Gå til innhold

Kjøp av 1 serie, eller noe annet?


Geir Anders
 Share

Anbefalte innlegg

På 30.8.2023 den 18.31, Lars89 skrev:

Fukt i baklykter og rust rundt bakrutevisker kan forekomme. 

Min som har gått 180k har noe fukt i lykter,men ingen rust, heller ikke under.

Så virker som gode biler. 

Er vel kanskje bare å ta med seg all erfaring fra F serien, så kommer man langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fupsaker skrev:

Hadde en 2016 LCI F20 120d xDrive, langt på vei den beste og artigste bilen jeg har hatt. :) 

1 serien har litt av alt som sagt, men ikke best på noenting. Jeg har innsett nå at det som er mest krise, er faktisk at disse små motorene ikke kommer med F1 giring.
Litt usikker på hvordan disse GA kassene er iforhold til ZF sine også, må vel bare prøve for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, Geir Anders skrev:

Litt usikker på hvordan disse GA kassene er iforhold til ZF sine også, må vel bare prøve for å se.

GA er bare en betegnelse som BMW benytter internt, er fortsatt ZF kasse så lenge vi snakker om BMW med motor på langs. 

GA = Getribe Automatik

Uten at jeg har gjort det selv på F20, så er det nok ikke den vanskeligste jobben å ettermontere, samt kode inn F1 giring. Ville ikke utelukket en fordelaktig bil pga mangel på girhendlere bak rattet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

 

GA er bare en betegnelse som BMW benytter internt, er fortsatt ZF kasse så lenge vi snakker om BMW med motor på langs. 

GA = Getribe Automatik

Uten at jeg har gjort det selv på F20, så er det nok ikke den vanskeligste jobben å ettermontere, samt kode inn F1 giring. Ville ikke utelukket en fordelaktig bil pga mangel på girhendlere bak rattet :)

 

 

Nei, er vel endel som har fikset sånt. Liten tune, og XHP så blir det vel ikke så ille. Skal ut å kikke på de 4 som er nevnt i tråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å testet/kikket. Det står mellom disse to

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312242283

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316946285

 

Noen flere innspill, feks er B47 motoren god? En hyggelig overraskelse var at 120d hadde både F1 giring, og M sport bremser.

Begge hadde bruksmerker naturligvis, den blå kanskje med værst, hvor bakfanger burde lakkeres opp feks. 

Andre fordeler (relativt) favør 120d var HK anlegg, apple carplay, bsi avtale til 100tkm, skinn.

Ulemper i favør 118i er mange eiere, mange nærstående servicer, gamle analoge instrumentpanel.

Er jo greit utstyrt begge to, anlegget i 118i spilte overraskende bra. Syntes kanskje navien på 118i var litt penere også.

Ellers var begge greit holdt. Ingen ulyder osv. 

Prismessig, hørtes det ut som 118i kunne slippes endel billigere "var bare å bli kvitt den".

Eier av 120d hadde ingen hastverk, og var villig til å forhandle, men ville ikke gå ned for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evenol skrev:

Fine biler begge to. 
 

Mulig det bare er meg, men over 220’ papp for en snart seks år gammel 118i. Er ikke det ganske mye penger? Har prisene på disse økt mye de siste årene?

Jo, det er mye. Derfor tror jeg han er villig til å gå ned endel.

Spiller nok mye på mapkke, pro navi, estoril, felgene og historikken, 1 eier alt fulgt opp.
men, ligger faktisk endel 1 serier med liten motor til 200k+ ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars89 skrev:

Ser at 120d er solgt. Du som kjøpte?

Hvordan opplevde du 118i kontra 120d?

Ja.

For å være ærlig, så er det trauste greier begge deler. 
Når det er sagt, 118i var "overraskende sprek". Drar jevnt, men finnes ikke punch noe sted i registeret.
På 120d er det naturligvis motsatt, under 100km/t er det litt punch i bunn av registeret, men flater fort ut.

Satt nok igjen med ett inntrykk av at 118i egentlig var en kjekkere kjøreopplevelse. Både mtp lyd, og harmoni med girkassen.
Begge var utstyrt med M adapativ understell, og opplevdes som kvikkere/mer responsiv enn 3 serien på sving og brå manøvre. Det går jo på vekt, og kanskje noe plassering av hjul.
Men for meg, manglet den endel essensielle utstyrsting, så valget falt på 120d denne gangen.
Hadde 118i vært likt utstyrt, hadde nok valget falt der.

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Ja.

For å være ærlig, så er det trauste greier begge deler. 
Når det er sagt, 118i var "overraskende sprek". Drar jevnt, men finnes ikke punch noe sted i registeret.
På 120d er det naturligvis motsatt, under 100km/t er det litt punch i bunn av registeret, men flater fort ut.

Satt nok igjen med ett inntrykk av at 118i egentlig var en kjekkere kjøreopplevelse. Både mtp lyd, og harmoni med girkassen.
Begge var utstyrt med M adapativ understell, og opplevdes som kvikkere/mer responsiv enn 3 serien på sving og brå manøvre. Det går jo på vekt, og kanskje noe plassering av hjul.
Men for meg, manglet den endel essensielle utstyrsting, så valget falt på 120d denne gangen.
Hadde 118i vært likt utstyrt, hadde nok valget falt der.

Om du synes den er litt dau har jeg en boks liggende til akkurat den motoren/bilen. Som gir ca 235hk og nærmere 500nm fra DTE Systems. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...