Gå til innhold

Finne riktig bruksbil (erstatte det uerstattelige)


tennbrikket
 Share

Anbefalte innlegg

Vemodig som det er, så er det vel snart på tide å "bytte" ut min gamle og trofaste e46. Etter snart 9 år i eie, så merker jeg at det klør etter noe nytt. For så vidt vært eneste bilen jeg har hatt også. Den har vært med og dyrket en fin hobby innen for bil(teknisk) og bil(pleie). EU kontrollen utløper i januar, jeg satser vel på å få den godkjent i 2 år til hvis ikke det blir store mangellappen. Bruksverdi er helt klart høyere enn salgsverdi. 

Store spørsmålet er hva **** skal man kjøpe? Litt oppsummering om dagens situasjon.

Jeg kjører ca 70km hver dag.

Diesel og bensin fungerer like greit.

Har hatt stasjonsvogn hvilket har vært ålreit mtp plass, men man finner vel ingen stasjonsvogn som er billigere og mer driftsikker enn e46. Klarer meg med sedan

Litt krav:

NBT eller CIC

automat

Cruisecontrol

Multifunksjonsratt

Webasto/defa (sistnevte kan ettermonteres vel å merke)

Effekt - Her er jeg litt delt, nå er jeg jo vandt til m47 med steg 4 fra TRF 240-250hk, så det er jo som ett "lite" lokomotiv på motorveien. Tror dog jeg skal fint klare meg med 190hk, kan jo skremmes opp denne også :) 

 

Budsjettet spriker ganske mye, dukker det opp en fin e6x til 70k så har jeg ingenting i mot å kjøpe den. Kan nok strekkes til 250-270k, men da skal det være 8 trins med led lys :) 

Har sett på alt fra e6x,f31,f1x,g30 og bittelitt mercedes. 

Hiv ut forslag, erfaringer og finn.no linker :D. Jeg tar meg goood tid, tok meg 9 måneder å kjøpe riktig e46 den gang :P 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ///M-ini95 skrev:

Hva foretrekker du, eldre bil med 6'er eller nyere bil/lavere km.stand og 4'er? :)

 

 

ja, takk begge deler :)

Jeg merker jo at jeg er veldig opphengt i gullrekka på de nyere bilene med 4'er? Selv om jeg er godt vandt til en e46 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tennbrikket skrev:

ja, takk begge deler :)

Det var det da 😅 7 Serie har jo alltid gitt mest motor og utstyr for penga, baksiden er jo at de mindre praktiske og mer tungsolgte. 

Er vanskelig det der, å kombinere 8 trinns + LED til rett under 300' om man skal ha litt motor også...

Denne F31 virker svært pen. Ikke 6'er, men B48 skal være en av de bedre 4'erne. 30i betyr jo greit med fraspark også. + i boka for skinndash :)

https://www.finn.no/316674813

Leter man nok finner man sikkert F31 som 20dX med B47 til den prisen også.

LED lys, 8 trinns, Webasto og masse mer. Dog "bare" B47

https://www.finn.no/302247224

Og så har du jo denne som du linket til for ikke lenge siden(?)

https://www.finn.no/312457535

Ikke like bra utstyrt som 20d'n og kjørt noe mer, men er noe eget med 6'er under panseret og utstyr kan alltids ettermonteres ved nød. 

https://www.finn.no/306104453

Enda en med B47, men til gjengjeld noe lavere km.stand. Denne så også ganske ut til være bra utstyrt. Interiøret er vel litt elsk eller hat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

F31 fra 2015 og opp, mer enn moderne nok og fremdeles lekker og spenstig.

 

Jeg syns designet er pent, men føler f1x virker bedre skrudd sammen i interiøret. Basert på hva jeg selv har opplevd da han kamerat hadde en ny 330e i 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Det var det da 😅 7 Serie har jo alltid gitt mest motor og utstyr for penga, baksiden er jo at de mindre praktiske og mer tungsolgte. 

Er vanskelig det der, å kombinere 8 trinns + LED til rett under 300' om man skal ha litt motor også...

Denne F31 virker svært pen. Ikke 6'er, men B48 skal være en av de bedre 4'erne. 30i betyr jo greit med fraspark også. + i boka for skinndash :)

https://www.finn.no/316674813

Leter man nok finner man sikkert F31 som 20dX med B47 til den prisen også.

LED lys, 8 trinns, Webasto og masse mer. Dog "bare" B47

https://www.finn.no/302247224

Og så har du jo denne som du linket til for ikke lenge siden(?)

https://www.finn.no/312457535

Ikke like bra utstyrt som 20d'n og kjørt noe mer, men er noe eget med 6'er under panseret og utstyr kan alltids ettermonteres ved nød. 

https://www.finn.no/306104453

Enda en med B47, men til gjengjeld noe lavere km.stand. Denne så også ganske ut til være bra utstyrt. Interiøret er vel litt elsk eller hat.

