Gå til innhold

F20 M135 vs M140i vs F87 M2


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

Noen på Bimmers som har sterke meninger om disse modellene når man sammenligner de med hverandre?

Neste gang jeg bytter bil har jeg lyst å gå ned i størrelse da E60 blir litt stort og tar unødvendig mye plass. Har lurt vagt på 1 eller 2-serie, da gjerne M135/M140 eller M2. De ser alle ut til å lide under hyppige eierbytter og flipping, de øker 50k i året jevnt over. Og med norsk krone som blir forbigått av Zimbabwe-dollar så blir man kanskje stuck med å kjøpe bil her til lands.

Men sånn generelt, hva tenker folk om disse modellene satt opp mot hverandre hvis man skal ha en normal bruksbil som går ca 20-25k i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en trio bestående av noe av det morsomste og fineste modellene BMW har laget. Ikke fine som i pene i designet men totalpakken. Jeg ville valgt en gylden middelvei og gått for M140i…gjerne med manuell. Jeg har på en måte forgjengeren i form av E87 130i og jeg må bare si at 1-serie med sekser og manuell er en fest å kjøre. Jeg har kjørt M135i og M140i, helt fantastisk awesome biler å kjøre…du finner ikke bedre hot hatch. Focus RS er vel den eneste som kommer nær, A45 AMG går godt men er så inni granskauen uinspirerende å kjøre med "fartbox" eksos og firer. 

Problemet er som vanlig det Norske BMW miljøet hvor bilen enten er eiet av en lutfattig 20 åring og er i dertil tilstand eller en pedantisk entusiast som skal ha blodpris for bilen. Prisene i Norge er kunstig høye, er kun tidlige og tvilsomme utgaver av M135i som kan komme ned mot 300 000,-. Men pre LCI F20 ser ikke ut i måneskinn. Gå for LCI og jeg tror man kan få inn en billigere fra Sverige enn å kjøpe i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Vurderte de samme modellene selv for et år siden. 

Jeg endte forsåvidt opp med begge to, dog som 118i og M2 comp. 

Som vanlig bruksbil er jo en F20 lettere å leve med f.eks pga plass, tilgang til baksete og ACC (ikke tilgjengelig på M2).

8-trinns auto er også bedre enn m-dct i køkjøring hvis det er en faktor. 

M2en har selvsagt sine plusser med tøffere utseende, bedre styring/understell og diffbrems.

Opplever betydelig mer hjulstøy i M2en, men det er nok mye pga større hjul (17 vs 19-tom).

LCI er i mine øyne et must uansett pga utseende og tech. 

Skulle jeg hatt én bil til å kjøre hele året med hadde det nok blitt en loaded M140i med f.eks adaptivt understell og ACC da det er en veldig god totalpakke. 

Hvilke versjoner vurderer du mtp girkasse og drivhjul?

 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars89 said:

Hvilke versjoner vurderer du mtp girkasse og drivhjul?

 

Det er fortsatt veldig teoretisk oppe i hodet mitt dette her, så har ikke tenkt å bytte bil neste fredag.  Men man begynner jo å mørne litt mtp andre modeller. 

Jeg er klar over at de moderne automatkassene til BMW er glimrende, men trives best med manuell og rwd i det lange løp. Ønsker egentlig ikke den unødvendige kompleksiteten/vekt 4wd medfører, og liker å gire/clutche/mellomgasse selv. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt? En F20 M140i manuell med RWD står høyt på ønskelista mi. Som du sier, gleden av å kjøre manuell og mindre kompleksitet i drivverk med RWD. Denne har også B58-motoren som blir hyllet av de fleste. Men ligger drøyt høyt i pris disse. En godt holdt pre LCI M135 hadde heller ikke vært å forakte, og de er jo også rimelig praktiske sammenlignet med en liten Coupé med to dører og koffertlokk. Finnes jo folk her inne også med disse bilene, både Pre-LCI M135 og LCI M140.

Enig med Fredrik, dette er noe av det fineste og morsomste BMW har laget i nyere tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...