Gå til innhold

Kjøp av 1 serie, eller noe annet?


Geir Anders
 Share

Anbefalte innlegg

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312242283

hva tenker folk om denne? er i markedet for en billig bil i innkjøp og drifte/eie. 
Min hovedtanke er lite lån, kjapp nedbetaling og ha en god/enkel bruksbil uten lån i mange år fremover.

Den er i øvre skala prismessig av F2x serie. Mitt største problem er at jeg hater kjipt utstyrte biler, og da kan man utelukke det meste. Denne mangler selvfølgelig endel, men er ok utstyrt til å være 1 serie. 

Jeg har også disse 2 som gode alternativer.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=311800254

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316686715

Hvem ser ut som det beste kjøpet av disse 3,? Mulig jeg overser noe. 38tkm er jo veldig attraktivt, men hater business navigasjon sånn i utgangspunktet. Så kan man jo si, kjøp F40. Men da overstiger det egentlig tidsrammen jeg har sett for meg. Helt i andre skalaen, så strekker budsjettet seg fint til både M bil og iX M40 eller i4 M50.... men, for engangskyld, prøver å være fornuftig uten å binde opp kapital. 225x er HELT utelukket. 3 serie er jeg ikke så gira på, og 5 blir hverken fugl eller fisk. 

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første ser bra ut.

Gått litt langt før første service, men det lyser grønt så da er det vel greit opp mot evt drivverksforsikring osv.

Savner ACC og comfort access, men sånn er det ofte med 1-serie. Lettere å finne en godt utstyrt F30.

Kjører jo selv rundt i en nesten lik bil og det er trivelig det. Ikke direkte sprek, men kombinert med 8-trinns automat er det ganske effektivt. 

Ville nok vurdert 120d xDrive hvis man først skal bruke 200k+. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316946285

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lars89 skrev:

Den første ser bra ut.

Gått litt langt før første service, men det lyser grønt så da er det vel greit opp mot evt drivverksforsikring osv.

Savner ACC og comfort access, men sånn er det ofte med 1-serie. Lettere å finne en godt utstyrt F30.

Kjører jo selv rundt i en nesten lik bil og det er trivelig det. Ikke direkte sprek, men kombinert med 8-trinns automat er det ganske effektivt. 

Ville nok vurdert 120d xDrive hvis man først skal bruke 200k+. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316946285

Den var ikke dum den der! Nå var jeg i utgangspunktet på utkikk etter 114i til rundt 150k. Men utvalget gjør at jeg måtte strekke mer litt mer.. nå helt opp til 230k, som er over det jeg _ønsker_ å bruke. Og hvis man hele tiden strekker litt og litt, så er man jo langt unna det man tenkte på i utgangspunktet. 260k er i landet hvor jeg ikke får til rask nedbetaling, og samtidig sette av endel penger til andre ting. Vil helst få unnagjort lånet på kort tid. Det er det, eller kjøpe ny elektrisk bil type i4 m50 med forutsigbart vedlikehold/forbruk og garanti, men er egentlig ikke planen overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så ikke den svarte som jeg hadde på Finn da, som ble solgt på lørdag? Mye mer utstyr og billigere… for sent nå

ville nok også vinglet litt mellom no 1 og 2, er ikke stor skjerm uansett, og de som har gått 80-90k må du regne med skifte av alle bremsene og noen dekk også. Ellers må du sjekke fals på innside bakluke for der ruster det ofte, men får dekket det på rustgaranti som regel. Ellers veldig trivelige biler.

Endret av Lars S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lars S skrev:

Du så ikke den svarte som jeg hadde på Finn da, som ble solgt på lørdag? Mye mer utstyr og billigere… for sent nå

ville nok også vinglet litt mellom no 1 og 2, er ikke stor skjerm uansett, og de som har gått 80-90k må du regne med skifte av alle bremsene og noen dekk også. Eller må du sjekke fals på innside bakluke for der ruster det ofte, men får dekket det på rustgaranti som regel. Ellers veldig trivelige biler.

Nei, begynte å kikke på søndag. Det var dumt:)
Ja, alle er i landet for bytte av bremser.. selgerne er jo helt blanko på slike ting. Tenkte ta meg en runde på Lørdag på de 3 jeg har postet for å se. Dekk er også eldre på de to siste, det er noe som må forhandles inn, sammen med kommende service. Bra tips om bakluka. Redd hele greine skal bli en traust opplevelse når man er vandt til trimmet N55. Men, tenke litt langsiktig åpner for noe enda grommre på sikt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass kan sies, F20 holder seg uforskammet bra i pris. Jeg regner med å kunne få 240-260 for vår F36 420xd om den skulle selges i år. Disse ligger jo å nikker oppi det området. Med den prisutviklingen disse har er det intet dumt kjøp med en F20 av nyere dato. Tror ikke du trår feil med noen av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Geir Anders skrev:

