Gå til innhold

X5 motorhavari


_X5
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg trenger litt hjelp her om det er noen som kan hjelpe meg.

Jeg solgte min X5 2017 Hybrid modell for 2 år etter kun å ha hatt den i et halvt år ør jeg igjen solgte den  til en ny eier og han har nå tatt kontakt med meg nå 1 mnd før garanti løp ut men nesten 2 år etter jeg solgte bilen til han, med nå det som nye eir hevder er total motorhavari.

 

Så til saken:

Bilia/BMW hevder at bilen har vært tunet og at det er oppdaget endring i SW på bilen mellom en periode der jeg sto som eier av bilen. Jeg har ikke endret noen ting som helst på denne bilen og har ingen opplysninger å komme med bortsett fra at den har hatt 1 bremseveskeservice på BMW.

Noe tid før salget av bilen gikk den i nødmodus( mistet all motorkraft) og jeg dro da til BMW hvor de sjekket bilen inne på verksted og kjørte prøvetur 2 x hendte dette uten at BMW klarte å gjenskape feilen, ved stans av bil og start igjen var "feilen" borte og de fant ingen feilkoder, feilen opplevde jeg to ganger men like raskt som den kom så var den borte og jeg slo meg til ro med at feilen om det var noen var fullstendig borte....

Nå i ettertid hvor ny eier har fått motorhavari 2 år senere (pga for høyt trykk på sylinder 4 sier BMW) opplyser BMW til meg at ja de husker at jeg var innom 2 ganger med motorfeil men at de beklageligvis ikke registrerte det på meg eller bilnummer da det var besøk utenfor servicebesøk?!?
Seriøst, kan man dra på nødservice uten at det blir registrert noen ting om hva kunden har opplevd, og det attpåtil på et sted jeg har vært på service for bremseveskebytte før så jeg er en registrert kunde?

BMW har laget en rapport som ny eier mener han kan bruke mot meg for feil opplysninger gitt av meg som selger men at evt Software nå er blitt borte når BMW har sjekket etter feil ?
Jeg har ikke gitt noen feil opplysninger og jeg forstår faktisk ny eier frustrasjon da han hadde bil med garanti men at BMW nekter å bytte motor under garanti.

BMW har også gitt ny eier en rapport om at bilen ved havari går kun på 2 eller 3 sylindre og at ISTA har registrert motortuning med feiltenning på sylindre og motorstyring men at en kollega mistenkte at dette kom fra selve feilsøket så de slettet så minnet og startet opp igjen og da vises det feil på sylinder 4 som mangler kompresjon og at BMW deretter søkte med kamera hvor de ikke fant noen åpenbare feil at det ikke var noen åpenbare feil på sylinder som skulle tilsi 0,0bar kompresjon.
BMW anbefaler så eier om motorbytte siden det blir billigere for nye eier.

Enden på alt dette er at ny eier har satt inn ny motor på Motorbytte 360, for deretter å dra til BMW for videre hjelp med bytte der de konkluderer med at de måtte bytte en 0 ring på veivhusrør men at videre søk tilsa for fet blandingsforhold og at de deretter kjører en SW oppgradering på bilen men at de også måtte bytte alle injektorer som da fikset alle problemer.

BMW hevder i rapporten at en ung mekaniker som hevder at bilen har fått for høyt drivstofftrykk og en høyere belastning en det som motoren har vært designet for og at han aldri i sine 4 år som mekaniker har vært nødt til å bytte alle injektorer på en N20 motor

Det jeg synes er veldig spesielt er hvordan kan:

1. BMW hardnakket hevde at bilen har vært tunet av meg noe den ikke har vært og at den har først fått endret SW så er den nå borte?
2. Kan ikke BMW N20 hybridmotor ha hatt feil på sylinder 4 også tidligere, ref mine 2 besøk hos BMW med bil i nødmodus og følelse av 30% kraft på motor?
3. Er det helt ukjent at BMW X5 N20 (hybrid) får motorfeil på sylinder?
4. Om BMW og ny eier fortsatt hevder, noe de gjør at jeg har endret på SW som så er borte, må de ikke i det minste begrunne/bevise det noe jeg synes er rart da jeg IKKE har endret noen ting på bilen og om SW er borte hvordan kan jeg vite noen ting om dette
5. Om BMW har hatt bilen 2 ganger inne på nødservice for feilsøk da jeg kjørte til dem, kan ikke de dengang ha gjort noe med SW siden datoene samsvarer med når BMW sier at SW er endret?

