png.6c8fdeca5c49f6a2170629ee090ae24c.png

image.thumb.png.72b59815e9c241ed3e3c6417375c1bc9.png

Hvis dere ser noen feilkoder som indikerer at noe er feil, si gjerne i fra, jeg har sett meg blind... 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig mange koder inne, ligger alle disse permanent som du ikke får slettet?

Angående starter så bør du egentlig måle spenningsfall på selve starteren før du begynner å overtenke for mye. Den grønne kabelen ser ikke helt god ut.

Du prater om EGS, det er automatkasse, har ikke du manuell? Ser ut som 3 pedaler og det er valgt manuell i ISTA ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Var veldig mange koder inne, ligger alle disse permanent som du ikke får slettet?

Angående starter så bør du egentlig måle spenningsfall på selve starteren før du begynner å overtenke for mye. Den grønne kabelen ser ikke helt god ut.

Du prater om EGS, det er automatkasse, har ikke du manuell? Ser ut som 3 pedaler og det er valgt manuell i ISTA ser jeg.

Usikker på om de er permanente, enig at det var mye koder. 

Målte direkte på plusskabelen, så si ikke noe spenningsfall. Blir vel å teste EWS og DDE på starter i morgen. Har manuell ja, var mer en generell oversikt, for både automat og manuell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte du i det bilen ble forsøkt startet/skulle til å dra på starter? Det er da du finner ut av det. En grønn kabel kan fint vise batterispenning uten noe last, men når 2,2kW starter skal dra 180A gjennom der blir det fort verre. 

Ellers blir det faktisk clutchbryter som bør sjekkes for din del (med manuell) i stedet for girbrytere og bremsebrytere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...