Nei, begynte å kikke på søndag. Det var dumt:)
Ja, alle er i landet for bytte av bremser.. selgerne er jo helt blanko på slike ting. Tenkte ta meg en runde på Lørdag på de 3 jeg har postet for å se. Dekk er også eldre på de to siste, det er noe som må forhandles inn, sammen med kommende service. Bra tips om bakluka. Redd hele greine skal bli en traust opplevelse når man er vandt til trimmet N55. Men, tenke litt langsiktig åpner for noe enda grommre på sikt;)

Sånn sett ville nok denne 2l diesel gi mye mer fraspark, men B38 motor kan også tunes til 180 hk, og det hjelper nok bra. Kan jo i så fall spare litt på å kjøpe 116i med manuell da det er samme motor, og er egentlig litt morsommere med manuell, hvis man ikke står i kø hver dag da… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, papertiger skrev:

Såpass kan sies, F20 holder seg uforskammet bra i pris. Jeg regner med å kunne få 240-260 for vår F36 420xd om den skulle selges i år. Disse ligger jo å nikker oppi det området. Med den prisutviklingen disse har er det intet dumt kjøp med en F20 av nyere dato. Tror ikke du trår feil med noen av disse. 

Nei, jeg er overrasket. Markedet har helt klart snudd. Jeg kikket på 114i for par år siden, og jeg husker spesielt godt en 1 eiers, ok utstyrt som hadde gått rundt 80k, den lå da ute til 110k. Jeg hadde samme plan da, men ble aldri noe. Jeg ser også at F20 er oppe å nikker mot de billigste X1 prismessig, men da har X1 gjerne gått noe lenger. Dette kjøpet blir forhåpentligvis en bruksbil som kan kjøres til den skrapes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lars S skrev:

Sånn sett ville nok denne 2l diesel gi mye mer fraspark, men B38 motor kan også tunes til 180 hk, og det hjelper nok bra. Kan jo i så fall spare litt på å kjøpe 116i med manuell da det er samme motor, og er egentlig litt morsommere med manuell, hvis man ikke står i kø hver dag da… 

Skal vurdere den 120d, bra tips fra @Lars89. Kan spytte i mer egenandel, men sitter langt inne. En tune på den hjelper bra på også. Den hadde de viktigste tingene på utstyr også. Hmmm.. Skulle aldri vist meg den ;) 100k mer enn hva jeg vil bruke!
Men ja, savner manuell litt, og 180hk er strengt tatt nok til daglig bruk i by. 

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F20 er ålreite biler, hatt tre stk av de. Har bare hatt diesel, 116d og 118d. Ville kjøpt bensin var jeg deg, mye mindre kluss med de. Bytta EGR på to av de jeg hadde samt på den siste jeg hadde i fjor så var innsuget også helt tett. Kostnad på ca. 30 rundstykker for de som ikke skrur selv/kjenner noen.

Skulle jeg kjøpt bil i den prisklassen igjen i dag så hadde jeg kjøpt Toyota Corolla(evt. stv). Traust bil, ja - men kurant bruksbil med opptil ti års garanti/200'tkm.

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evenol skrev:

F20 er ålreite biler, hatt tre stk av de. Har bare hatt diesel, 116d og 118d. Ville kjøpt bensin var jeg deg, mye mindre kluss med de. Bytta EGR på to av de jeg hadde samt på den siste jeg hadde i fjor så var innsuget også helt tett. Kostnad på ca. 30 rundstykker for de som ikke skrur selv/kjenner noen.

Skulle jeg kjøpt bil i den prisklassen igjen i dag så hadde jeg kjøpt Toyota Corolla(evt. stv). Traust bil, ja - men kurant bruksbil med opptil ti års garanti/200'tkm.

Ja, de tre jeg har linket er alle bensin, helt bevisst. Virker som B38 er relativt greie motorer også, mtp feil. 
Jaa var det da.. nå har du sikkert flere biler. Dette blir min primærbil ei lita stund, og da har 1 serien bittelitt av alt. Viktig å bevare litt av kjøregleden også, og ikke grue seg til å kjøre corollan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min F20 pre-LCI 116i manuell for et drøyt år siden. Nå hadde denne M sport understell, men det er en av de beste kjørebilene jeg har hatt. Sett opp mot Minien jeg hadde kom den til kort på sportslighet, men kombinasjonen komfort og sport og vektbalanse skal du lete lenge etter å finne bedre. Utrolig nøytral, og på glatt føre var den en fryd å ratte, kan sette opp små overstyringen med en flikk på rattet, kontrollert hele veien. Kunne godt tenkt meg en LCI 118i eller 116i som erstatter til F36'en for å ha en billigere bil, men så høyt disse ligger i pris nå er det nesten ikke verdt å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en 2016 lci 118i M-sport automat, med sorte sportsseter i skinn i rundt 3 år, som nevnt en veldig fin og kjøreglad bil. Problemfritt bilhold, virket godt skrudd sammen. 

Jeg byttet til original M140i bakpotte og Supersprint downpipe også, for å gjøre den litt særegen. 

 

Screenshot_20230830_091348_Gallery.jpg

Screenshot_20230830_091352_Gallery.jpg

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...