All hjelp tas imot med stor takk da jeg er ekstremt frustrert over dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt trygg på at du ikke har tunet bilen bør du vel være på ganske trygg grunn her? 

Hvis det er over 2 år siden du solgte er jo i tillegg selgers reklamasjonsrett gått ut om det var et rent privatsalg. Hvis ikke er det jo også slik at kjøper burde gitt deg muligheten til å rette opp feil/mangel før han selv reparerte bilen. 

 Forøvrig har jeg inntrykket av at det ikke er uvanlig med havari på disse hybridene med N20 motor, men der kan sikkert andre mere. Det er bare et inntrykk jeg sitter igjen med etter å lest litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde etterspurt dokumentasjon som viser til/konkluderer med at du har trimmet bilen og at nettopp dette er årsaken til havariet.

Virker som at det har vært en alvorlig case av delekanon her, så det virker litt rart at man plutselig sitter på en slik type fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjøper må bevise påstandene om tuning.

2. Det finnes ingen dokumentasjon hverken den ene eller andre veien, så hva verkstedet sier de har sett vil bli tillagt vekt.

3. Dette handler vel ikke om reklamasjon, men om at selger skal ha tilbakeholdt opplysninger som førte til motorhavari. Noen vil kalle det svindel, og andre regler gjelder enn ved reklamasjon.

Jeg skjønner din frustrasjon, for du har en dårlig sak. Ikke fordi du er skyldig, men fordi verkstedet er på kjøpers side.

Kan verkstedet ha tuklet med programvaren under feilsøk av dine motorproblemer? Det er godt mulig, og sammenfallende datoer med påstått tuning er interessant. Har du kvitteringer fra verkstedbesøkene?

Eventuelt sjekk trekk i nettbanken eller på kortet om du ikke har kvitteringer. Dette kan styrke din sak betraktelig.

Edit: Det være lurt å slå deg sammen med kjøperen mot verkstedet. Kjøperen vil jo også være tjent med at verkstedet må innrømme feil, og dermed få reparasjonen dekket på garanti.

Hvis feilsøket for deg ble tatt på garanti, da har du ikke betalt for noe, og verkstedet har ikke registrert besøkene. Vel, det ser da ikke bra ut, dessverre. Du kjøpte ikke noe annet på verkstedet, eller handlet i en butikk i nærheten når du var der, som du kan finne kvittering eller banktrekk for? Alt som backer opp din historie vil telle.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at man baserer seg på erfaring med disse motorene. Saken virker litt tynn fra verkstedet sin side. Altså at de har gjort en del steg uten å kunne dokumentere hvorfor osv. 

Mekanikeren jeg har snakket med hadde erfaring med at toppen på disse kunne ryke, da med høyt forbruk av kjølevæske som symptom. Han sa også at dysene på disse motorene gikk veldig hardt, og kan noen ganger høres ut som problemer med kjedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://bimmerprofs.com/n20-injectors-fail/

Her er en som hadde problemer med motoren. Dyserelatert. Ikke sikkert det er noe hjelp i din sak, men det gir ihvertfall litt info om motoren og at det er forskjellige dyser ute å går på n20 motoren. Leser at det kan være lurt å bytte dyser etter 100.000 km på biler som x5 40e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig de har endret flere ganger for alt jeg vet men jeg har ungen informasjon om hva BMW gjorde da jeg var der på nødservice to ganger med liten motor effekt eller hva eventuelt som er gjort på motorbytte eller hva Bilia hjalp til etter at ny eier byttet motor så føler meg litt fullstendig hjelpesløs i hele denne historien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 tusen og han går nå rettens vei. Jeg føler meg fullstendig bondefanget inn i en historie jeg ikke har vært en del av. Ny kjøper sim har hatt bilen i  nesten 2 år er selvfølgelig frustrert noe jeg faktisk skjønner da BMW nekter å bytte motor på garanti under påskudd av at den har vært tunet i min eie. 
Som sagt hadde jeg motortrøbbel med den to ganger som så mystisk ble borte etter at de sjekket den på BMW 2 ganger og som de beklager at de ikke skrev hva de gjorde med bilen!

Som jeg også har sagt så har BMW laget en rapport for ny eier der de sier at en Tuning har ødelagt motor som igjen medførte at ny eier byttet den og utbedret enda mere hos BMW som de nå krever fullt ut betalt av meg!

Endret av _X5
Utdypende forklaring og retter leifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...