Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg kjørte på isen for et par måneder siden så rakk klossene å sette seg fast hardt nok til at det smalt bra hardt etter kun 10 min. 

Skrevet

Liten oppdatering herfra. 

Prøvde å starte bilen igjen i går, satte den i revers og ga gass... Ingenting skjedde. Valgte derfor å sjekke om hjulene spant som de skulle i nøytral. Her viste det seg at alle spant, utenom bakhjul på passasjerside. Her virket det nesten som om håndbrekkskoene satt fast i bremseskiven. Tok av bremseopphenget, og fikk deretter bekreftet dette.

Spørsmålet mitt til dere blir følgende, hvordan kan det ha seg at håndbrekkskoene står kun på den ene siden av bilen? På sjåførsiden av bilen var det ikke antydning til at håndbrekkskoene var borti en gang.

Skrevet

Det er bare sånn det blir med alderen og evt. etter en dårlig justering/reparasjon. Ganske typisk at brekket blir først dårlig(ere) på en side, så på begge.

Skrevet
6 minutter siden, E.C. skrev:

Det er bare sånn det blir med alderen og evt. etter en dårlig justering/reparasjon. Ganske typisk at brekket blir først dårlig(ere) på en side, så på begge.

Hva blir en eventuell fiks på det? Kan man justere vaieren på noen måte, eller må det til med nye sko og div.?

Skrevet (endret)

Først og fremst må du slå på bremseskiva med hammer for å løsne bremseskoa fra skiva.

Deretter ville jeg justert inn bremseskoa og demontert skive for å sjekke tilstand.

Ofte har nr5 på bildet rustet fast evt er noe galt ned sko/vaier. 

Justering av vaier gjør man først når man vet at alt annet fungerer og er riktig justert.

 

364399.webp.27dc538240d9250414cdba6ceeffc1a3.webp

Endret av Lars89
Skrevet

Vaieren på brekksiden er vel selvstrammende på E6x, men du kan koble det fra, slik at det ikke er noe spenn når du skal justere mekanismen.

Skrevet

Fikk tatt av skiven i stad. Fikk derimot ikke justert juster-skruen (Nr. 4) noe lengre inn, må kanskje koble i fra vaieren slik som E.C. sier.

Skrevet

Nr. 4 ruster også fast enkelte ganger. Jeg skal bytte hele greia når jeg går over til større bremser bak. Komplett kit med "alt" utenom vaier var på 1500-2000kr et sted, originalt bmw. En annen ting er at uoriginale sko ikke alltid griper like godt og da sliter man med å justere slik at brekket holder. Skal man ha bilen en stund så hadde jeg byttet ut alt sammen, om det skal gjøres billigst mulig så greier man å få de låsene (nr.5) noenlunde i gang igjen med litt rustløser og smøring.

Skrevet

Uoriginale sko er ofte noe dritt ja.

Enten feil passform så man sliter med justering eller for lite effekt. 

Bremseskjold kan selvfølgelig også revne i innfesting til sko og da kan man også velge mellom å gjøre det riktig (bytte hjullager osv) eller billig. 

Skrevet (endret)

Da har jeg fått prøvd meg litt frem i garasjen. Videoen som du sendte Lars fungerte veldig bra, vaieren ble slapp og det ble enkelt å justere håndbrekkskoene :) 

Har derimot ikke blitt kvitt problemet helt, men fått en nærmere pekepinn på hvor feilen kanskje kan ligge. Følgende problemstilling er nå: Jeg får til å spinne bremseskiven rundt, men med en gang jeg tår på håndbrekket og deretter tar det av igjen så er jeg tilbake til start, bremseskiven står bom fast. Jeg justerer skruen ett par hakk ned, skiven spinner igjen, men stopper etter jeg tar opp og deretter ned håndbrekket.

Virker nesten som skoene henger igjen, eller at de på en måte kiler seg fast i det jeg tar på og av håndbrekket.

Endret av SanderE61
Skrevet

Hvis lukkemekanismen (5) har nok rust så vil ikke fjærene greie å dra skoene sammen igjen (og lukke denne mekanismen), trolig der du har et problem.

Skrevet
24 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis lukkemekanismen (5) har nok rust så vil ikke fjærene greie å dra skoene sammen igjen (og lukke denne mekanismen), trolig der du har et problem.

Tok ut hele mekanismen for å se om det var noen uvanligheter, og den så ikke så veldig rusten ut. Kan legge ved et bilde hvert øyeblikk

Skrevet
18 minutes ago, SanderE61 said:

Tok ut hele mekanismen for å se om det var noen uvanligheter, og den så ikke så veldig rusten ut. Kan legge ved et bilde hvert øyeblikk

Eg var borti ein slik ekspander som kjentes heilt fin ut, gjekk lett og fint i handa men når den stod med spenn på kilte den seg fullstendig. Det var etter nøye reingjering og smøring.

Ny ekspander og problem løst.

Skrevet

Som sagt over her. Hvis du har planer om og beholde bilen ville jeg byttet alt. Det er helt humane prisen originalt på dette, I sjeldne tilfeller kan vaierne flise seg opp slik at de setter seg fast men i 9/10 tilfeller så er det mekanismen i bakhjulene som det er problemer med.

BMW brukte det samme systemet helt fra tidlig 70 tall og det har alltid vært et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...