 

 

Tittet litt på de 5 seriene du linket til. Den 530d er jo skikkelig lekker.  Det hender seg det dukker opp noe, men prisene holder seg bra syns jeg. f31 330i var jo snasen :) 

Må jo si jeg sikler litt på en 5 serie nå etter å ha hatt 3 serie. Må sikt blir det også en sommerbil, sikler mye på e92 335i, e46 m3 osv. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tennbrikket skrev:

Tittet litt på de 5 seriene du linket til. Den 530d er jo skikkelig lekker.  Det hender seg det dukker opp noe, men prisene holder seg bra syns jeg. f31 330i var jo snasen :) 

Eneste jeg savnet på 330'n var M sport bremsene og i det minste ryggekamera. Dog er begge deler relativt enkle retrofits. 

Det hender det dukker opp billigere E6x med 6'er som virker tilsynelatende bra. Som regel er de uten m sport, men klarer man å leve uten eller montere det selv i etterkant, så får man mye bil for penga. 

Satser på at noe dukker opp før PKK på E46n, slik at du slipper å ende opp uten bil eller kjøpe noe i all hast, skulle det bli en smørbrødliste på E46n :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Eneste jeg savnet på 330'n var M sport bremsene og i det minste ryggekamera. Dog er begge deler relativt enkle retrofits. 

Det hender det dukker opp billigere E6x med 6'er som virker tilsynelatende bra. Som regel er de uten m sport, men klarer man å leve uten eller montere det selv i etterkant, så får man mye bil for penga. 

Satser på at noe dukker opp før PKK på E46n, slik at du slipper å ende opp uten bil eller kjøpe noe i all hast, skulle det bli en smørbrødliste på E46n :)

 

Jeg syns det er morsomt å "forme" bilen, men det var nok litt lettere når jeg var yngre og ikke hadde like mye utgifter. Skal jeg gjøre alt av retrofits på en "stock" e60 så blir sluttsummen dyr. Krav er CIC og M sport. Naturligvis så blir det stage 2 tuning. Ønsker å finne en så ferdig bil som overhode mulig :) 

Har nogenlunde "call" på e46en, men på 341k km så kan det dukke opp litt :P, dog enkelt understell så, men deler koster penger og jeg er "lei" av å skru på den.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent ut en riktig E6x. E46 er nærmere E36 enn E9x om du spør meg og hoppet fra E46 til E6x blir ganske merkbart. Når du ikke har brukt noe nyere daglig så vil en "eldre" bil som E6x fortsatt føles som en solid oppgradering. Prisene på E6x har begynt å sprike en del ut ifra stand og utstyr, men dette er neppe noe som kommer til å opphøre med det første. Kjøper du en av de dyrere eksemplarene nå så kan du forvente å selge på nivå med de høyere prisede bilene i framtiden. Som med alle gamle bilene så kan du sikkert regne inn 50k i påkost det første året, fram til du og bilen finner ut av hverandre. Så flater det ofte litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Vent ut en riktig E6x. E46 er nærmere E36 enn E9x om du spør meg og hoppet fra E46 til E6x blir ganske merkbart. Når du ikke har brukt noe nyere daglig så vil en "eldre" bil som E6x fortsatt føles som en solid oppgradering. Prisene på E6x har begynt å sprike en del ut ifra stand og utstyr, men dette er neppe noe som kommer til å opphøre med det første. Kjøper du en av de dyrere eksemplarene nå så kan du forvente å selge på nivå med de høyere prisede bilene i framtiden. Som med alle gamle bilene så kan du sikkert regne inn 50k i påkost det første året, fram til du og bilen finner ut av hverandre. Så flater det ofte litt ut.

Syns jo e6x er kledelige biler spesielt facelift og m sport. Kommer riktig bil ut, så blir  det nok handel.  Syns dog dette er litt for dyrt f.eks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=263588024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er en del penger, men sett på den andre siden, hvor mange slike finner man til 120' hvor den er såpass bra utstyrt og fått utbedret rust i flere paneler? Klarer man å kle av 10-15k i pruting så synes jeg ikke det var sååå ille pris. Sannsynligvis vil du slippe unna mye påkost de første to årene på en slik påkostet bil fremfor en som er 30-40k billigere i utgangspunktet.

De bilene ligger dessverre i det prisleiet, så man skal være jækla heldig for å finne dem til nærmere 100 :P

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender seg jo det er noen f10 525D/530D som kryper under 200k, og når en e6x ligger til 180k, så frister det med førstnevnte. Er ikke bra utstyrt de f10 vel å merke, men km stand er som regel ish lik de e6x bilene. Har 4 aktivsøk, så det skal vel dukke opp noe omsider. Bare det står på riktig side av landet :P 

Denne likte jeg vel å merke :)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289787759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å smelle til med en F01 LCI? Mye bil for pengene. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304861631 (Lekker bil. Eneste minuset er komfortseter som er et must for mange) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313218785 (Attraktivt utstyrt. Den bør det være mulig å prute litt på også. Tungsolgte biler.)

 

Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...